چرا رسانه‌های اجتماعی ممکن است علیه پروپاگاندا به‌کار گرفته شود؟

وقتی زلزله فاجعه باری رخ میدهد یا انتخاباتي برگزار می شود، سایتهایی مثل توییتر و فیس بوک برای بنگاه های خبری و افراد عادی به منبع آسان تبادل اطلاعات تبدیل می شوند. مردم به راحتی یک شناسه کاربری ثبت میکنند، وارد می شوند و هرچه را که دلشان بخواهد جستجو می کنند.

شما آدمهای خیلی معمولی را می بینید که حتی از نقاط روستایی جهان، خبرهای محل زندگی خود را در حالی که در تختخوابشان لم داده اند، توییت می کنند.

بعضی از آنها، بسته به اطلاعات و طرز فکرشان، سعی می کنند جهت گیری مدنی و منصفانه داشته باشند. اما چطور می توانیم به این افراد ناشناس که به صورت اتفاقی در توییتر سرک می کشند اعتماد کنیم؟

از کجا بدانیم که این مردم برای کشور متبوعشان و سرویس های اطلاعاتی اش کار نمی کنند که بتوانند با استفاده از ابزار رسانه ای مثل توییتر اخبار دروغ و پروپاگاندا رو منتشر کنند؟ چگونه می توانیم اخبار حقیقی را از دروغ های شاخدار سوا کنیم؟

حمله صهیونیست ها به کاروان آزادی غزه در اولین ساعات صبح 31 ماه می اتفاق افتاد و در این حمله ناجوانمردانه، تروریست های اسرائیلی، 9 فعال صلح ترک را به شهادت رساندند و تعدادی از همراهان کشتی را مجروح کردند. این خبر از طریق اینترنت به سراسر خاورمیانه و دنیا رسید، اعراب و مسلمانان در یک طرف و صهیونیست ها در طرف دیگر. هر دو طرف ادعا می کردند که منابع موثق دارند و حقیقت را می گویند. گرچه یک طرف ماجرا کاملا یک کمپین سازماندهی شده برای انتشار پروپاگاندا بود.

محکوم کردن اسرائیل توسط افکار عمومی دنیا و فعالان صلح و حقوق بشر، باعث شد در مدت چند روز صدها شناسه مجهول در توییتر به توییتر هجوم آوردند که گویا تنها مسئولیتشان دفاع از نام اسرائیل بود!

کاربرهای بسیاری در توییتر ثبت شد که برای فعالان طرفدار فلسطین در توییترستان پیام های مختلف تهدید، ناسزا یا دروغ می فرستادند. از جمله روی این مساله تاکید می کردند که فعالان کاروان آزادی از طرف گروه های تروریست تامین مالی شده و با اسلحه به سربازان اسرائیلی حمله ور شده اند.

دولت رژیم صهیونیستی همچنین به کاروان های کوچکی از کمک های مردمی اجازه ورود به غزه داد تا وانمود کند که فرستادن کشتی های کاروان آزادی غیر ضروری بوده است.

یکی از شناسه های معروف توییتر که بدون اتلاف وقت برای فعالان طرفدار فلسطین پیغام می فرستاد، @IsraelMFA بود.

این اکانت توییتر بعد از فاجعه حمله کوماندوهای اسرائیلی به کاروان آزادی غزه ساخته شد و در همان ابتدای ثبت نام، 292 کاربر، توییت هایش را دنبال کردند.

کاربرانی که از پروپاگاندا و دروغها خسته شده بودند یک اکانت به نام @FakeIsraelMFA برای به سخره گرفتن توییت های اکانت اسرائیلی ساختند و در آن، توجیه های صهیونیست ها رو به طنز گرفتند. این اکانت ضد اسرائیلی به شدت موفق تر از اکانت اسرائیلی عمل کرد و الان حدود 1000 کاربر توییت هایش را دنبال می کنند.

گزارش ها می گویند اسرائیل به شهروندان اسرائیلی که از اسرائیل علیه فعالان فلسطینی دفاع کنند، حقوق بالایی می دهد. در این گزارش ها آمده است که مدافعان اسرائیل حتی نیاز نیست که در مورد تاریخ اسرائیل و نحوه تشکیل آن بدانند و فقط کافی است که به انتشار پروپاگاندای اسرائیلی تمایل داشته باشند. اسرائیل متوجه تنفر مردم دنیا شده و سعی می کند با پروپاگاندا و دروغ، جایگاه از دست رفته خود را بدست آورد.

از روز 31 ماه می تا کنون، تظاهرات گسترده ای در سراسر جهان علیه اسرائیل شروع شده و همچنان تا امروز ادامه دارد این امر نشان دهنده شکست پروژه غوغا سالاری اینترنتی صهیونیستهاست.

هزاران ها نفر ممکن است در دفاع از رژیم صهیونیستی سهیم باشند ، اما حقیقت همیشه آشکار می شود. سایت ها و شبکه های اجتماعی، گرچه در انتشار پروپاگاندا کمک کرده اند، اما صدای جدید فعالان فلسطینی هم هستند و به آنها این شانس را می دهند که اطلاعات درست و حقیقی را به مردم دنیا برسانند.

لیلا صالح، فعال لبنانی شبکه های اجتماعی؛ وبلاگ توهمات یک دانشجوی بسیجی غرب‌زده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول