شبکه‌های اجتماعی را ایجاد کرده‌اند که ما را با این شبکه‌ها ضربه فنی کنند

فرمانده نيروي انتظامي گفت: علاقمندي فرهنگي، سياسي و ابعاد خصوصي زندگي مردم كاهش يافته و مردم اطلاعات خود را افشا مي‌كنند كه اين مورد نياز به فرهنگ سازي دارد چرا كه افراط موجب مي‌شود مردم عكس عروسي خود را نيز در اينترنت بگذارند.

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از فارس، سردار اسماعيل احمدي‌مقدم در مراسم افتتاحيه پليس سايبري فضاي توليد و تبادل اطلاعات ناجا (فتا) گفت: حوزه فضاي تبادل اطلاعات، ديجيتالي است و امنيت اين فضا با پيشرفت بشر دچار اختلال شده است.

وي اظهار داشت: توسعه تبادل اطلاعات موجب شد مداخلات دارندگاني كه به اين علوم بيشتر دسترسي دارند بيشتر شود گرچه عصر ديجيتال مزايايي داشته ولي معايبي نيز با خود دارد.

وي ادامه داد: در گذشته با واژه تأخر فرهنگي روبرو بوده‌ايم بطور مثال خودرو وارد كشور مي‌شود ولي هنوز فرهنگ استفاده از آن ايجاد نشده است بنابراين بنده معتقدم تأخر امنيتي را بايد به تأخر فرهنگي اضافه كنيم.

مردم در فضاي مجازي اطلاعات خود را افشا مي‌كنند
سردار احمدي‌ مقدم افزود: متأسفانه ورود فضاي سايبري فارغ از توجه بار امنيتي جامعه را آسيب‌پذير كرده است و ما در ناخودآگاه خود اطلاعات زيادي را در اختيار افراد مي‌گذاريم. بطور مثال علاقمندي فرهنگي، سياسي و ابعاد خصوصي زندگي مردم كاهش يافته است و مردم اطلاعات خود را افشا مي‌كنند كه اين مورد نياز به فرهنگ سازي دارد چرا كه افراط موجب مي‌شود مردم عكس عروسي خود را نيز در اينترنت بگذارند.

فرمانده نيروي انتظامي بيان داشت: در حوزه ديجيتال كمتر حصار كشيده‌ايم چرا كه اين موج تمام دنيا را در برگرفته است و فرصت‌ها را نيز از دنيا گرفته است بنابراين نه مي‌توان جلوي آن ايستاد و نه مي‌توان از آن جلوگيري كرد.

وي اظهار داشت: در كشور ما گام‌هاي خوبي با تأخير در زمينه برخورد با جرايم سايبري برداشته شده است و سرقت اينترنتي نيز ساده انجام مي‌شود و همه با ارسال بلوتوث يا سرقت اطلاعات كامپيوتري آشنا هستند. همچنين امروزه ما با دست خودمان امكان جاسوسي را براي افراد فراهم مي‌كنيم يعني اگر ابزار نيز خاموش باشد مصونيت نداريم.

ترور شهيد علي‌محمدي بر محور اينترنت بود
فرمانده ناجا در خصوص تروريسم گفت: در پرونده شهيد عليمحمدي نيز تبادلات اطلاعات بر محور اينترنت و بستر ديجيتال بوده است همچنين آموزش، هدايت عمليات و دريافت پول نيز بر بستر ديجيتال صورت مي‌گيرد.

سردار احمدي‌ مقدم درخصوص موضوع تخريب اظهار داشت: امروزه در دورترين نقاط دنيا به وسيله اطلاعات تخريب انجام مي‌شود مانند 7 ايالت آمريكا كه به وسيله تخريب اطلاعات برقشان قطع شد يا اينكه تخريب اطلاعات مي‌‌تواند اخلال در سيستم برج‌هاي فرودگاهي و پروازهاي يك كشور وارد كند.

وي در موضوع حريم خصوصي اظهار داشت: در حريم خصوصي امكان دست‌اندازي ديگران به اطلاعات داخل ذهن ما فراهم است و متأسفانه مجرمان، اطلاعات داخل ذهن ما را نيز افشا مي‌كنند.

سردار احمدي‌مقدم تأكيد كرد: بيگانگان، شبكه‌هاي اجتماعي براي كشور ما ايجاد كرده‌اند كه ما را با اين شبكه‌ها ضربه فني كنند ولي اينگونه نيست كه خودشان نيز مصدوم باشند كه نمونه آن كشور تونس است كه چاره‌انديشي براي ما، بلاي جان كشور خودشان مي‌شود.

وي گفت: در سال گذشته ابزار شايعه، دروغ‌پراكني و گروه‌هاي ضد انقلاب كه قبلا ارتباطشان با خارج محدود به ديدار بود با برداشته شدن مرزها ارتباطشان راحت‌تر شده است بنابراين ما بايد در تمام زمينه‌ها مراقبت كنيم و هم‌اكنون نيز در اين زمينه تأخير كرده‌ايم.

اينترنت و پست ملي داشته باشيم
فرمانده نيروي انتظامي بيان داشت: پيشگيري از جرايم مجازي يكي از ابزارهاست و مهمتر از آن كنترل توسط خود كاربران است چرا كه ضربات سنگيني را به ما وارد مي‌كند همچنين مركز ذخيره‌سازي اطلاعات خارج از كشور وجود دارد ولي اگر در كشور اينترنت و پست ملي داشته باشيم از خطرات مصون خواهيم ماند.

وي ادامه داد: كشور ما در حوزه ديجيتال برنامه‌ريزان قابلي دارد و ما از آثار ايجابي اين حوزه بهره‌مند خواهيم شد، امروز ممكن نيست كسي كاري كند و اثري از خود برجاي نگذارد ولي ساده‌انديشي موجب ايجاد خسارت مي‌شود و طبيعتا نيروي انتظامي در نوسازي سازمان خود و گذر از دوره سنت به مدرن در ايجاد نظامات برقراري امنيت در كشور پيشگام بوده است و اين نيرو الگوي خوبي در حوزه ديجيتال و از نظر تعداد سامانه‌ها و ميزان خدمات به مردم است و پيشتاز است.

ديگران را از مداخله در حريم مردم محروم مي‌كنيم
وي اظهار داشت: ما هميشه ادعا داريم كه مي‌خواهيم امنيت را در كشور برقرار كنيم ولي مفهوم اين حرف مداخله در حريم خصوصي مردم نيست بلكه مي‌خواهيم ديگران را از مداخله در حريم مردم محروم كنيم.

سردار احمدي‌مقدم افزود: بنابراين گام نخست ما پيشگيري اجتماعي، آموزش و اطلاع‌رساني است لذا رسانه‌ها رسالت مهمي دارند كه به مردم آموزش دهند تا در برابر خطرات اين حوزه از خود محافظت كنند و ما بايد شاهد قوانيني باشيم كه در برخورد با مجرمان دست پليس را باز كند.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول