درباره فیلم «شبکه اجتماعی»

فیلم شبکه اجتماعی که نگاهی به داستان شکل گیری فیس بوک است نه تنها در گیشه موفق عمل کرده بلکه نظر منتقدان را جلب و نامزد 8 جایزه اسکار شده است. نظرات مختلفی در مورد این فیلم وجود دارد اما اجازه دهید نظر شخصی خودم را در مورد این فیلم بگویم.

اگر این فیلم در مورد فیس بوک نبود و اسم کارگردان هم نامشخص بود آیا این فیلم آنقدر موفق می بود؟

به نظرم این فیلم بیشتر تحت تاثیر موفقیت فیس بوک است و حداقل براساس آنچه دیدم شایسته اینهمه توجه نیست. اگر فردی با فضای اینترنت آشنا نباشد احتمال زیادی دارد که حوصله اش در حین مشاهده فیلم سر برود.

فیلم قرار است که روایتگر داستان شکل گیری فیس بوک باشد ، آنچه من دیدم داستان پسری است که در رابطه با جنس مخالف مشکل دارد و خلاقیتش این است که در عالم مستی و حس شکست در برقراری یک ملاقات با جنس مخالف تصمیم می گیرد سایتی آنهم با نگاه جنسیتی برای نظر دادن درباره جذابیت دختران دانشگاه بنویسد آنهم با دزدی تصاویر آنها از سرورهای دانشگاه!

براساس این فیلم پس از موفقیت نسبی سایت امتیاز و بررسی جذابیت دختران دانشگاه باعث می شود که دو دانشجوی دیگر ایده ی خود را درباره یک شبکه اجتماعی به او بگویند و او را دعوت به همکاری کنند و بعد خالق فیس بوک این ایده را با کمی تغییر و با پول تنها دوست خود راه اندازی میکند در جریان فیلم مشخص می شود که عنصری که خالق فیس بوک به عنوان برگ برنده در فیس بوک قرار داده وضعیت تاهل یا رابطه دختران و پسران دانشگاه بوده !

و البته شما هیچ چیز دیگری از خالق فیس بوک نمی بینید جز صحبتهای از سر غرور و خودبرتربینی و اینکه کناری ایستاده تا سرمایه گذاران موقعیت سایت او را بالا ببرند و در این میان حتی سر تنها دوست خود نیزکلاه می گذارد.

بقیه فیلم هم احتمالا برای جذابیت بیشتر در مورد دختران و رابطه با آنهاست! نتیجه اخلاقی این فیلم شاید این باشد که عقده ها یا شکستهای جنسی همیشه هم بد نیستند و گاهی باعث خلق یکی از بزرگترین سایت دنیا می شوند! و یا اینکه عامل موفقیت طراح بزرگترین سایت دنیا شاید سواستفاده از ایده ها و سرمایه دوستان و سپس فراموشی و بیرون انداختن آنها پس از رسیدن به موفقیت است!

اگر چه فیلم شخصیت خالق فیس بوک را مورد قضاوت قرار نداده اما کدام بیننده ای است که حس خوشایندی نسبت به شخصیت اول فیلم داشته باشد؟
انتهای پیام/.

وبلاگ علیرضا شیرازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول