اختتامیه سومین سوگواره وبلاگ‌نویسان عاشورایی برگزار شد

مراسم اختتامیه سومین سوگواره وبلاگ‌نویسان عاشورایی در روز دوشنبه 11 بهمن ماه در سالن اجتماعات فرهنگسرای ولا واقع در شهرری تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «وبلاگ نیوز» این مراسم با حضور تنی چند از مسئولان برگزاری جشنواره از جمله خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، زارعی از جامعه المصطفوی قم، خیرخواه معاونت خبرگزاری ایکنا، محمدی رئیس فرهنگسرای ولا، مژگانی رئیس فرهنگسرای خاوران و نجمی قائم مقام دفتر توسعه وبلاگ دینی برگزار شد.

این جشنواره تلفیق پیام عاشورا و فضای جدید زندگی مدنی است

اولین سخنران این مراسم، رئیس فرهنگسرای ولا، حجت الاسلام محمدیان بود. وی این حرکت را اقدامی مثبت در فرهنگسرای ولا قلمداد کرد و گفت: در فرهنگسرای ولا با تلفیق فرهنگ هویت آفرین و حیات بخش و انسان‌ساز عاشورا و فضای سایبر به عنوان فضای جدید در عصر حاضر، در حقیقت استفاده از ابزار دشمن در جهت جلوگیری از تجاوز به شمار می‌رود. اگر کیان اعتقاد ما در فضای سایبر مورد تهدید قرار گرفته از همین مسیر هم باید راه را پیش برد و با آن مقابله کرد که اقداماتی از این دست می‌تواند در رسیدن به این هدف ارزشمند مفید باشد.

وی در رابطه با تعداد شرکت کنندگان و نحوه داوری گفت: بیش از دوهزار اثر وبلاگی در موضوعات گوناگون با جاذبه‌های بصری،‌گرافیکی، محتوایی و … در این جشنواره شرکت کردند و در سه مرحله به داوری گذاشته شدند، در مرحله اول وبلاگ‌ها و آثاری که ارتباطی با جشنواره نداشتند پالایش شدند و در مرحله دوم آثار به نسبت کیفیت بالاتر منتخب شدند و از بین 45 اثر، به تشخیص هیات داوران 21 اثر برتر انتخاب شدند.

ما خواهان هم‌افزایی هستیم

محمدی هدف از این اقدام را تجمع و انسجام بخشی در این حوزه اعلام کرد و افزود: بر آن بودیم تا رویکرد دفاع از ارزش‌های اسلامی در فضای سایبری نظم جدی به خود بگیرد، در این محیط سربازان گمنام در جبهه سایبری تلاش می‌کنند و ما می‌خواستیم که آن‌ها با هماهنگی و انسجام بیشتر و در جهت هم افزایی بیشتر قدم بردارند که ما در فضای پیچیده که روبه رو هستیم بتوانیم با همان قاعده کلی که برگرفته از قرآن کریم است (فمن اعتدا علیکم…) از همین مسیر ترفندهای دشمن را پاسخگو باشیم.

لزوما کار فرهنگی موازی کاری نیست

محمدیان در پاسخ احتمالی به این سوال که چرا به صورت موازی این جشنواره برگزار می‌شود نیز گفت:‌ ما معتقدیم نظام فرهنگی ما باید بوسیله برج هوشمند مراقبت جریانات فکری قرار گیرد و رصد شود و از کارهای کم اثر پرهیز شود اما لزوما کار فرهنگی موازی کاری نیست، ما همه ساله در ایام محرم شاهد حضور هیات‌های مختلف عزاداری هستیم و به اعتقاد من اینها موازی  کاری نیست و بر پرشورتر شدن عزاداری‌ها کمک می‌کند، با این رویکرد قدم در این عرصه گذاشتیم و از هر اقدام فرهنگی مشابه نیز استقبال می‌کنیم.

امروز بشریت از ما به درس‌‌های عاشورا تشنه‌تر است

سخنران دوم برنامه خوراکیان رئیس فرهنگی هنری شهرداری تهران بود، وی علت حضور خود را در این اختتامیه شوق و علاقه به این حرکت ارزشمند اعلام کرده و گفت: عاشورا تنها یک حادثه تاریخی نیست بلکه یک فرهنگ، جریان مستمر و سرمشق دائمی است و نگاه به عاشورا صرفا یک درس نباشد و بتوانیم به ابعاد آن توجه کنیم مسئله مهمی است. امروز بشریت و دنیا تشنه تر از ما به درس‌های عاشوراست و آنچه مهم است انتقال این پیام به گوش آن‌هاست.

خوراکیان در این باره افزود: آثار این تشنگی را در نقطه نقطه دنیا می‌بینید. شاهد مثال هم استقبال پرشور و کم نظیر از سایت حرم رضا علیه السلام است که بخش بیان مطالب و پاسخگویی به سوالات و استفاده از فضای معنوی حرم (پخش زنده حرم رضوی‌«علیه‌السلام») بود که نه تنها شیعیان و مسلمانان که افراد مختلف در اتاق گفتگو شرکت می‌کردند و بحث می‌کردند و ابراز می‌کردند که چه نگاه تازه‌ای پیداکردند نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت«علیهم السلام».

فرصت فضای مجازی بیش از تهدیدش است

وی در رابطه با فضای مجازی نیز گفت: فضای مجازی بیش از تهدید برای ما فرصت است. ما حرف‌های تازه داریم که به گوش مردم دنیا نرسانده‌ایم. حرفهایی که دوای دردهای بشریت است. این فضا امکان بزرگی را فراهم کرده‌است.

معاون فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن مهم خواندن حضور در فضای مجازی با هدف بیان پیام های عاشورا، توجه به چند نکته را حائز اهمیت دانست و ادامه داد: انتخاب و دقت در محتوای پیام (کدام نکته، جمله، عبارت) بسیار مهم است.علاوه بر این، پاسخگویی به سوالات و ابهامات مطرح شده در رابطه با پیام عاشورا و شبکه سازی و یارگیری اهمیت دارد. با کسانی که در این بحث احساس قرابت می‌کنند ارتباط بگیرید تا امکان ادامه مسیر برایشان فراهم شود.

خوراکیان معتقد است اختتامیه این سوگواره نباید پایان کار باشد: این اختتامیه باید آغاز حرکت باشد و همانطور که عاشورا پیام خاص نیست، این حرکات نیز باید تداوم داشته باشد و ازاین نگاه‌های گوناگون این شبکه سازی ادامه پیدا کند.

افزایش کمی و کیفی آثار از نقاط قوت این سوگواره بود

در ادامه متن هیات داوران توسط یراق بافان، مجری برنامه خوانده شد و از نقاط قوت این مسابقه نسبت به دوره‌های گذشته افزایش کمی و کیفی آثار بود و کیفیت آثار ارتقاء قابل توجهی را نشان می‌دهد ولی در عین حال فاصله با محتوا محور، تنوع،‌ ابتکار و ارتباط با مخاطب بسیاری از وبلاگ‌های مذهبی در تولید محتوا ضعفند و هنوز جای کار دارد. در بخش نوا و نما نیز فوتوبلاگ‌ها و پادکست‌ها ضعف عمده کمی و کیفی دارند و با توجه به جمیع جهات ذکر شده، هیات داوران 21 نفر را شایسته تقدیر دانست.

اسامی برندگان مسابقه سومین سوگواره بین المللی وبلاگ نویسان عاشورایی

بر اساس رأی هیأت داوران، برگزیدگان این سوگواره به شرح زیر اعلام شدند:

برندگان سفر کربلای معلی:

روح اله متفكر آزاد 28 ساله از كشور ژاپن، امير حسين محمد خان طهراني، اميد صفائي 27 ساله از بندرعباس، عليرضا منتظري هدشي 23 ساله از شهر يزد، محمد حسن عامري نسب 37 ساله از شهر قم، ريحانه تاجيكي 21 ساله از استان تهران، احمد خسروي 28 ساله از شهر قم، محمد صالحي 20 ساله از شهرستان رشت، زهرا رضاييان 32 ساله از شهر قم،‌ خديجه خليلي 28 ساله از مازندران، محسن احمدي چرخابي 21 ساله از شهرستان يزد، محسن عليزاده، محمد رضا مرادي 16 ساله از بوشهر، سيد جواد رحيمي 22 ساله از طبس روستاي خسروآباد.

برندگان سفر مشهد مقدس

مجتبي كر، عباس باقری، علی اکبر گلشنی اصل، کاوه کهن مهر، حسین بیات ، سلمان عمرانی، الهام اکرمی و علی سلیمانی.

هم چنین در خلال برنامه، امیدمهدی نژاد و معاذی از شاعران اهل بیت در باب واقعه‌ عاشورا به شعرخوانی پرداختند و از جمله ابتکارات این اختتامیه، در حین اهدای جوایز، پخش صدای تلفنی آن‌ها هنگام شنیدن جایزه‌ این مسابقه (کربلای معلا) تا حضورشان در جایگاه بود.

اجرای تعزیه‌ شب عاشورا در رابطه با امان نامه شمر لعین به حضرت عباس(ع) و نیز نقاشی ترکیبی از صحرای کربلا و حضور کربلا در اینترنت و قیام امام مهدی (عج) که توسط استاد تاجیک به صورت زنده اجرا شد، از دیگر برنامه‌های معنوی این سوگواره بود.
انتهای پیام/.

۲ comments

  • مسعود ع

    این لینک وبلاگ بنده خدا ” محمد رضا مرادی ” درسته؟؟
    smslover2008 ؟؟؟
    فک میکنم داشتی اس ام اس میخوندی و…

    • پاسخ وبلاگ نیوز:
      جناب مسعود ع!
      اطلاعات خبرنگار وبلاگ نیوز توسط سایت خود فرهنگسرای ولاء هم تأیید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول