فیلترینگ موجب ارتقای معنویت در فضای مجازی نمی‌شود

رئيس مؤسسه «رواق حكمت» معتقد است كه تعميق باورهای دينی فعالان فضای مجازی يكی از راه‌های مناسب برای گسترش معروفات و كاهش منكرات در فضای مجازی است.

به گزارش«وبلاگ نيوز»،آيت‌الله مهدی هادوی‌تهرانی، رئيس مؤسسه رواق حكمت، در گفت‌وگو با ايكنا، با بيان اين مطلب اظهار كرد: برای اينكه بتوانيم فضای مجازی را به طور صحيحی كنترل كنيم، بايد باور دينی جامعه را بالا ببريم؛ مسلماً كسی كه باور دينی‌اش قوی است و اين بينش را دارد كه عالم محضر خداست و همه‌جا خداوند را حاضر و ناظر بر افعال خود می‌داند، كمتر مرتكب گناه می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراين يك راه برای گسترش معروفات و كاهش منكرات در سطح فضای مجازی تعميق باور دينی در ميان فعالان اين فضاست و اين تعميق باور دينی به مقدماتی نياز دارد كه يكی از آن‌ها توسعه معرفت دينی است؛ يعنی اينكه ما دانش دينی افراد را گسترش دهيم.

عضو شوراى عالى مجمع جهانى اهل‌بيت(ع) به رابطه باور و دانش دينی اشاره كرد و گفت: دانش دينی غير از باور دينی است، به‌طوری‌كه ممكن است كسی مطلبی را بداند ولی آن موضوع را باور نداشته باشد، اما مسلماً زمينه باور، دانستن است؛ بنابراين با توسعه آموزش‌های دينی در سطح عمومی جامعه از جمله در سطح فضای مجازی، فرصت ارتقای معنوی را بايد در جامعه و فضای مجازی ايجاد كنيم.

وی در ادامه در مورد علت وجود منكرات در فضای مجازی گفت: از آن‌جا كه هويت بسياری از افراد در فضای مجازی ناشناخته باقی می‌ماند و اين ناشناختگی، نوعی امنيت برای كاربران ايجاد می‌كند، پس ممكن است افراد در فضای مجازی رفتارها و اقداماتی از خود بروز ‌دهند كه در حالت‌ عادی انجام نمی‌دهند.

وی افزود: به همين دليل در فضای مجازی رعايت تقوا و معروف و ترك منكر نسبت به جامعه عينی، مقداری با مشكل بيشتری مواجه است و مثل اين است كه انسان در خلوت گناه می‌كند.

رئيس مؤسسه رواق حكمت عنوان كرد: اينكه انسان در حضور ديگران گناه نكند، آسان‌تر است؛ چراكه ديگران در كنارش هستند و حيای نسبت به ديگران، خود مانعی برای انجام گناه است؛ اما اينكه انسان در خلوت، آنجايی كه به گمان خودش هيچ‌كس او را نمی‌بيند، گناه نكند، بحث ديگری است و در واقع مرتبه بالاتری از تسلط فرد بر روح و نفس خويش به شمار می‌رود.

وی در ادامه به فيلترينگ سايت‌ها اشاره و اظهار كرد: اگر فيلترينگ انجام شود، با تكيه بر قانون می‌توانيم به كاربران بگوييم كه همكاری با برخی سايت‌ها ممنوع و فعاليت‌های آن طبق قوانين، جرم اينترنتی است و لذا ورود به اين سايت نيز ممنوع است، ولی بايد توجه داشت كه اين برخورد موجب ارتقای معنويت در فضای مجازی نمی‌شود و صرفاً يك برخورد قانونی است.

عضو كميته جهانی گفت‌وگوی اسلام و غرب ادامه داد: اين نوع برخورد تا حدودی می‌تواند جلوی برخی جرائم و منكرات را در اينترنت بگيرد؛ اما بنده بر اين باورم كه در كنار اجرای فيلترينگ حتماً بايد فعاليت اخلاقی و فرهنگی برای جلوگيری از جرائم و منكرات نيز داشته باشيم.

وی در ادامه سخنان خود با ذكر مثالی بيان كرد: برای مثال به كاربران اينترنت، اين آگاهی را بدهيم كه برخی سايت‌ها كه قصد ورود به آن را دارند، حاوی محتوايی متضاد و مغاير با معارف و احكام دينی است و اين سايت‌ها از اين منظر می‌تواند برای كاربران مضر باشند و به كاربران بگوييم كه خدا در همه جا از جمله فضای مجازی ناظر بر امور انسان‌ها است.

استاد حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: الان كار خوبی كه در بحث فيلترينگ انجام شده، اين است كه در صفحه فيلترينگ، سايت‌هايی برای كاربران معرفی شده است كه به آن‌ها رجوع كنند؛ ولی متأسفانه همين كار خوب نيز بدون جذابيت خاصی در دسترس كاربران قرار می‌گيرد؛ در حالی كه می‌توان اين كار را به صورت جذاب‌تری ارائه داد.

آيت‌الله هادوی تهرانی اضافه كرد: اين امر نياز به هم‌ياری و هم‌انديشی انديشمندان دينی و كارشناسان روان‌شناسی و علوم تربيتی دارد تا الگوهايی را برای استفاده از همين فرصت طراحی كنند كه بتوانيم به كسانی كه كمتر می‌توان به آن‌ها پيام دينی داد و كسانی كه كمتر خود را در مواجهه دريافت پيام دينی قرار می‌دهند، يك‌سری پيام‌های دينی مناسب و جذاب انتقال دهيم.

طبق دستور شريعت اسلام، ما اجازه نداريم دايره ممنوعات را گسترده‌تر از حد تعيين شده گسترش دهيم چرا كه در اين حالت به طور عملی نقض قانون را زياد می‌كنيم

وی به آسيب‌شناسی فيلترينگ پرداخت و تأكيد كرد: ذكر اين نكته در بحث فيلترينگ ضروری است كه هر چند اين كار از لحاظ فنی بسيار سنگين و سخت است، اما بايد در امر بستن سايت‌ها دقت زيادی صورت بگيرد تا شاهد فيلتر سايت‌هايی كه بعضاً مفيد و اسلامی هستند، نباشيم.

عضو شوراى عالى مجمع جهانى اهل‌بيت(ع) با ذكر مثالی در اين رابطه ادامه داد: برای مثال، يكی از مشكلاتی كه در ابتدای راه‌اندازی سايت «اسلام كوئيست» به عنوان پاسخ‌دهنده مسائل دينی به 14 زبان زنده داشتيم، اين بود كه در هنگام دريافت سؤال‌ها، كاربر می‌بايست جنسيت خود را تعيين كند كه بر اساس آن احكام پاسخ داده شود و ما در نسخه انگليسی با اين مشكل مواجه بوديم كه معادل جنسيت در اين زبان كلمه‌ای بود كه موجب فيلتر اين سايت به صورت خودكار می‌شد.

رئيس مؤسسه رواق حكمت به آسيب ديگر فيلترينگ اشاره و تشريح كرد: اگر كسی بخواهد وارد يك سايت اسلامی و يا علمی شود، ولی به دليل اين مدل فيلترينگ در ورود به آن سايت با مانع مواجه شود، مجبور به استفاده از فيلترشكن می‌شود.

آيت‌الله هادوی‌تهرانی در ادامه اين موضوع تصريح كرد: لذا فيلترينگی كه الان فراتر از محدوده جرائم و منكرات در حال انجام است و البته قبول دارم كه اين مشكل به لحاظ فنی به وجود آمده است، خود عامل مهمی برای استفاده از فيلتر‌شكن است و معتقدم كسی كه برای استفاده مثبت، از فيلترشكن استفاده می‌كند، عملاً زمينه حضورش در سايت‌های غيراخلاقی، مبتذل و ضداسلامی و در كل، سايت‌هايی كه در آن منكر وجود دارد، فراهم می‌شود.

وی در پايان سخنانش توجه به نظر اسلام در اين حوزه را راهی برای حل اين آسيب دانست و بيان كرد: بنابراين طبق دستور شريعت اسلام، ما اجازه نداريم دايره ممنوعات را گسترده‌تر از حد تعيين شده گسترش دهيم، چرا كه در اين حالت به طور عملی نقض قانون را زياد می‌كنيم؛ لذا بايد مرز ممنوعات را دقيق تشخيص داده و در اجرای فيلترينگ در محدوده ممنوعه اقدام كنيم.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول