شما روزی را تصور کنید که آمریکا نباشد؛ آن‌وقت چه‌کار می‌کنید؟

وحید جلیلی، سردبیر مجله راه گفت: امروز زمان آن رسیده است که استراتژی ما در زمینه فرهنگی متحول شود وگرنه اتفاقی بیش از آنچه افتاده، نمی افتد.

به گزارش خبرنگار «وبلاگ نیوز» از قم، جلیلی،‌ در جمع شرکت‌کنندگان در اردوی سه روزه‌ شورای هماهنگی فعالان سایبری با اشاره به یکی از پست‌های وبلاگ خود به نام «دشمن شناسان دوست فراموش» در رابطه با فضای فرهنگی موجود گفت: عملکرد ما به عنوان نیروی حزب اللهی مانند کسی می‌ماند که عمری زحمت کشیده و خانه خریده و به محض استقرار به پشت بام رفته و چماق به دست گرفته است و در جواب این سوال که چرا نمی روی از خانه استفاده کنی می گوید، منتظرم اگر دزدی آمد آن را بزنم. در حالیکه ما خانه خریده ایم برای زندگی نه فقط مبارزه با دزد! اینطور به ذهن می رسد که انقلاب اسلامی تشکیل شده است تا ما صرفا توجهمان به دشمنان باشد و البته این بدیهی است که ما باید آمادگی داشته باشیم که در مقابل دشمنان دفاع کنیم و جلوی آن‌ها به ایستیم اما اگر این تهدیدات آنقدر زیاد شد که تمام هوش و حواس را به خود جلب کرد، یعنی محوریت در فعالیت ما شد تهدید، این خطای بزرگی است و امروز زمانش رسیده که استراتژی ما در زمینه فرهنگی متحول شود وگرنه اتفاقی بیش از آنچه افتاده، نمی افتد.

سردبیر مجله راه در مورد عدم شناسایی چهره‌های انقلابی و فعال نیز گفت: اگر یک نفر رسانه های حزب اللهی ها را ورق بزند و با آن مانوس باشد در طول چند سال با ده ها و صدها هنرمند و نویسنده ضد انقلاب آشنا می شود اما با حزب اللهی ها نه! نسل جوان قهرمان های ایرانی را نمی شناسند و این طبیعی است. کار فرهنگی این تعریف شده است و استراتژی تهدید محور ضربات زیادی به ما زده و در‌آینده خواهد زد.

جلیلی در مورد آسیب تفکر تهدیدمحوری گفت:‌ شما روزی را تصور کنید که آمریکا نباشد. توطئه نباشد. چه می کنید؟ ‌آسیبش آن است که وقتی منحنی فکری تان بر مبنای تهدید چیده شده است، تهدید واقعی هم اگر نباشد، آن را ایجاد می کنید؟ اما عبور از این فضا که سال هاست به آن عادت کردیم، برای خیلی از ما وجود ندارد.

این روزنامه نگار در مورد خروج از این تفکر گفت: دو کار باید انجام داد. تهدید شناس باشیم و بلافاصله متوجه فرصت‌ها بشویم. اسلام در حوزه‌های مختلف کلی صحبت دارد. عبادی، سیاسی، هستی شناسی و هم متون دست اول در اختیارمان است. در ماجرای مصر در نهج البلاغه چند نامه حضرت خطاب به اهل مصر زمان اعزام مالک به مصر، یک برنامه حکومتی مالک و یک نامه در کنار آن به اهل مصر که مالک می آید به آن توجه کنید. ناظر به مسائل اجتماعی مصر نکاتی را مطرح کردند که کاملا حکومت حسنی مبارک با آن قابل تطبیق است. قرآن، روایت و احادیث و نظریه پردازان دینی ما مثل شهید مطهری، آقا و امام هستند که آن‌ها را بیان کردند.

سردبیر سابق ماهنامه سوره، در مورد وظایف افسران جنگ نرم در این رابطه نیز گفت: شما باید با منابع دست اول اسلام، انس دائمی داشته باشید. الحیات و میزان الحکمه را ورق بزنید و جزو وظیفه خود بدانید که هرگاه وبلاگتان را می‌نویسید، یک حدیث کوتاه هم از این‌ها نقل کنید.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، غفلت از ظرفیت‌های مختلف انسانی و بسنده کردن به مباحث عقلانی در گسترش فرهنگ انقلاب را یکی دیگر از ضعف‌ها بیان کرده و گفت: اشتباه ما این است که با مخاطب عقلانی صحبت می کنیم و توجه نمی‌کنیم که آدم صرفا قوه عاقله نیست و ظرفیت های مختلف دارد. این انقلاب ده ها میلیون ماجرا دارد اما ما بیان نمی کنیم. در این صورت نسل بعد، در عرصه عمل، مانند آشنا نبودن با تجربه ابتدای انقلاب در مقابله با جریانات فتنه 88، ضعیف خواهند بود.

این فعال فرهنگی در رابطه با وظیفه وبلاگ‌نویسان، آن را به سه حوزه تقسیم کرده و گفت: ما باید در سه حوزه مضامین، مخاطب شناسی و قالب کار را انجام دهیم.

جلیلی درباره این موضوع افزود: در حوزه مضامین که می‌تواند به صورت داستان و ‌سریال مستند، ثبت تاریخ شفاهی باشد. در حوزه مخاطب شناسی نیز باید دید را گسترش داد و از کودک دبستانی تا کهنسالان ایرانی و نیز دیگر کشورهای جهان را مخاطب خود بدانیم و براساس آن نیازمند یادگیری زبان خارجی و اطلاعات نسبت به فضای جهانی هستیم. در حوزه حوزه قالب‌ها نیز باید مسلط به فناوری روز باشیم،‌ زمانی بولوتوث و پیامک نبود، اما الان هست، هر کدام در جهت ایجاد و افزایش افزوده تولیدی ما، یک فرصت هستند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول