در انقلاب مصر «وبلاگ‌نویسی» توانست بسیار مطلوب کار کند

يك استاد دانشگاه با بيان اينكه وبلاگ نويسي به يك جايگاه تثبيت شده‌اي رسيده است، اظهار كرد: در آغاز بسياري افراد براي تفنن و سرگرمي يا حتي علاقمندي‌هاي شخصي به وبلاگ نويسي روي آورده بودند ولي در حال حاضر بسياري از وبلاگ‌ها حالت‌ تخصصي پيدا كرده و البته پر بيننده‌ترين وبلاگ‌ها نيز همين وبلاگ‌ها هستند.

به گزارش«وبلاگ نیوز» دكتر اميد علي مسعودي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه وبلاگ‌هاي فردي نيز مخاطبان خاص خود را دارند، در ادامه به وضعيت نگارش وبلاگ‌ها در كشورمان اشاره كرد و گفت: در حال حاضر نسبت به گذشته نگارش زبان فارسي بيشتر در وبلاگ‌ها رعايت مي‌شود و البته در آينده نيز اين شيوه نگارش بيشتر رعايت خواهد شد و به خصوص گرايش مطلوبي كه به سمت خلاصه‌نويسي، ساده نويسي و روان نويسي وجود دارد نيز ناشي از توسعه شبكه‌هاي اجتماعي است.

وي با تاكيد بر اينكه وبلاگ‌ها تكميل كننده مطبوعات هستند، افزود: در آينده نشريات ديجيتالي و آن‌لاين به كمك نشريات سنتي و كاغذي مي‌آيند و به دو شكل نسخه آن‌لاين ونسخه HTML به كار اطلاع رساني كمك مي‌كنند.

مسعودي با بيان اينكه وبلاگ‌ها در حال حاضر در تحولات سياسي، اجتماعي و فرهنگي نيز نقش عمده‌اي برعهده دارند،‌ خاطرنشان كرد: در حوادث اخير مصر كه باعث پيروزي‌هاي انقلاب مصر شد در كنار شبكه‌هاي اجتماعي مثل facebook وبلاگ نويسي نيز توانست بسيار مطلوب كار كند و وبلاگ نويس‌هايي بودند كه لحظه به لحظه اخبار ميدان شهدا و ميدان آزادي را گزارش و تحليل مي‌كردند و اين ارتباط وبلاگي و facebook بسيار موثر بود چراكه در مصر مطبوعات آزاد نبودند و براي شبكه‌هاي راديو، تلويزيوني نيز محدوديت‌هاي بسياري ايجاد شده و حتي مدتي اينترنت قطع بود البته موسسات خدمات دهنده از طريق راه حلي دوباره اينترنت را وصل كردند.

اين استاد دانشگاه با يادآوري اينكه در طول تاريخ وسايل ارتباط جمعي ديده نشده كه يك وسيله ارتباطي وسيله ارتباطي ديگري را بيرون كند، افزود: در اين زمينه جايگزين نداريم و نهايت اين است كه يك وسيله ارتباطي تغيير شكل دهد.

وي خاطرنشان كرد: با مرور تاريخ مطبوعات، روزنامه‌ها، راديو، تلويزيون و سينما مشاهده مي‌شود كه هر يك با ابتكارات متفاوت اطلاع‌رساني را تكميل‌تر كردند و هيچ يك باعث از بين رفتن رسانه قبلي خود نشد.

مسعودي با تاكيد بر اينكه وبلاگ‌ها از بين نمي‌روند، يادآور شد: تنها موردي كه به نظر مي‌آيد در مطبوعات از بين رفت سيستم تلگراف بود كه البته بايد گفت سيستم تلگراف به سيستم تلكس تبديل شد و اين سيستم نيز به سيستم فكس و ايميل تغيير شكل داد و اين سيستم‌ها شكل تكامل يافته و تغيير يافته تلگراف هستند.

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه در حال حاضر وبلاگ‌ها جزو رسانه‌هاي جديد هستند، افزود: رسانه‌هاي جديد نيز خود را با مقتضيات وفق مي‌دهند و حتي شبكه‌هاي اجتماعي نوع تعامل يافته وبلاگ‌ها هستند و تمام شبكه‌هاي اجتماعي بدنبال وبلاگ‌نويسي پديد آمدند و وبلاگ نويسي در كنار اين شبكه ها به حيات خود ادامه مي‌دهد به دليل اينكه كاركرد وبلاگ را شبكه‌هاي اجتماعي ديگر ندارند و آنها رسانه‌هاي جديدي هستند كه به اقتضاي نيازهاي مخاطب ايجاد و تاثيرگذار شده‌اند.

او ادامه داد: حتي در ايران بدليل محدوديت‌هايي كه براي شبكه‌هاي اجتماعي وجود دارد هنوز به مرحله جايگزيني نرسيده‌ايم و اين شبكه‌ها در كنار يكديگر به حيات خود ادامه مي‌دهند تا زماني كه شبكه‌هاي اجتماعي ايراني و بومي گسترش يافته و به فضاي وبلاگ‌ها چيرگي پيدا كنند ولي به هر حال اين شبكه‌ها در كنار هم تكميل كننده يكديگر هستند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول