«اينترنت حلال» و بقیه اینترنتی که «حرام» است!

اينترنت ملي، شبكه اينترانت، شبكه ملي ديتا، شبكه ملی اطلاعات، اينترنت داخلي، اينترنت پاك و …

اینها اقسام جديد اينترنت است و هرازچندگاهي نام و تفسير متفاوتي از اينترنت ارايه می شود. در جديدترين اظهار نظر هم يك مقام مسوول خبر از راه‌اندازي نخستين شبكه “اينترنت حلال” داده است.

به گفته علي آقامحمدي، با راه‌اندازي شبكه اينترنت حلال شاهد تحولات بزرگي در عرصه دولت الكترونيكي، تجارت الكترونيكي و بانكداري الكترونيكي خواهيم بود و تمام خدمات الكترونيكي از طريق اين شبكه در اختيار كاربران اينترنت داخلي قرار مي‌گيرد.

عبارت مقابل پاك، نجس و مقابل حلال، حرام است. به این ترتیب ممکن است تلقی شود که زندگی روزانه، مبادلات اقتصادی و شئون مختلف زندگی ایرانیان به “حرام” و “نجس” آلوده شده است.

اما شاید منظور از عبارات متنوع به كار گرفته شده از سوي مسوولان، همان شبكه ملي اطلاعات باشد. شبكه‌اي كه قرار است به نيازهاي داخلي با سرعتي نامحدود پاسخ مي‌دهد.

اين كه چرا از عبارات و الفاظي استفاده مي‌شود كه به سرعت توسط رسانه‌هاي غربي مورد سوء استفاده قرار می گيرد، موضوعي است كه پاسخ و ملاحظات لازم از سوي مسوولان امر را طلب مي‌كند.

با توجه به تهديدها و ملاحظات امنیتی و اقتصادی، کسی مخالف زمينه‌سازي و ايجاد شبكه اي داخلي براي ارايه خدمات ملي در كشور نیست، اما استفاده از عباراتی مثل “اینترنت حلال” قطعا منجر به برداشت‌هاي نادرست، نگراني و مقاومت در اجراي آن مي‌شود.

انتهای پیام/.

علی شمیرانی، فناوران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول