دموکراسی تحمیلی در لیبی با دروغ توئیتری!

در حالیکه تنها 5% مردم لیبی به اینترنت دسترسی داشته و تعداد کاربران توییتر نزدیک به صفر است، موجی از کاربران توییتر از لیبی ظاهر شد که به زبان انگلیسی خواستار مداخله کشورهای خارجی بودند.

به گزارش «وبلاگ نيوز» به نقل از مشرق، ناآرامی های اخیر در لیبی حاکی از هماهنگی کاربران جعلی در توییتر می باشد. تنها حدود پنج درصد از مردم لیبی به اینترنت دسترسی داشته و تعداد کاربران توییتر آنقدر کم است که حتی امکان محاسبه آن نیز برای تحلیلگران وجود ندارد. با این حال ، در فوریه امسال ، موجی از کاربران توییتر از لیبی ظاهر شد، که همگی به زبان انگلیسی گزارش ارسال کرده و تقریبا همه خواستار مداخله کشورهای خارجی بودند.

میشل چوسودوسکی، مدیر مرکز تحقیقات جهانی، گفت: “ما می دانیم که از آغاز جنگ لیبی دیگر امکان دسترسی به اینترنت در این کشور وجود ندارد، اما مردم در بررسی مسائل دقیق نبوده و تمامی اطلاعاتی که از طریق رسانه های اجتماعی دریافت می کنند را واقعیت می پندارند، درحالیکه تمام اینکارها تنها با هدف ساخت خبر انجام می شود.”

اوا گالینگر، یک روزنامه نگار است که می گوید: “دخالت خارجی الزاما حمله نظامی و بمباران در آن کشور نمی باشد. این کار می تواند از طریق آموزش، کمک مالی و حمایت سیاسی از افراد داخل کشور برای ترویج منافع یک کشور خارجی صورت پذیرد. این یکی از جدیدترین استراتژی های دولت آمریکا است که در کشورهای مختلف در سراسر جهان در حال اجرا می باشد. آنها این کار را چنان ماهرانه انجام می دهند که شناسایی و مقابله با آن بسیار دشوار بوده و اغلب نیز بسیار موثر می باشد.”

آمریکا به اینترنت و شبکه های اجتماعی به عنوان ابزار اصلی گسترش دموکراسی نگریسته، و میلیون ها دلار برای توسعه سیستم های عبور از برنامه های مسدود کننده اینترنت و فایروال ها برای کمک به مردم در خاورمیانه و چین صرف می کند.

اما در عین حال، شرکت های آمریکایی تکنولوژی های موثر برای مسدود کردن اینترنت و محدود نمودن دسترسی به وب سایت ها را در اختیار بحرین، عربستان سعودی و کویت قرار می دهند.

ارتش ایالات متحده به تازگی یک برنامه مدیریت آنلاین را راه اندازی کرده است که قادر به ایجاد هویت های جعلی در شبکه های مختلف اجتماعی است. شخصیتهای کاذب طراحی شده اند تا به روند گفتگوها در فیس بوک ، توییتر و دیگر وب سایت ها کمک نمایند.

شادی حمید از بروکینگز در مرکز دوحه در گفتگو با راشا تودی گفت: “مردم از رسانه های اجتماعی برای جنگ های سایبری استفاده می کنند. دست اندرکاران دولتی و یا غیردولتی در حال تلاش برای یافتن راه هایی برای استفاده از اینترنت و رسانه های اجتماعی برای کسب برتری در جنگ هستند.”

آمریکا فعالین مخالف دولت در خاورمیانه و شمال آفریقا را برای استفاده از فن آوری های مدرن رایانه ای به منظور گسترش دموکراسی آموزش می دهد.

یکی از آخرین پیشرفت ها در این زمینه “دکمه وحشت” است

به گفته وزارت امور خارجه ، این برنامه را می توان بر روی تلفن های همراه فعالان نصب نمود. در زمان بازداشت و دستگیری نرم افزار فورا کلیه شماره های موجود در دفترچه تلفن گوشی را پاک کرده و پیغام هشدار به سایر فعالین می فرستد.

به نظر می رسد تقاضا برای این برنامه بزودی شروع شود – فشار یک دکمه و از بین بردن تمام مدارک. مقامات آمریکایی ادعا می کنند هدف از ساخت این برنامه محافظت از نیروهای طرفدار دموکراسی در کشورهای دیگر است. اما بسیاری معتقدند که فروشندگان مواد مخدر ، جنایتکاران و تروریست ها نیز از این نوآوری استقبال خواهند کرد.

برای کمک به استفاده موثرتر از این فن آوری، دولت آمریکا جلسات آموزشی برای هزاران تن از این فعالان برگزار می کند. یکی از این جلسات چند هفته پیش در خاورمیانه با شرکت فعالان مخالف دولت از تونس ، مصر ، سوریه و لبنان برگزار شد. و در حالی که این افراد آموزش دیده و مجهز به خانه خود بازگشت می گشتند، یک مقام وزارت امور خارجه ایالات متحده این حرکت را شروع یک موج موثر خواند.

فعالان آموزش دیده، مجهز به دکمه های وحشت و تکنولوژی های دیگر، تعداد بسیار زیادی از هویت های جعلی را در اینترنت با هدف های خاصی گسترش می دهند – آمریکا می گوید تمام این کارها برای ترویج دموکراسی است. اما آیا این گفته ها می تواند دخالت مستقیم در امور داخلی کشورهای دیگر را توجیه نماید؟

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول