کد اخلاق وبلاگ‌نويسي باید تهيه شود

يک کارشناس فناوري‌اطلاعات گفت: يک وبلاگ‌نويس بايد در گردآوري، گزارش و انتشار اطلاعات صادق باشد.

به گزارش«وبلاگ نیوز» فرشاد حسني در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به مواردي که وبلاگ‌نويسان بايد رعايت کنند، اظهار کرد: اجتناب از هرگونه دزدي ادبي، معرفي منابع اطلاعاتي يا ارائه لينک براي منابع و عدم انتشار اطلاعاتي که وبلاگ‌نويس از درستي آنها اطميناني ندارد، از جمله موارد مهمي است که بايد در نظر گرفته شود.

وي با بيان اينکه يک بلاگر هرگز نبايد تصاوير دريافتي را جز در مواردي که به‌وضوح تصوير از نظر تکنيکي کمک مي‌کند، بدون اجازه تغيير دهد، افزود: وبلاگ‌نويس بايد از نمايش درست و صحيح مدخل‌ها، نقل‌قول‌ها، تصاوير و ديگر محتواي وبلاگ‌ها اطمينان حاصل کند.

اين کارشناس فناوري اطلاعات با يادآوري اينکه يک وبلاگ‌نويس بايد بين اطلاعاتي که حالت دفاعيه يا تفسيري دارند، با اطلاعات واقعي تمايز قائل‌ شود، تصريح ‌کرد: بلاگرها نبايد در نوشته‌هاي تفسيري خود واقعيت را بد جلوه دهند.

وي با تأکيد بر اينکه بلاگرها بايد با منابع و موضوعات، مانند انسان‌هايي که نياز به احترام دارند رفتار کنند، افزود: يک وبلاگ‌نويس بايد حس انسان‌دوستي و دلسوزي خود را با خوانندگان خود در مواردي که محتواي وبلاگ آنها داراي موضوعات تراژدي يا غمگين است بيان کند.

حسني با بيان اينکه به حداقل رساندن زيان از مهم‌ترين موضوعاتي است که بلاگرها بايد به آن توجه داشته‌ باشند، گفت: بلاگرها بايد در زماني که مخاطبشان کودکان يا قشر کم‌تجربه هستند، حساسيت خاص داشته و اين حساسيت را در هنگام ارائه مطالب يا استفاده از تصاوير نشان دهند.

وي با اشاره به اينکه بلاگرها بايد اشتباهات خود را بپذيرند و در برابر آن مسئول و جوابگو باشند، ادامه داد: وبلاگ‌نويس بايد هدف وبلاگ خود را به روشني بيان كرده و علايق و تضادهاي سليقه‌اي خود، وابستگي‌ها، فعاليت‌ها و برنامه‌هاي خود را به خوانندگان خود اعلام کند.

اين کارشناس فناوري اطلاعات با يادآوري اينکه وبلاگ‌نويس بايد برعلايق خود پافشاري کرده و وقتي با اعتراضي روبرو شد آن را به‌طور کامل براي خوانندگان خود منتشر كند، تأکيد کرد: بلاگرها بايد از منابع و اطلاعات مورد علاقه خودآگاه باشد و همواره سعي کند وبلاگ خود را در بالاترين حد استاندارد نگهداري كند.

حسني تصريح ‌کرد: هر حرکت حرفه‌اي در همه ابعاد زماني مي‌تواند در راستاي توسعه پايدار انساني و فرهنگي حرکت کند، که مباني اخلاق حرفه‌اي يا کد اخلاق آن حرفه تدوين شود، لذا اکنون که مرز وبلاگ‌هاي فارسي در بلاگ‌ها و پرشين بلاگ از مرز 85 هزار وبلاگ گذشته است بايد براي حفظ فضاي اخلاقي در اين حوزه، کد اخلاق وبلاگ‌نويسي در ايران تهيه شود.

اين کارشناس فناوري اطلاعات با اشاره به اينکه يکي از مشکلات جهان سوم و همچنين ايران اين است که توليدکننده اطلاعات نيستند و مصرف‌کننده تلقي مي‌شوند، گفت: همه‌گير شدن وبلاگ باعث شد که افرادي به توليد محتواي شخصي، عمومي، تخصصي يا عام بپردازند و نهضتي که هنوز به خوبي پا نگرفته است و در حال تبديل شدن به نهضت تکثير محتوا است.

وي افزود: به‌منظور داشتن بيننده بيشتر و همچنين عدم توانايي در نوشتن، برخي وبلاگ‌نويسان و نويسندگان محتواي وب‌سايت‌ها را به کپي کردن مطلب ديگران از وبلاگ‌ها و وب‌سايتشان وا داشته است. هر چند کپي اطلاعات از رسانه وبلاگ از لحاظ حقوقي کار اشتباهي نيست و مشمول قوانين کپي رايت نمي‌شود، اما بايد در نظر داشت که کپي کردن بدون ذکر منبع کار اخلاقي نيست و اين در حالي است که برخي از وبلاگ‌نويسان به جستجو در وبلاگ‌ها پرداخته و هر مطلب خواندني و جذاب را در وبلاگ و وب سايت خود قرار مي‌دهند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول