«استعمار مجازی امریکا» و بررسی هشت امپراتوری مجازی

کتاب مطالعات انتقادی استعمار مجازی آمریکا: قدرت نرم و امپراتوری‌های مجازی به قلم دکتر سعید رضا عاملی، دانشیار ارتباطات دانشگاه تهران؛ عضو گروه مطالعات آمریکای شمالی و رئیس دانشکده مطالعات جهان به بازار کتاب عرضه شد

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از همشهری آنلاین، این کتاب که در هشت فصل با یک مقدمه منتشر شده است در ابتدا در مقدمه به دوفضایی شدن قدرت و قدرت نرم در فضای مجازی می پردازد و طی آن مفهوم قدرت، قدرت نرم و قدرت سخت، قدرت نرم و فضای مجازی، راهبرد و ابزار این قدرت و اعمال قدرت نرم از طریق امپراتوری های مجازی را بررسی می کند.

دکتر عاملی با این مقدمه در فصل اول به مطالعه «یاهو» با رویکردی انتقادی می پردازد و با بیان تاریخچه شکل گیری و ماموریت‌ها، ارزش ها، ظرفیت ها و کارکردهای آن، این موتور جست و جو را در ایران مطالعه می کند.

این کتاب در فصول دوم تا هشتم به ترتیب به مطالعه انتقادی گوگل، فیس بوک، توئیتر، ویکی پدیا، یوتیوب و آی ام دی بی می پردازد و با جمع بندی ای تحت عنوان «قدرت نرم امپراتوری های مجازی و ساختارسازی با شیوه اندیشه و زندگی آمریکایی» به پایان می رسد.

در توضیح محتوا بر جلد کتاب آمده است: امروزه جهان در ادامه استعمار نو، شاهد استعمار مجازی است. اگر استعمار کهنه فیزیک جهان و استعمار نو فرهنگ جهان را نشانه می گرفت، استعمار مجازی، همه عرصه زندگی، اعم از علم، کار و مجموعه ایده ها، ارزش ها و عملکرد روزمره جهان را با ظرفیت دیجیتالی بودن، غیر مرکزی/مرکزی بودن، پنجره های همیشه باز، واقعیت مجازی بودن، تعاملی بودن و کاربرمدار بودن تسخیر می کند.

اگرچه فضای مجازی ظرفیت آسان سازی روندها و کاهش تخریب محیط زیست و توسعه عدالت اداری و اجتماعی را فراهم می سازد ولی تیغه دولبه ای است که از سوی دیگر ابزار استثمار و استعمار بوده و وظیفه به انحصار کشاندن انتخاب های مردم جهان در بازار استعماری امریکا را دارد. فضای مجازی ابزار قدرت نرم، و قدرت نرم مرجع تولید فضای مجازی شده است. از سوی دیگر پایان جنگ سرد، آغاز جنگ نرم محسوب می شود و فضای مجازی فرصتی است برای نهادسازی جهانی امریکا که بدون کنشگر قدرتمند شدن، نمی توان در این مبارزه کارسازی موثر نمود.

کتاب مطالعات انتقادی استعمار مجازی آمریکا: قدرت نرم و امپراتوری های مجازی دکتر سید سعید رضا عاملی،نوشته و توسط موسسه انتشارات امیر کبیر در 645 صفحه به بهای 13500 تومان و شمارگان 2000 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول