باید براساس باورهای مخاطب محتوا تولید کرد

فهیمه فرهمند پور عضو هیات علمی دانشگاه تهران و رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات زنان دانشگاه تهران در رابطه با عفاف، اخلاق و آرامش در اردوی سه روزه وبلاگ نویسان به سخنرانی پرداخت.

به گزارش «وبلاگ نیوز»، فرهمند پور با اشاره به اینکه عبادی ترین آموزه های اجتماعی ما در دین اسلام جنبه عبادی دارند و نیز عبادی ترین آموزه های ما جنبه اجتماعی دارند گفت: تقوا در سطح میدان جامعه خوب و ارزشمند است و حکم حجاب یک حکم عبادی و اجتماعی است که رعایت آن هرچند که یکی از دستورات عبادی است اما در جامعه اثرگذار است.

این استاد دانشگاه در رابطه با نحوه بیان مسئله حجاب در وبلاگ ها نیز گفت: اگر ما میخواهیم در مورد حجاب صحبت کنیم باید مخاطب را بشناسیم و براساس باورهای او صحبت کنیم. به طور مثال کسی که مذهبی است و ما بخواهیم از زکات صحبت کنیم باید بگوییم که اگر زکات ندهی مالت حلال نیست اما برای یک فرد که چندان هم مذهبی نیست باید بگوییم که چون در جامعه هستی برای اینکه جامعه به حالت تعال برسد باید زکات بدهی، به عبارت بهتر برای فرد با ایمان از حکم عبادی استفاده کردیم و برای دیگری از حکم اجتماعی گفتیم. این باید در وبلاگ نویسی مورد نظر قرار گیرد.

استاد دانشگاه تهران در ادامه افزود: این که مخاطب خود را نمی توان انتخاب کرد و شناخت، باید توجه داشته باشیم که از چه زاویه ای به بحث بپردازیم که مخاطبین با سلایق گوناگون را جذب کنیم.

فرهمندپور در رابطه با جشنواره عفاف و حجاب نیز گفت: ما در این جشنواره قصد داریم با توجه به همان دو نوع مخاطب تولیدات داشته باشیم. به طور مثال در بخش ویژه حجاب و عفاف زینت بندگی، همین افراد مورد نظر هستند یعنی از نظر اخلاقی میخواهیم که کار صورت گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات زنان دانشگاه تهران در رابطه با اخلاق جنسی نیز گفت: چندی قبل جلساتی را با همین نام برگزار کردم و هدفم از آن بیان این موضوع است که محاسبات اخلاقی بر مناسبات جنسی تاثیر دارد.

وی همچنین در رابطه با اخلاقیات در دین اسلام گفت: حوزه اخلاق و روابط جنسی شامل چهار اصل است. اصل اول توجه به مسائل جنسی است که برخلاف رهبانیت گراها به گوشه گیری و توجه نکردن به زندگی و روابط زناشویی بی تفاوت نیست. اصل دوم تعیین حدود و ثغور روابط است که در مقابل بی بند و باری ها قرار میگیرد و اصل سوم موضوع حریم خصوصی و عمومی است.

فرهمندپور در رابطه با حریم خصوصی و عمومی افزود: اصل سوم توجه به حریم خصوصی و عمومی است. در مسائل جنسی دنیای غیراسلامی در امور جنسی معتقد به حریم خصوصی و عمومی نیست و خصوصی ترین اتفاقات در منظر عمومی صورت می گیرد در حالیکه در دین اسلام مسائل جنسی مورد توجه است و در چارچوب خاصی مستحب است اما تنها در حریم خصوصی.

وی ضمن تاکید بر تاثیر پذیری غیرقابل انکار و متقابل عملکرد در حرم خصوصی و عمومی، افزود: اصل چهارم این است و مشخص است که زن و مردی که در حریم خصوصی به اندازه کافی از هم برخورداری عاطفی روحی و جسمی پیدا کرده اند در حریم عمومی واکسینه هستند.

پایان بخش این سخنرانی پاسخ به پرسش های شفاهی و کتبی چند تن از شرکت کنندگان در جلسه بود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول