تحلیل و نقد این‌گونه فیلم‌ها کار شماست

شاه حسینی بعد از پخش فیلم یکی از ما دو نفر به نقد این سریال و مجموعه کارهای پخش شده در سینما پرداخت.

به گزارش «وبلاگ نیوز»، یکی از برنامه های فرهنگی اردوی سه روزه وبلاگ نویسان عفاف و حجاب(نور) پخش فیلم یکی از ما دو نفر در یکی از سالن‌های پردیس ملت بود که به همراه جلسه نقد و پرسش و پاسخ با استاد شاه حسینی صورت گرفت.

شاه حسینی با بیان این مطلب که در نیمه دهه هفتاد چهار چالش وارداتی به سینما صورت گرفت، گفت: این چهار چالش، سنت و مدرنیته، دین و  مائیسم، فاشیسم و لیبرالیسم و چالش مردگرایی افراطی در مقابل زن گرایی تفریطی بود.

وی در رابطه با توضیح این چهار چالش گفت: نمونه های عینی این چالش را در اکثر فیلم های آن دهه می توان مشاهده کرد، اینکه اگر عضو سنتی جامعه هستید، در چالش سنت و مدرنیته، ضرورتا متدین هستید و ضرورتا ماسکونیسم و مستبد هستید.

این استاد دانشگاه در مورد فیلم‌های تهمینه میلانی نیز گفت: در برخی از فیلم های تهمینه هر چالش مطرح است و در فیلم یکی از ما دونفر این دوچالش کاملا جدی و بارز است. شعارهای سیاسی سطحی و نیز شعارهای فمنیستی. ارزش سازی دروغین و ارزش سوزی آگاهانه، از بین بردن مرزهای دینی و بیان روابط جدید که معلوم نیست بنای اخلاقی آن کجا ایجاد شده و در حوزه روابط شخصی دختر و پسر این تا کجا ادامه دارد.

فمنیستم آتنایی (آدم‌های پولدار و تحصیل کرده که در مردانگی چیزی کم ندارند) و آریتمیسم یا دایانا که رومی ها دایانا میگفتند مظهر شکار و مرد آزاری دختر دیگر زئوس بود که در این فیلم شخصیت آن کاملا مشهود بود. تلفیق این شخصیت با شخصیت آتنایی در فیلم‌های میلانی همیشه به چشم می‌خورد.

شاه حسینی در رابطه با وظیفه وبلاگ نویسان نیز گفت: تحلیل و نقد این گونه فیلم‌ها کار شماست که مفید هم هست. اینها باعث می شود که مبانی فکری شما ساخته شود، خوب فکر کردن باعث می شود زمانی که وارد کار اجرایی شدید چون صاحب مبانی تئوریک و اعتقادات قوی هستید دچار احساسات نشده و از وظیفه خود باز نمانید.

پایان بخش این نشست نیز پرسش و پاسخ میان شرکت کنندگان در برنامه و استاد بود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول