گاف «گاردین» و توهم بالای سازمان‌های اطلاعاتی غربی

در تعریف توهم و اینکه از چه چیزی ناشی می‌شود، در کتاب‌های درسی دانشگاهی زیاد خوانده‌ایم. در میان علل مختلف، یکی از این علت‌ها را ترس ذکر کرده‌اند. ترس باعث می‌شود اطلاعاتی که به مغز انسان می‌رسد، درست تحلیل نشود و مغز به توهم فرو رود. امروز فهمیدم که این مساله مختص مغز انسان نیست و سازمان‌های اطلاعاتی غربی استعداد بیشتری برای توهم زدن از روی ترس دارند!

این توهم را تا خودم ندیدم و در مورد مطالب این وبلاگ اتفاق نیفتاد، برای من چندان ملموس نبود. حتی با خودم می گفتم تا نباشد چیزکی، مردم نگویند چیزها و حتما اینها که از قصد ایران برای استفاده نظامی از سلاح هسته‌ای می‌گویند، یک دلیلی دارند که این حرف‌ها را می زنند. بالاخره الکی که اسمشان دستگاه های اطلاعاتی غربی یا West intelligence services نیست!

اما صادقانه باید بگویم، آقایان، نا امیدم کردید! آقایان سرویس های اطلاعاتی غربی، با آن ماهواره‌های بی همتایتان که تکان خوردن سوسکی را در زیر سنگ سیاهی را به قول خودتان شناسایی می کنید و بعد تکان‌‌های آن را به رایانه‌های فوق پیشرفته تان می دهید و مسیر حرکت ده سال بعدش را هم پیش بینی می کنید، جدی نا امید شدم! چرا؟

کمتر از دو ماه قبل، پستی با عنوان: فردای نخستین آزمایش هسته‌ای ایران، یک روز معمولی معمولی است، را در همین وبلاگ منتشر کردم.

در این پست می خوانیم:

روز خوبی است. ساعت هفت صبح است. خورشید هنوز کاملا بالا نیامده است اما همه جا روشن شده است. در نیمکره شمالی، کشورهای زیادی روز را آغاز می کنند. امروز، نخستین طلوع خورشید پس از آزمایش هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است. یک روز معمولیِ معمولی!

روز گذشته احتمالا در بیابان‌های مرکزی ایران، جایی که زمانی آمریکایی ها و برخی کشورهای غربی می‌خواستند ضایعات هسته‌ای خودشان را دفن کنند، یک انفجار هسته‌ای زیر زمینی رخ داده است. قدرت این انفجار نه آن قدر زیاد بوده است که آسیب چندانی به منطقه وارد کند و نه آن قدر کم که دانشمندان هسته‌ای ایرانی، در آزمایشاتشان به مشکلی برخورند.

امروز یک روز معمولی است و مطابق معمول روزهایی که خبری از ایران وجود دارد ـ که شامل ۹۰ درصد ایام سال می شود ـ اخباری این چنین را در سایت های خبری خارجی می توان دید:

رویتر: ایران بمب هسته‌ای اش را منفجر کرد

سی.ان.ان: ایران بمب هسته‌ای منفجر کرد

الجزیره: دومین بمب هسته‌ای اسلامی آزمایش شد

العربیه: بمب هسته‌ای شیعی منفجر شد

یاهو نیوز: انفجار هسته‌ای در ایران،

جروشالیم پست: آخوندها به سلاح هسته‌ای دست یافتند

واشنگتن پست: انفجار هسته‌ای در ایران، بهت و حیرت در تل آویو

داخلی ها هم تیترهایشان البته همراه با تبریک این دستاورد به امام زمان و مقام معظم رهبری همراه است و به قرار زیر است:کیهان: اولین بمب هسته‌ای ایران، آزمایش شد

جمهوری اسلامی: ایران یک آزمایش هسته‌ای موفقیت آمیز انجام داد

ایران (روزنامه دولت): با فرمان رییس جمهور، بمب هسته‌‌ای صد درصد ایرانی آزمایش شد

اطلاعات: بمب هسته‌ای ایرانی که سالها به دنبال دستیابی به آن بودیم، منفجر شد

البته بقیه روزنامه های ایرانی و سایت ها هم هستند ولی نمی توان به انتشار آنها تا ابد مطمئن بود!

جنجال خبری اما باعث نمی شود که زندگی عادی در ایران ادامه پیدا نکند، کارمندها سر ساعت یا گاهی با تاخیر کمی، کارت ورودشان را نزنند، نانواها نان غیر یارانه ای با کیفیتشان را تولید نکنند، اشتراک اینترنت پر سرعت خیلی ها به اتمام نرسد و دوباره تمدید نشود. حتی این جنجال باعث نمی شود که قیمت اینترنت کمی ارزان تر شود یا صدا و سیما در برنامه‌های بی خودش اندکی تجدید نظر کند.

روز پس از نخستین آزمایش هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، برای ما ایرانی ها روزی معمولی خواهد بود اما در چشم‌های بسیاری از ما، برقی جدید در خود خواهند داشت. برقی که از غرور و قدرت ملی ناشی می شود.

و أعدوا لهم ما استطعتم من قوة ، و من رباط الخیل ، ترهبون به عدو الله و عدوکم

فردای انتشار این پست، پایگاه گرداب، مطابق رویه ای که دارد، به این پست لینک داد. تاریخ نوشتن این پست سوم اردیبهشت ۱۳۹۰ بود و تاریخ انتشار آن در سایت گرداب، ۴ اردیبهشت ۱۳۹۰٫ یعنی ۲۴ آوریل ۲۰۱۱

این پست وبلاگ، بازدید کننده خوبی داشت. اما صبح امروز متوجه شدم که در سایت گاردین، مطلبی جالب با محتوای زیر منتشر شده است:

‘The day after Iran’s first nuclear test is a normal day’

A bizarre article on a Revolutionary Guard website breaks a taboo by anticipating the impact of an Iranian bomb

گاردین با سوتیتر ” تابو شکنی درمقاله ای عجیب و غریب در یک وب سایت پاسداران انقلاب با پیش بینی نتیجه آزمایش یک بمب اتمی ایران” می نویسد هرگونه اشاره ای به یک بمب اتمی ایران در جمهوری اسلامی، که تاکید می کند برنامه اتمی اش صرفا برای مقاصد صلح آمیز و غیر نظامی است، حرام و یک تابو محسوب می شود. بهمین جهت چاپ مقاله ای حاوی پیش بینی در مورد فردای پس از آزمایش نخستین کلاهک اتمی ایران در وب سایت گرداب، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دست کم، اقدامی بسیار قابل توجه محسوب می شود.

از شدت توهمات نویسنده گاردین، نزدیک بود از روی صندلی بیفتم! یعنی این نویسنده که دبیری بخش دیپلماتیک را بر عهده دارد و مدتها در خاورمیانه، آمریکای شمالی، بالکان و اروپای شرقی بوده است و در وبلاگ گاردین می نویسد، فرق پست یک وبلاگ لینک شده در سایت گرداب را با نظر رسمی سپاه پاسداران نمی فهمد؟

این پست خنده دار و تعجب برانگیز گاردین، به سرعت در فضای مجازی پخش شد و اینجا بود که توهم سازمان های اطلاعاتی غرب بیرون زد و آشکار شد!

آسوشیتد پرس می نویسد:

An article praising the idea of Iran testing a nuclear bomb on a Revolutionary Guard website is raising alarms in western intelligence circles, which interpret it as evidence of strong backing in the Islamic Republic for such a move.

یعنی چی! مقاله ای در یک سایت سپاه پاسداران باعث نگرانی حلقه های اطلاعاتی غربی  شده است!

توهم خالص به این می گویند نه آن چیزی که معتادان با شیشه و کراک به آن می رسند !

صدای آمریکا هم چند ساعت بعد دوز بالای توهم خودش را این چنین آشکار کرد و نوشت:

صدای آمریکا : فیلادلفیا اینکوایر زیر عنوان “تهدید آزمایش اتمی ایران” می نویسد مقاله یک وب سایت پاسداران انقلاب در تجلیل از ایده آزمایش یک بمب اتمی زنگ های خطر را در تشکیلات اطلاعاتی غرب به صدا درآورده است و به نشانه مدرک حمایتی قاطع در جمهوری اسلامی از چنین اقدامی تعبیر شده است.

انتشاراین مقاله با تیتر “فردای نخستین آزمایش هسته ای ایران – یک روز معمولی” مصادف با فعالیت های علنی و مشکوکی است که آمریکا و متحدانش آن ها را نشانه هائی از خواست تهران برای دسترسی به تسلیحات اتمی می بینند.

نه، این میزان توهم، بیشتر شبیه داستان های علمی تخیلی است!

لابد اگر این آقایان دیگر پست های وبلاگ من را می دیدند، مثلا پستی که درباره طرح یک حمله به اسرائیل نوشته بودم یا پستی که دیروز درباره دروغ بودن عملیات اسرائیل در ایران نوشتم را می دیدند، دیگر رسما با موشک وبلاگم را منهدم می کردند! امان از این توهم که با آدم ها و سازمان ها چه ها نمی کند!

این گاف گاردین و توهم فرد اعلای سازمان های اطلاعاتی غربی و رسانه هایشان را باید روی سنگ نوشت و بعدا به یادشان آورد اما از این نکته هم غافل نشویم که بالاخره برد وبلاگ ها و سایت های ما و ضریب تاثیر آنها بیشتر شده است. این یعنی در جنگ های روانی بعدی، ما هم هستیم.

انتهای پیام/.

سیدعلی پورطباطبایی؛ وبلاگ خیزران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول