ما به «معجزه» اعتقاد داریم!

محمدجواد شکوری مقدم، مدیر سرویس‌دهنده وبلاگ “میهن بلاگ” و شبکه‌های اجتماعی “آپارات” و “کلوب” در گفت‌وگویی با “وبلاگینا” به سئوالات مخاطبان این وبلاگ پاسخ داده است.

به گزارش «وبلاگ نیوز» شکوری در این گفت‌وگوی 37 دقیقه‌ای که متأسفانه با کیفیت بسیار نامناسبی ضبط شده است، با اشاره به شرایط گروه سایت‌های شرکت تجارت الکترونیک صبا می‌گوید: نسبت به شرایط کشور، از فعالیت خودمان راضی هستیم. الآن یک تیم 18 نفره‌ایم که کاملا روی وب کار می‌کنیم و درآمدهایمان از وب است. اما از طرف دیگر خیلی هم اذیت می‌شویم. ما خیلی پر رو هستیم و اگر پر رو نبودیم، تا الآن کار نمی‌کردیم. البته همه مدیران سایت‌های بزرگ اذیت می‌شوند، اما ما به خاطر خاص بودن شرایط مان، بیش‌تر به مشکلات برمی‌خوریم. مثلا تا الآن کلوب 6 بار فیلتر شده است و تمام زحمتی که کشیده‌ایم با یک کلیک به آسمان می‌رود و تو باید خیلی قلب بزرگی داشته باشی که منفجر نشوی!

یوتیوب را خطری برای آپارات نمی‌دانم

مدیر شبکه ویدیویی “آپارات” در تشریح فعالیت‌های این سرویس نوپا ادامه می‌دهد: در حال حاضر 3 ماه است که آپارات راه افتاده و 70 مگابایت در ثانیه میانگین پهنای باند آن است و پیش بینی می‌کنیم ظرف 2سال آینده این میزان به 400مگابایت برسد.

شکوری این موضوع که ایده آپارات از یوتیوب و ایده کلوب از اورکات گرفته شده است را تأیید می‌کند و ادامه می‌دهد: من یوتیوب را خطری برای آپارات نمی‌دانم. حتی اگر یوتیوب فیلتر هم نبود، آپارات می‌توانست مفید باشد. چون سرویسی که ما داریم، یوتیوب نمی‌توانست در داخل ایران به کاربران ایرانی بدهد. مثلا شرکت‌های تجاری به خاطر محدودیت‌های مالی نمی‌توانستند در یوتیوب کانال بزنند و به سمت آپارات گرایش پیدا می‌کردند.

محمدجواد شکوری، آپارات را موفق‌ترین پروژه تیم صبا می‌داند و معتقد است جذابیت محتوای آن باعث شده است که رتبه الکسای آن با سرعت خوبی بالا برود.

الآن همه روی شبکه‌های اجتماعی حساس هستند

مدیر شبکه اجتماعی “کلوب” در ادامه، اداره بزرگ‌ترین جامعه مجازی ایرانیان را کار بسیار سختی می‌داند و می‌گوید: الآن کلوب نزدیک به 3برابر نسبت به میهن بلاگ از ما انرژی می‌گیرد. البته به همان میزان هم جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. چون الآن همه روی شبکه‌های اجتماعی حساس هستند. همان‌طور که قبلا روی وبلاگ‌ها حساس بودند اما الآن دیگر آن حساسیت وجود ندارد.

شکوری در پاسخ به این سئوال که چرا این شبکه اجتماعی جزو 10سایت برتر ایران نیست گفت: جزو 10سایت برتر بود. اما موج فیلترینگ سال گذشته با ما کاری کرد که 17هزار ورودی یکتای روزانه را از دست دادیم و این اثر منفی خیلی بدی داشت. مسدود شدن کلوب‌ها و پروفایل‌ها و پیگیری بسیار سخت آن هم باعث شد بسیاری از کاربران به سمت شبکه‌های خارجی بروند. ما هم این موضوع را به دوستان مسئول فیلترینگ گفتیم. اما انگار ظاهرا خیلی اهل گوش دادن و نگاه کردن استراتژیک نیستند. چون نگاه پخته‌ای پشت جریان نیست و از آن‌جایی که خودشان فعال وب نبودند، نمی‌توانند درک کنند فیلتر کردن یک سایت یعنی چه؟

مدیر تیم صبا درباره عقب ماندگی رتبه الکسای کلوب از فیس بوک در میان کاربران ایرانی نیز گفت: آزادی حاکم بر فیس بوک بسیار متفاوت است. ما برای یک عکس نامناسب پروفایل مجبوریم برخورد کنیم. مثلا کلوب یک خواننده که آهنگ‌هایش دیگر همه جا پخش شده است، با 6هزار هوادار مسدود می‌شود! کاربر هم این مسدودسازی را از دید کلوب می‌بیند، نه دولت. برای همین به سمت فیس بوک می‌رود.

هاستینگ؛ بزرگ‌ترین مشکل ماست

شکوری درباره رشد سرویس دهنده وبلاگ “میهن بلاگ” هم می‌افزاید: ابتدا که نرم افزار میهن بلاگ را تغییر دادیم، جهش خوبی داشتیم. اما بعد از آن افت داشتیم که تا الآن در همان حالت باقی مانده‌ایم. البته وقتی تبلیغات انجام بدهیم، به وضوح می‌توانیم میزان رشد را مشاهده کنیم.

مدیر سرویس دهنده میهن بلاگ بزرگ‌ترین مشکل تیم خود را “هاستینگ” می‌داند و وجود هاست میهن بلاگ و کلوب در کشور کانادا را یکی از معضلات قلمداد می‌کند.

به معجزه اعتقاد دارم!

محمدجواد شکوری مقدم در پایان، آرزوی خود برای وب فارسی را دیدگاه استراتژیک مسئولین در این حوزه عنوان می‌کند و می‌گوید: انسان به امید زنده است و مسئولین این حوزه با عملکرد خود می‌توانند فعالان این حوزه را ناامید یا امیدوار کنند. بقیه مسائل مانند پهنای باند، هاستینگ و امثال آن خود به خود حل می‌شود. اما آدم‌ها باید امیدوار باشند و دید استراتژیک مسئولین در این زمینه می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

مدیر جوان تیم تجارت الکترونیک صبا در پاسخ به سئوال آرش زاد مبنی بر این‌که آیا به تحقق این آرزوی‌تان امید دارید گفت: ما به معجزه معتقدیم!

فایل صوتی این گقت‌وگو را می‌توانید از این‌جا دریافت کنید.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول