کتاب «وبلاگ‌نویسی و روزنامه‌نگاری» منتشر شد

انتشارات ثانیه به مدیرمسئولی دکتر احمد توکلی (روزنامه‌نگار) کتاب تازه‌ای در حوزه روزنامه‌نگاری منتشر کرد.

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از خانه کتاب اشا، “وبلاگ‌نویسی و روزنامه‌نگاری: چگونه یک وبلاگ‌نویس روزنامه‌نگار می‌شود؟” عنوان اثری از محمود سلطان‌آبادی است که به رابطه روزنامه‌نگاری و وبلاگ‌نویسی می‌پردازد.

طبق نوشته ایسنا، نویسنده کتاب در مقدمه اثرش آورده است: از منظر روزنامه‌نگاری، وبلاگ‌ها گونه جدیدی از اخبار و نوعی مبادله و مخابره امور جاری هستند. با وجود این‌که اغلب وبلاگ‌نویسان هیچ‌گونه ادعایی بر روزنامه‌نگاری بودن فعالیت‌های خود ندارند؛ اما برخی از آن‌ها با عملکردهایی همچون مصاحبه با شاهدان عینی، شفافیت در ارائه اخبار و یا حتی تولید مشارکتی اخبار، قادر به چالش کشیدن استانداردهای حرفه‌ای و سنتی رایج در روزنامه‌نگاری هستند. وبلاگ‌ها با به چالش کشیدن درک و مفهوم سنتی روزنامه‌نگاری، به نظرهای معتقد به تغییر الگوی روزنامه‌نگاری و خبررسانی در اینترنت حیاتی دوباره بخشیده‌اند.»

این کتاب با رویکرد بررسی تأثیر وبلاگ‌نویسی بر روزنامه‌نگاری در شش فصل تنظیم شده است. نویسنده در فصل آغازین کتابش به مفهوم وبلاگ و کاربردها و مزایای آن پرداخته است. او در این فصل، یک طبقه‌بندی از انواع وبلاگ‌ها ارائه می‌کند.

فصل دوم کتاب به تکنولوژی‌های وبلاگ‌نویسی از جمله لینک، تراک‌بک، کامنتیگ، بوک‌مارکینگ، میکروبلاگینگ، پادکستینگ و… اختصاص دارد.

در فصلِ سوم موضوع زبان وبلاگ‌نویسی بررسی شده است. چالش‌های زبان در وبلاگ‌ها، مشخصات زبان وبلاگ‌های فارسی، مشکلات زبان فارسی در وبلاگ‌ها و برشمردن ۱۵ قانون برای نوشتن در وب از جمله دیگر مطالب این فصل است.

سیرِ تحول وبلاگ‌نویسی در ایران و جهان موضوعِ فصل چهارم اثر است. در این فصل، تأثیرات وقایعی چون ۱۱ سپتامبر، جنگ امریکا علیه عراق، انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، سونامی و… بر وبلاگ‌نویسی و روزنامه‌نگاری بررسی شده است.

صاحب‌نظران و کارشناسان در فصل پنجم این کتاب به سؤال «آیا وبلاگ‌نویسی نوعی روزنامه‌نگاری است؟» پاسخ داده‌اند.

اصول اخلاقیِ وبلاگ‌نویسی موضوع فصل ششم این کتاب است.

این اثر برای وبلاگ‌نویسان و روزنامه‌نگاران اثری خواندنی و قابل تأمل است.

کتاب «وبلاگ‌نویسی و روزنامه‌نگاری» در ۱۱۰۰ نسخه منتشر شده است. این کتاب ۲۲۴ صفحه دارد و ناشر قیمت ۴۵۰۰ تومان برای عرضهٔ آن در نظر گرفته است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول