9میلیون ایرانی عضو «فیس بوک» هستند

مهدی بوترابی، مدیرعامل شرکت “آریا گستر” و مدیر گروه سایت‌های پرشین بلاگ درباره تعداد اعضای ایرانی شبکه اجتماعی “فیس بوک” و کارآمدی سامانه فیلترینگ گفت: در یک بررسی آماری، تعداد اعضای ایرانی فیس بوک عددی بین 6 تا 12 میلیون در نظر گرفته شده است که فکر می‌کنم عدد 9میلیون نفر، عدد قابل قبولی است. به فرض این که چنین آماری درست باشد به نظر می رسد کارآمدی فیلترینگ قابل تامل است.

به گزارش «وبلاگ نیوز» مهدی بوترابی که در روز شنبه 18تیرماه با روزنامه “شرق” گفت‌وگو کرده است، ضمن اشاره به تاریخچه‌ای از سرویس دهنده وبلاگ تحت مدیریت خود و گروه سایت‌های پرشین بلاگ، درباره حمله اخیر ویروس استاکس نت به نیروگاه‌های هسته‌ای کشور گفت: تا آن‌جا که می‌دانم هیچ دولتی مسئولیت چنین حمله‌ای را به تاسیسات کشور ما نپذیرفته است و اگر هم می‌پذیرفت به معنای آغاز یک جنگ در مفهوم حقوقی آن نبود. هر چند اخیرا قوانین جنگی مرتبط با فضای مجازی نیز در دنیا مدنظر قانون‌گذاران قرار گرفته است.

مدیر پرشین بلاگ این اقدامات را جنگ سایبری نمی‌داند و با اشاره به انتشار ویروس استاکس، ادامه می‌دهد: این‌ها اتفاقاتی است که می‌افتد و اگر در چارچوب یک جنگ اعلام شده باشد، اسمش می‌شود جنگ سایبری. در غیر این‌صورت یک نوع زد و خورد و درگیری است و با تسامح بسیار بعضی آن را جنگ سایبری می‌نامند.

امریکا دسترسی‌های ویژه‌ای دارد

بوترابی ضمن اشاره به این موضوع که کشور امریکا سعی دارد امور حساس را -مانند دسترسی اطلاعات در فضای مجازی- در دست خودش نگه دارد گفت: [امریکا] دسترسی‌های فوق العاده‌ای روی زیر ساخت‌ها و مدیریت سیستم‌ها و مهم‌تر از همه برخورداری از شناخت خوب از فضای مجازی دارد و حتی ممکن است در لایه‌های پایین‌تر شبکه‌ها دسترسی‌هایی داشته باشند که ما از آن‌ها بی‌اطلاع باشیم.

مدیر گروه سایت‌های پرشین بلاگ در این زمینه ادامه می‌دهد: وقتی میلیون‌ها ایرانی عضو شبکه‌های جهانی مثل فیس بوک و گوگل و یاهو هستند، آن‌ها دسترسی‌های ویژه پیدا می‌کنند و حداقل می‌دانند که دیدگاه و سلائق ما چه هست و اگر سیستم‌هایی بر سر راه این اطلاعات بگذارند که این اطلاعات را تحلیل و ارزیابی کنند، طبیعتا اطلاعات فوق العاده ارزشمندی که به تصمیم گیری‌های استراتژیک‌شان کمک می‌کند در اختیار خواهند داشت.

فیس بوک خدمات خوبی به دولت امریکا ارائه می‌کند

مدیرعامل شرکت آریاگستر، با اشاره به خدمات فیس بوک به دولت امریکا می‌گوید: سایتی مثل فیس بوک حتما خدمات خوبی به دولت امریکا ارائه می‌کند. خدماتی که حتی می‌تواند برای همه دنیا نگران کننده باشد. به همین دلیل باید در سطح بین المللی قوانینی وضع شوند که جلوی این دخالت‌های حکومتی در فعالیت شرکت‌های خصوصی را بگیرند و به هیچ سایتی اجازه ندهند که اطلاعات کاربران را برای سلب اختیار مردم، در اختیار دولت‌ها بگذارند.

مهدی بوترابی در این زمینه ادامه می‌دهد: ده‌ها میلیون کاربر ایرانی اینترنت شاید ندانند که از اطلاعات آن‌ها علیه امنیت کشورشان و امنیت خودشان استفاده می‌شود و یا خواهد شد. این نکته دلیل محدود کردن فضای مجازی نخواهد بود اما دلیل خوبی است برای این‌که به دنبال راه‌های قانونی باشیم که امنیت مردم در فضای مجازی را ارتقا دهیم.

با این حال بوترابی معتقد است علی‌رغم این دسترسی‌ها، امریکایی‌ها قدرت موجود خود در منابع سنتی را در فضای مجازی ندارند: زیرا فضای اینترنت نه در اختیار امریکا است و نه در اختیار دولتی غیر از امریکا. فضای مجازی در اختیار مردم است. فکر می‌کنم که در فضای مجازی پس از دانش و ثروت نوبت به قدرت نیز می‌رسد و قدرت و حاکمیت سیاسی ساختاری نوین پیدا خواهد کرد.

9میلیون ایرانی عضو “فیس بوک” هستند

مهدی بوترابی در این گفت‌وگو در پاسخ به سئوالی مبنی بر کارآمدی سامانه فیلترینگ رقمی را برای اعضای ایرانی شبکه اجتماعی فیس بوک ادعا می‌کند و می‌گوید: در یک بررسی آماری که در فاوا نیوز هم منتشر شده است، عددی بین 6 تا 12 میلیون در نظر گرفته شده است که فکر می‌کنم عدد 9 میلیون نفر، عدد قابل قبولی است. به فرض این‌که چنین آماری درست باشد به نظر می‌رسد کارآمدی فیلترینگ قابل تامل است.

مدیر پرشین بلاگ رتبه صفحه پیوندها (صفحه فیلترینگ) را رتبه‌ای واقعی نمی‌داند و ادامه می‌دهد: این رتبه واقعی نیست چون اول IP مشاهده می شود و بسیاری قبل از باز شدن صفحه پیوندها را می‌بندند. بنابراین در واقع آمار بالاتری دارد. مهم‌تر از رتبه صفحه فیلترینگ، رتبه سایت‌های فیلتر شده مانند فیس بوک است که در فهرست 10 سایت اول مورد بازدید کاربران فارسی زبان قرار گرفته‌اند. این آمار شامل استفاده کنندگان از آی.پی‌های خارج از کشور نمی‌شود. ما که پشت سرور نشسته‌ایم و IPها و ترافیک‌ها را می‌بینیم متوجه این هستیم که اتفاق عجیبی افتاده است و در جریان است.

اگر دیر بجنبیم ممکن است فضای وب فارسی را در قبضه امریکایی‌ها ببینیم

بوترابی درباره برنامه‌های آینده خود در فضای مجازی می‌گوید: می‌خواهیم سایتی را راه اندازی کنیم که مثل یک چشم همیشه بیدار از حقوق معنوی ایرانیان در فضای مجازی محافظت کند. بنابراین معتقدم راه حل موثر و پایدار ایجاد نهادهای مدنی در فضای مجازی و ترویج حقیقت و ارزش ها است، نه فریبکاری و رواج دروغ و ضدارزش ها! اگر دیر بجنبیم ممکن است فضای وب فارسی را در قبضه آمریکایی ها ببینیم و این عرصه را نیز از دست بدهیم.

بوترابی در ادامه گفت‌وگوی خود، مدعی می‌شود که دولت امریکا بیش از 15 درصد در فضای مجازی اعمال حاکمیت ندارد و می‌گوید: اگر بخواهیم با ابزاری که قدرتش در دست آن‌ها است با آن‌ها رقابت کنیم فایده‌ای ندارد. بلکه باید دقیقا در جایی که فرصت و برتری داریم یعنی عرصه انسانی و اجتماعی فضای مجازی، بازی را عوض کنیم.

در جنگ سایبری مردم هستند که تأثیر گذارند

مدیر سایت پرشین بلاگ تعریف خود از جنگ سایبری را هم ارائه می‌کند و می‌گوید: در جنگ سایبری مردم در برابر دولت‌های دیکتاتور و ستم‌کار قرار می‌گیرند. هدف منازعه اگر به نفع مردم باشد، آنان در این مواجهه حضور خواهند داشت. این عموم و جماعت مردم‌اند که تاثیر گذارند. نمی‌شود روی تعداد محدودی از افراد اسم “ارتش سایبری” گذاشت و انتظار پیروزی داشت. رمز موفقیت در هر رویارویی فقط حضور آگاهانه و آزادانه مردم است.

بوترابی استفاده از گروه‌های هکری را استفاده از یک ابزار ناسالم می‌داند و ادامه می‌دهد: ابزارهای جنگ نرم در دست مردم است. مردم هر چه را بخواهند چه سخت و چه نرم انجام می‌دهند. البته مردم با دولت‌های مستبدی مثل دولت‌های خاورمیانه و شمال آفریقا و با سانسور مشکل دارند. با کنترل‌های غیرقابل قبول نیز مشکل دارند. بنابراین باید فکری به حال قاعده ها کرد وگرنه مردم بی‌قاعده رفتار می‌کنند و قاعده‌های آینده را بر اساس بی‌قاعده‌های امروز خود می سازند.

مدیر پرشین بلاگ می‌گوید: در فضای مجازی بیش از فضای غیرمجازی، مردم فصل الخطاب و تصمیم گیرنده‌اند. آمریکا و کشورهای دیگر چه بخواهند چه نخواهند قدرت واقعی در دست مردم است و هم‌چنان در میان آنان باقی خواهد ماند.

متن کامل این گفت‌وگو را می‌توانید از وبلاگ خبری پرشین بلاگ مطالعه کنید.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول