برگزاری نخستین نشست «فعالان وب پارسی»

به گزارش «وبلاگ نیوز» در این جلسه به بررسی لزوم شکل گیری اتحادیه و یا صنف در حوزه برنامه نویسی، طراحی وب و سرویس دهندگان در فضای مجازی و همچنین حوزه سیاست گذاری قیمت ها در طراحی سایت ها پرداخته شد.

سید حسین مرئی، مدیر سرویس دهنده “جوان بلاگ” در ابتدا به تشریح چگونگی شکل گیری گروه پرداخت و گفت: در اواسط سال 89 درباره فعالیت فعالان وب بحثی آغاز شد که به شکل گروه یا صنفی کنار هم باشند که سرپرست این گروه مسائل مربوط به فیلترینگ و غیره را پیگیر باشد و با در میان گذاشتن آن با فعالان وب در نمایشگاه الکامپ و رسانه های دیجیتال این جلسه برگزار شد.

وی در ادامه سه هدف این گروه را برشمرد و افزود: جهت دهی به جریان های فرهنگی در اینترنت، ساماندهی پایگاههای پر بازدید جهت همکاری های جمعی و در نهایت ایجاد یک کمپین تبلیغاتی در راستای حمایت از سایت ها برای درآمد زا بودن و احیا آنها از اهداف این گروه است.

سامان کوچکی به بررسی قیمت ها در طراحی وب سایت ها پرداخت و عدم یکدستی در تعرفه ها را دلیل ورشکستی برخی شرکت های طراحی وب سایت عنوان کرد و گفت: برخی از برنامه نویسان با قیمت ناچیز دست به طراحی سایت می زنند که جز ضرر نیز برای خود آنها منفعتی ندارد و این باعث می شود که ذهنیت مشتری تغییر کند. وی در ادامه هدف تشکیل این گروه را تعیین تعرفه و مبنایی برای طراحی وبسایت ها عنوان کرد و افزود: تعیین مبنایی برای حداقل و حداکثر قیمت در خدمات وب ضروری است که می تواند بر اساس حرفه و تجربه کاری شرکت و برنامه نویس رتبه بندی شود.

مصطفی امیری مدیر سرویس دهنده “آفتابلاگ”، قیمت گذاری در شرایط فعلی را منطقی ندانست و درباره آفت برنامه نویس های متفرقه گفت: اگر توجه کنید برخی از سایت ها سه بار طراحی مجدد شده اند به دلیل آنکه در ابتدا با فرد قرار داد بسته اند و فرد برای آنکه کار طراحی را بگیرد هر چیزی که از او بخواهند قول انجام می دهد اما در عمل نمی تواند در نتیجه کارفرما ناراضی شده و در تجربه بعدی کار را به شرکت واگذار می کند.

در ادامه امیری و سایر مدیران سایت به بحث فیلترینگ و برخوردهای سلبی با مدیران سایت ها اشاره کردند که روح الله مومن نسب، مدیر واحد اینترنت مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پاسخ به مسئله فیلترینگ، سه مشکل را برای فضای اینترنتی فعلی برشمرد و گفت:مشکل ما فیلترینگ و یا برخورد با رسانه کاربر محور نیست. یکی از مشکلات ما زیر ساخت های مخابراتی از جمله سرورها و گران بودن و سرعت بارگذاری است که با اینترنت ملی تا حدی حل می شود.

مومن نسب مشکل بعدی را عنوان کرد و افزود: مشکل بعدی در نداشتن طرح اقتصادی و هم چنین عدم حمایت بین سایت هاست. در کشورهای اروپایی و امریکایی شاهدیم که در زمینه واگذاری سایت ها، مدیران سایت ها با هم توافق می کنند که هم افزایی را در پی دارد. اما متاسفانه در ایران گروه های مختلف علیه گروه های دیگر شکل می گیرند، که هر چه هم جلوتر می روند کوچک تر شده و در نهایت ضربه اصلی متوجه همه می شود.

وی به عنوان ارائه راهکار از طرح اقتصادی نام برد و گفت: هم اکنون سایت های ایجاد شده طرح اقتصادی برای درآمد زایی خود ندارند و در نهایت شاهد عدم پایداری سرویس دهنده ها هستیم.

مدیر آفتابلاگ با بیان تجربه شخصی درباره فیلترینگ از فشار بخش های مختلف نهادها بر سرویس دهنده ها اعلام نارضایتی کرد و گفت روال منطقی نظارت باید پیش گرفته شود نه آنکه از مجراهای دیگر مدیر سرویس دهنده ها مورد تهدید و ارعاب واقع شوند.

مومن نسب در پاسخ، با استناد به قانون جرایم رایانه ای ماده 21 گفت:این ماده تمام اختیارات را به دادستان کل کشور داده است و طبق حکم قضایی از سرویس دهنده ها درخواست اطلاعات باید بشود و سرویس دهنده به هیچ کس جز کارگروه مصادیق رایانه ای و یا به حکم قضایی نباید اطلاعات بدهند. وی در ادامه قول مساعد برای پیگیری شکایات مدیران سایت ها نسبت به برخوردهای خارج از قانون با ایشان را داد.

رضا یوسفی، مدیر انجمن “شاپ کیپیر” درباره قیمت گذاری به صورت تعرفه ای را به دلیل عدم حضور وب مسترها مناسب ندانست و اجماع بیشتری از فعالان وب را برای سیاست گذاری های قیمت ضروری دانست.

مهرداد درستکاری،مدیر سایت “خبرخونه”،به لزوم همدلی مدیران سایت ها با یکدیگر در جهت تحقق بخشیدن به اهداف و مسائل مشترک اشاره کرد و از عدم کارایی رتبه بندی نظام صنفی در سایت ها و بحث قیمت گذاری خبر داد و آسیب درآمدزایی یک سایت و یا شرکت برنامه نویسی را با رابطه محوری و نه فن محوری عنوان کرد.

پیمان رضایی، مدیر سایت “دوخطی” نیز با بررسی فروش اینترنتی در سال اخیر گفت: فروش اینترنتی نسبت به پارسال افت داشته است در صورتیکه بازدید کننده بیشتری داشته ایم. وی به سایت های کوچکتر که در زمینه فروش فعال هستند و نتوانسته اند رضایت مشتری را جلب کنند، اشاره کرد و تسری عدم رضایت مشتری را به سایر سایت های فعال و اصلی در این حوزه را عنوان کرد.

امیری، به عنوان پیشنهاد از راهکار قانونگذاری در حوزه دولت الکترونیک سخن به میان آورد و از مسئولان خواست تا سازمان ها و نهادهای زیر نظر را به خرید اینترنتی کالاهای اداری سوق بدهند.

موضوعات دیگری در این جلسه چون پهنای باند، خروج ارز از ایران، اینترنت ملی و لزوم شکل گیری صنف و اتحادیه برای مدیران سایت های وب فارسی عنوان شد.

در پایان جلسه با اجماع شرکت کنندگان بنا بر تشکیل موسسه فرهنگی دیجیتال و پیگیری خواسته های مدیران سایت ها و سرویس دهندگان و هم چنین برنامه نویسان و طراحان شد.

هم چنین در این نشست حسین توکلی مدیر سایت “تمپلیت جنریتور”، حسین اعصاران نماینده “میهن میل”، داوود یاراحمدی مدیر خبرگزاری “آرت نا”، سامان کوچکی و سعید رودباری از “چیتا سافت”، حامد پورحسینی از “تک دانلود” و علی امیری از شرکت “سامان سیستم پردازش کیش” حضور داشتند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول