دیروز، امروز و فردای وبلاگ‌نویسی فارسی

سال ها قبل و زمانی که وبلاگ نویسی به جامعه ایرانی معرفی شد و با استقبال جامعه فارسی زبان همراه شد عملا یکی از بزرگترین و مهمترین فعالیتهای اجتماعی ایرانیان در دنیای مجازی شکل گرفت.

در حالی که که شاید فعالیتهای اجتماعی فارسی زبان تا آن زمان به حضور در چت روم ها و تالارهای گفتگو محدود بود با استقبال از وبلاگ نویسی شکل جدیدی از فعالیت مجازی در جامعه فارسی زبان شکل گرفت که در آن تولید محتوا و مطالعه نقش پررنگ تری داشته و به نوعی میدان را از ارتباط یک سویه سایتهای خبری خارج ساخت.

دیروز وبلاگ نویسی فارسی

سالها قبل و زمانی که وبلاگ نویسی به جامعه ایرانی معرفی شد و با استقبال جامعه فارسی زبان همراه شد عملا یکی از بزرگترین و مهمترین فعالیتهای اجتماعی ایرانیان در دنیای مجازی شکل گرفت.در حالیکه که شاید فعالیت های اجتماعی فارسی زبان تا آن زمان به حضور در چت روم ها و تالارهای گفتگو محدود بود با استقبال از وبلاگ نویسی شکل جدیدی از فعالیت مجازی در جامعه فارسی زبان شکل گرفت که در آن تولید محتوا و مطالعه نقش پررنگ تری داشته و به نوعی میدان را از ارتباط یک سویه سایتهای خبری خارج ساخت.

وبلاگ نویسی در ایران با استقبال افراد تحصیل کرده و فرهیخته جامعه همراه شد و همین مسئله در موفقیت آتی آن تاثیر داشت .رسانه ها به همین دلیل توجه بیشتری به وبلاگ نویسی داشتند و تجربه وبلاگ نویسی با توجه به چنین اتمسفری شیرین تر بود. وبلاگ نویسی همچنین بخشی دیگر از انتظارات وبلاگ نویسان را نیز فراهم کرد.

دوست یابی و به اشتراک گذاری یا اطلاع رسانی وضعیت فعلی با دوستان بخشهای دیگری از چنین کارکردها بود. بطور مثال در بررسی وبلاگ نویسی در ایران شاهد قرارهای وبلاگ نویسی متعدد هستیم بطوریکه که بسیاری از وبلاگ نویسان قدیمی همدیگر را در چنین قرارهایی دیده اند. بی تردید اگر توجه رسانه ها و حضور افراد تحصیلکرده در جامعه کوچک وبلاگ نویسانی آن زمان نبود هرگز وبلاگ نویسی فارسی رشدی همانند آنچه که تجربه کرد را نداشت.

همچنین ایرانیان جزو اولین کشورهایی بودند که به سمت راه اندازی سرویسهای بومی ارائه خدمات وبلاگ نویسی رفتند و از گذشته تا کنون سرویسهای وبلاگ نویسی بومی عملا در قیاس با سرویسهای وبلاگ بومی دیگر کشورها موقعیت بالاتری دارند. محیط فارسی و سادگی کار با یک سرویس بومی گام بلند دیگری برای تضمین ادامه و رواج وبلاگ نویسی فارسی بود.

امروز وبلاگ نویسی فارسی

کمتر عبارت فارسی را میتوان در وب جستجو کرد که با یک یا چندان وبلاگ در نتایج جستجو برخورد نکرد و این نشانه مشخصی از حضور و نقش پررنگ وبلاگهای فارسی در تولید محتوای فارسی است و حتی با نگاهی با تعداد صفحات ایندکس شده چند سرویس وبلاگ معروف فارسی میتوان به این نتیجه رسید که بخش قابل توجهی از صفحات ایندکس شده فارسی و در واقع محتوای قابل دسترس فارسی متعلق به وبلاگهای فارسی است.

با معرفی سایتهایی مانند اروکات در چند سال قبل و فعالیت امروزه شبکه های اجتماعی به مانند فیس بوک و تویتر بخشی از انتظارات و کارکردهای وبلاگ نویسی به سمت اینگونه سایتها رفته است. دوست یابی یا ارتباط با دوستان قدیمی در شبکه های اجتماعی راحتتر و کم هزینه تر از وبلاگ نویسی است و با توجه به افزایش قابل توجه وبلاگهای فارسی و بزرگ شدن جامعه وبلاگ نویس عملا ارتباط آنها به مانند گذشته نیست و در چند سال اخیر قرارهای دیدار بین اعضای شبکه های اجتماعی مانند فرندفید و یا قرارهای دسته جمعی در فیس بوک پر رنگ تر از قرار های وبلاگ نویسان بوده است.

بعد از مدتها تولید محتوا و با توجه به تعداد وبلاگها مفهوم به اشتراک گذاری محتوا (به جای تولید محتوا) جذابیت بیشتری پیدا کرده است و همین مسئله حضور در برخی شبکه های اجتماعی مانند گوگل ریدر یا شکل جدیدتر آن گوگل پلاس را جذاب تر کرده است و مشاهده می شود که برخی از افرادی که فعالیت بیشتری در اشتراک گذاری محتوا دارند دوستان یا دنبال کنندگان بیشتری در اینگونه شبکه ها دارند و در واقع محبوب تر هستند و اینرا قیاس کنید با دنیای وبلاگ نویسی که تولید کنندگان محتوا نقش پررنگ تری دارند.

با اینحال اگر به دنبال یک مطلب جدید هستید یا مایل به انتشار محتوا یا اظهار نظر به شکلی حرفه ای تر و برای مخاطب بیشتر هستید همچنان وبلاگ نویسی بهترین شیوه است.

وبلاگ نویسی امروز بصورت مشخصی از حوزه وبلاگ نویسان نسل اول خارج شده است و دیگر محدود به جوانانی با تحصیلات دانشگاهی یا افراد فرهیخته نیست و در واقع با نگاهی به وبلاگ های به روز شده در سرویس های مختلف وبلاگ عملا شاهد حضور پررنگ نوجوانان و جوانانی هستیم که با آنچه در نسل اول وبلاگ نویسی دیدیم متفاوت هستند.

فردای وبلاگ نویسی فارسی

بطور مشخص وبلاگ نویسی فارسی تحت تاثیر قوانین و حتی سلیقه مسئولین کشور در این حوزه است فیلتر شدن بسیاری از وبلاگهای منتقدان و فعالان اجتماعی عملا باعث دلسری و یا حداقل عدم حضور پررنگ بخش بزرگی از آنها در دنیای وبلاگهای فارسی شده است. همچنین فیلترینگ باعث محافظه کار شدن وبلاگ نویسان جدی تر شده است که این خود از جذابیت وبلاگها چه برای نویسنده و چه برای مخاطب می کاهد.

با چنین روندی دور از واقعیت نیست که بگوییم رفتار و سلیقه مسئولین در برخورد با فضای مجازی فاکتور مهمی در آینده وبلاگ نویسی فارسی خواهد بود. همچنین قابل انتظار است که با محبوبت فعلی شبکه های اجتماعی تا مدتها انتقال بخشی از کارکردهای وبلاگ نویسی به شبکه های اجتماعی ادامه داشته باشد و این بدین معناست که افراد کمتری تمایل به وبلاگ نویسی خواهند داشت اما بطور قاطع در آینده نزیک هم وبلاگ های فارسی همچنان صاحبان بخش قابل توجه محتوای فارسی قابل دسترس و جدی خواهند بود.

همچنان که در طول این سالها ایمیل تغییر مفهومی خاصی نداشته است به نظر میرسد وبلاگ نیز از نظر شکل و مفهوم به ثباتی در این زمینه رسیده و بعید به نظر می رسید تغییر بزرگی در شکل وبلاگ نویسی را در آینده نزدیک شاهد باشیم.

با این حال بازیگران اصلی دنیای وبلاگ نویسی مانند بلاگر و وردپرس میتوانند تغییراتی هرچند محدود در شکل و انتظار از وبلاگ نویسی ایجاد کنند که به نظر میرسد تلفیق بیشتر با شبکه های اجتماعی از اینگونه تغییرات در آینده باشند و البته همین قضیه در سلیقه وبلاگ نویسی فارسی نیز تاثیر داشته و در نهایت وبلاگهای فارسی نیز تاثیر می پذیرند.

انتهای پیام/.

علیرضا شیرازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول