تا زمانی که «اخلاق» در فضای مجازی جا نیفتد،ادامه می‌دهیم

از غرفه‌های حاضر در پنجمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال رادیوی اینترنتی “صدای میقات” است. برای آشنایی بیش‌تر با این رادیوی اینترنتی، محمدهادی نعمتی، مدیر داخلی رادیو میقات در مورد تاریخچه فعالیت‌های این رادیوی اینترنتی و برنامه‌های آن دقایقی را با ما صحبت کرد.

وبلاگ نیوز: برنامه‌های رادیو میقات از کجا و کی آغاز شد؟

ابتدا هر پنج‌شنبه یک برنامه سی دقیقه ای داشتیم که در عرض کمتر از سه ماه به هر روز ارتقاءش دادیم و شروع برنامه‌ها از  روز یکشنبه است و دلیل آن هم بنا به روایت حضرت امیر است که یکشنبه را یوم الشروع نامیدند و دهن کجی به آن‌هایی است که این روز را تعطیل کردند.

وبلاگ نیوز: می‌شود کمی درباره بخش‌ها و برنامه‌های این رادیو توضیح بدهید؟

6بخش داریم که پنج بخش روز و زمانش مشخص است:

یکشنبه ها؛ “صحيفه دل” که مشتمل است بر شرح دعاهای برگزیده صحیفه سجادیه و نیز خطبه های نورانی نهج البلاغه امیر المومنین و نیز بیان داستانهای اعتقادی و برگزیده ای از سخنان گهربار علمای اهل یقین.

دوشنبه ها؛ “جمال آفتاب” که در صدد است وجود مقدس و نورانی حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداء را در حد توان معرفی نماید، و داستانی در این رابطه بنام (روز آخر) در این برنامه تولید گردیده است .

سه شنبه ها؛ “زنگ بیداری” به روايات آخرالزمان در قالب یک داستان به نام (شهر مه گرفته) می پردازد که کاری از بچه های صدای میقات است و برنامه های دیگری نیز با رویکرد اجتماعی در این بخش بیان شده است .

چهارشنبه ها؛ “علمداران نهضت” است که به برنامه تولیدی می‌پردازد و بر آن است تا به ابعاد اخلاقی و ناپیدای حضرت امام روح الله و امام خامنه ای بپردازد .

پنج شنبه ها؛ “خونین کفنان” است که از تولیدات رادیو عهده دار شناساندن شهدای اخلاقی جنگ تحمیلی است که به تبیین سیره این شهدای عزیز می پردازد .

 و “با میقاتیان” به صورت شناور در ایام هفته تولید می‌شود و به مصاحبه با فعالان فرهنگی در عرصه جنگ نرم می‌پردازد.

وبلاگ نیوز: مدیریت این بخش‌ها به چه گونه‌ای است؟

هر بخش یک سردبیر دارد و بر اساس موضوع یک تا چند کارشناس در برنامه‌ها حضور داشته و حدود 25 نفر به صورت غیرحضوری با رادیو همکاری می‌کنند.

وبلاگ نیوز: چرا هر بخش دارای کارشناس است؟ یعنی منظورم این است که چه نیازی به حضور کارشناس در برنامه‌های شما وجود دارد؟

سعی ما بر این بوده که کارهای تولیدی با مدل اخلاقی و با استناد به آیات و روایات انجام شود، بدین منظور برای حفظ محتوا از کارشناسان خبره در این عرصه‌ها بهره می‌بریم.

وبلاگ نیوز: از چه کارشناس‌هایی استفاده می‌کنید؟

“صحیفه دل” که به صورت کامل از قم برایمان ارسال می‌شود و آقای اعوانی، حسین کشمیری و حاج حسین مشکوری که مدیرمسئول موسسه خامس نیز هست، از جمله کارشناسان این برنامه هستند.

کارشناس بخش “جمال آفتاب” حجت الاسلام و المسلمین جاودان است. بخش “زنگ بیداری” را رائفی پور، “علمداران نهضت” را شیخ مهدی طائب، سعید قاسمی و حجت الاسلام مشکوری همکاری می کنند. در بخش “اهل البصر” چون صرفا مسائل سیاسی است، سعی کردیم که افرادی باشند که مورد تایید مقام معظم رهبری هستند؛ از جمله حاج آقا پناهیان.

وبلاگ نیوز: حامی رادیوی اینترنتی میقات چه گروهی است؟

در حقیقت رادیو اینترنتی میقات برخواسته از موسسه خامس است. موسسه ای که مقارن با ماه محرم تاسیس شد و بدین منظور نامش را خامس انتخاب کردیم. اما نام رادیو میقات را از آیات قرآنی برگزیدیم، آن‌جا که می‌فرمود: فاتم میقات ربهم.

وبلاگ نیوز: مدیریت این مجموعه به عهده چه کسی است؟

رهبر فکری موسسه و رادیو میقات حاج حسین مشکوری است و تایید کل برنامه‌ها بدست ایشان است.

وبلاگ نیوز: هزینه‌های رادیو از کجا تأمین می‌شود؟

این‌جا به صورت مستقیم از جایی حمایت نمی‌شود ولی مقطعی و برای رفع برخی از مشکلات از جمله مشکلات فنی در ابتدای راه از کمک‌های دوستان بهره برده‌ایم.

وبلاگ نیوز: یک سئوالی که به نظر می‌رسد، این است که چرا از پتانسیل بانوان در رادیو استفاده نمی‌شود؟

هنوز ضرورت وجود خانم در مجموعه حس نشده است و اگر روزی قرار بر همکاری با خانم ها شد تصمیم بر ان است که یک مجموعه کاملا مجزا از ما باشند و بیشتر هم مدنظر داشتیم که فضای جبهه را داشته باشیم. همان روحیه‌های اول انقلاب را ایجاد کنیم.

وبلاگ نیوز: حالا می‌خواهم سئوالی را بپرسم که معمولا اول مصاحبه می‌پرسند! هدف‌تان از تشکیل چنین رادیویی چه بود؟

هدف ما از آغاز این حرکت، همت زیر پرچم ولایت و حرکت در جهت موضوع انتظار است و تا زمانی که بحث اخلاق در فضای مجازی جا نیفتد این فعالیت را ادامه خواهیم داد.

وبلاگ نیوز: چرا برنامه‌های رادیو میقات این‌قدر طولانی است؟

نظرمان این بود که این برنامه به قدری جذاب باشد که بازدید کننده این برنامه را گوش کند و همزمان به کارهای دیگرش در اینترنت نیز بپردازد. تصمیم ما بر این بود که طوری برنامه ریزی کنیم که هر کس وارد سایت می شود سی تا چهل دقیقه بماند که این اتفاق افتاده است. البته برنامه های کوتاه هم داشتیم. مثلا صحبت‌های مقام معظم رهبری که در حدود پنج دقیقه است.

وبلاگ نیوز: آن‌وقت از پادکست‌های موجود هم استفاده می‌کنید؟

بله. از بعضی پادکست‌های وبلاگ ها بهره می‌بریم و در آخر برنامه ها نیز حتما نام وبلاگ‌های آن‌ها را می‌گوییم.

وبلاگ نیوز: حضورتان در نمایشگاه امسال را چه‌طور دیدید؟

بیشتر بازدیدکنندگان با رادیو آشنا و از فعالیت‌های آن راضی بودند و البته نقدهای مفیدی هم داشتند که آن‌ها را ثبت کردیم.

وبلاگ نیوز: و در آخر اگر کسی بخواهد با شما همکار بشود، چه‌کار باید بکند؟

در فرم‌هایی که علاقمندان پر می‌کنند، بخشی وجود دارد که اگر علاقمند به تولید محتوا در این فضا باشند مشخص می‌کنند تا بعد از نمایشگاه با آن‌ها تماس گرفته شود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول