ضرورت توجه به گستره عمومي در توليد محتواي وبلاگ‌هاي فارسي

حمیدرضا ضیایی‌پرور گفت: در هيچ شاخصي در دنياي آي.تي رتبه‌اي مشابه شاخص وبلاگ‌نويسي نداريم.

به گزارش «وبلاگ نيوز» حميدرضا ضيايي‌پرور در گفت‌وگو با ايسنا، در مورد فضاي فعلي وبلاگ‌نويسي در كشور گفت: در حال حاضر در وبلاگ‌نويسي رتبه دهم جهان را دراختيار داريم و علت آن هم اين است كه مسئولان در زمينه‌ وبلاگ‌نويسي هيچ دخالتي پيدا نكرده است و تنها انرژي مردم و بخش عمومي جامعه در اين مسیر قرار گرفته است.

اين كارشناس ارتباطات با بيان اين‌كه بخش عمده‌اي از فضاي وب فارسي را وبلاگ‌ها در اختيار دارند، گفت: مردم در سطح وبلاگ‌ها توليد محتواي فراواني را شكل داده‌اند.

وي در پاسخ به اين سوال كه اگر فارسي زبانان در وبلاگ‌ها محتوا توليد مي‌كنند، چرا فعاليت آن‌ها در وب‌هاي دانش‌بنيان محدود است، گفت: علت اين است كه توليد محتوا در وب‌هاي دانش‌بنيان نياز به سطحي از تخصص دارد، اما در وبلاگ‌ها افراد مي‌توانند مشابه گسترده عمومي به اظهارنظر در مورد موضوعات مختلف بپردازند.

اين استاد ارتباطات در پاسخ به اين سوال كه آيا توليد محتوا در اين سطح منجر به آلودگي اطلاعاتي در فضاي مجازي فارسي خواهد شد، اظهار كرد: به عقيده من اصلا چيزي تحت عنوان آلودگي اطلاعاتي وجود ندارد، چراكه هر محتوايي بالاخره به درد يك گروهي از افرادي مي‌خورد همان‌طور كه هر چيز كه خار آيد يك روز به‌كار آيد. بنابراين در مورد توليد محتوا در وبلاگ‌هاي فارسي بايد به مساله ايجاد گسترده عمومي‌ هابرماس توجه كرد.

ضيايي‌پرور ادامه داد: البته اين شبهه هم وجود دارد كه برخي محدوديت‌ها مانند فيلترينگ مي‌تواند بر شكل‌گيري گستره عمومي هابرماس در فضاي وب فارسي موثر باشد، اما بايد به اين نكته هم توجه كرد كه ايجاد وبلاگ به آساني ميسر است و بلافاصله بعد از فيلتر‌ شدن يك وبلاگ، نويسنده مي‌تواند يك وبلاگ ديگر ايجاد كند و نوشتن را ادامه دهد.

اين كارشناس ارتباطات در پاسخ به اين سوال كه ايجاد بي‌رويه وبلاگ‌ مي‌تواند منجر به پديده “طوفان وبلاگي” شود گفت: البته در يك مقطع زماني در سه يا چهار سال اول پيدايش وبلاگ‌نويسي در كشور شاهد افزايش بي‌رويه تعداد وبلاگ‌ها بوده‌ايم، اما اين روند در حال حاضر متوقف شده است. با اين وجود نسبت وبلاگ‌هاي فعال به غيرفعال در جهان يك به دو و در ايران يك به ده بوده است. اما امروزه ديگر با پديده افزايش بي‌رويه تعداد وبلاگ‌ها روبرو نيستيم، چون آن شوق و ذوق اوليه كم شده است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول