جدال وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی؛ 3دیدگاه متفاوت

تقابل وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی، موضوعی است که چندی است صاحب‌نظران و فعالان فضای مجازی را درگیر کرده است. در این گزارش می‌توانید نظر مدیران 3سرویس دهنده برتر وبلاگستان فارسی، یعنی بلاگفا، بلاگ اسکای و پارسی بلاگ را پیرامون این موضوع بخوانید.

وبلاگ، انعکاس افکار جامعه در دنیای مجازی است

به گزارش «وبلاگ نيوز» “عليرضا شيرازي” مدير سايت بلاگفا در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: ايراني‌ها زودتر از بسياري كشورهاي آسيايي، وبلاگ‌نويسي را تجربه كردند و توليد محتوايشان نيز به نسبت بالاست اما در حال حاضر تعداد كاربران اينترنت كشور ما به نسبت كشورهاي ديگر افزايش نيافته و درصد رشد كاربران اينترنتي در كشورهاي ديگر بالاتر است.

وي افزود: همين موضوع باعث شده تعداد وبلاگ نويسان كشورهاي ديگر از كشور ما بيشتر شود.

شيرازي در ادامه با بيان “هنگامي كه وبلاگ‌نويسي در ايران رايج شد كاركرد‌هاي متنوعي داشت” خاطرنشان كرد: در حال حاضر بسياري از شبكه‌هاي اجتماعي اين كاركرد‌ها و امكانات را ايجاد كرده‌اند و همين موضوع باعث شده كاربران، شبكه‌هاي اجتماعي را به وبلاگ نويسي ترجيح دهند.

مدير سايت بلاگفا ادامه داد: شبكه‌هاي اجتماعي اين امكان را براي افراد فراهم كرده است تا بدون توليد محتوا بتوانند با يكديگر ارتباط برقرار كنند.

شيرازي همچنين با بيان اينكه وبلاگ نويسي جايگاه اصلي خود را حفظ كرده است، اظهار كرد: افراد بسياري هستند كه وبلاگ نويسي و انتشار محتوا در وبلاگ را به شبكه‌هاي اجتماعي ترجيح مي‌دهند و دليل اصلي آن، اين است كه اگر در شبكه‌هاي اجتماعي محتوايي توليد شود از طريق موتور‌هاي جستجو نمي‌توان به آن‌ها دست يافت.

وي در ادامه با اشاره به موضوع فيلترينگ برخي سايت‌ها و وبلاگ‌ها، بيان كرد: در چند سال اخير به دليل موضوع فيلترينگ، تعداد زيادي از وبلاگ‌نويسان علاقه‌ خود را به وبلاگ‌نويسي از دست دادند و توليد محتواي اجتماعي كاهش يافت.

مدير سايت بلاگفا با بيان اينكه در گذشته وبلاگ‌ها انعكاس افكار جامعه در دنياي مجازي بودند، گفت: اين روز‌ها به خاطر موضوع فيلترينگ نقش وبلا‌گ‌ها در اين زمينه كم‌رنگ‌تر شده است و افراد دست به خود سانسوري مي زنند.

ورود شبکه‌های اجتماعی باعث کمرنگ شدن وبلاگ‌نویسی شده است

مدیر سایت بلاگ‌اسکای گفت: اگرچه با ورود شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌نویسی کمرنگ‌تر شده است اما هنوز بسیاری افراد برای انتشار مطالب خود، ‌آن را به شبکه‌های اجتماعی ترجیح می‌دهند.

مسعود چنگیزی تصریح کرد: نوع کاربری شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای است که افراد می‌توانند راحت‌تر با یکدیگر ارتباط برقرار کند و همین باعث جذاب‌تر شدن این شبکه‌ها می‌شود چراکه در شبکه‌های وبلاگی این وظیفه خود فرد است تا خوانند خود را پیدا و جذب کند.

وی افزود: شبکه‌های اجتماعی در حقیقت در دل خود وبلاگ‌نویسی نیز دارند. البته استقلالی که سرویس‌های وبلاگ‌نویسی برای کاربر ایجاد می‌کنند در هیچ شبکه اجتماعی دیده نمی‌شود؛ در شبکه‌های اجتماعی بیشتر روی به اشتراک گذاشتن مطالب تاکید شده است تا استقبال کاربر.

چنگیزی همچنین با بیان این‌که “در حال حاضر وبلاگ‌نویسی به سمت تخصصی شدن و تولید محتوای کاملا حرفه‌ای پیش می‌رود” خاطرنشان کرد: بسیاری از مطالب موجود در شبکه‌های اجتماعی توسط کاربر تولید نمی‌شود و بسیاری اوقات کاربر شبکه اجتماعی مطلب خود را از وبلاگی برداشته است.

مدیر بلاگ‌اسکای در ادامه به بیان برخی محاسن وبلاگ نویسی اشاره و اظهار کرد: وبلاگ نویسی نقش پر رنگی در تولید محتوای فارسی شبکه اینترنت داشته است و اکثر محتوای فارسی توسط وبلاگ‌ها تولید می‌شود؛‌ همچنین از مزیت وبلاگ‌ها نسبت به شبکه‌های اجتماعی این است که موتورهای جست‌وجو صفحات وبلاگ‌ها را راحت‌تر پیدا می‌کنند.

چنگیزی افزود: مزیت دیگر وبلاگ‌ها نسبت به شبکه‌های اجتماعی این است که کاربران وبلاگ می‌توانند ظاهر و قالب صفحات خود را تغییر دهند اما در اکثر شبکه‌های اجتماعی چنین چیزی وجود ندارد.

وی به قابل استناد نبودن مطالب وبلاگ‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه افراد نمی‌توانند به مطالب داخل وبلاگ‌ها اعتماد کنند چرا که ضمانتی برای این مطالب وجود ندارد.

بسیاری از کاربران، شبکه‌های اجتماعی را به وبلاگ‌نویسی ترجیح می‌دهند

مدیر پارسی بلاگ گفت: در گذشته افراد صاحب‌نظر برای انتشار مطالب خود باید وارد حوزه روزنامه‌نگاری یا انتشار کتاب می‌شدند؛ اما با پدید آمدن وبلاگستان‌ها، شرایط بهتری برای افراد صاحب‌نظر به وجود آمد و توانستند بدون طی کردن پروسه‌ای خاص، افکار و مطالب خود را به‌صورت رایگان و مستقل در شبکه‌ اینترنت قرار دهند و به صورت مستقیم با خوانندگان خود ارتباط برقرار کنند.

محمدرضا فخری اشاره به دوره‌های متعددی که وبلاگ‌نویسی پشت سر گذاشته است، اظهار کرد: در سال‌های اولیه ورود وبلاگ به ایران، برخی، از وبلاگ برای کارهای مجرمانه استفاده می‌کردند و مسائل قضایی مربوط به آن موجب شده بود مردم نگاه مناسبی به آن نداشته باشند اما با گذشت زمان و جذب افراد دارای انگیزه‌های دینی و فرهنگی به وبلاگستان، این دیدگاه بهبود یافت.

وی افزود: در دوره‌های اخیر شاهد روند رو به بهبودی بوده‌ایم اما از حیث حجم تولیدی مطالب، با رکود مواجه‌ایم و رونق سابق وجود ندارد.

مدیر سایت پارسی بلاگ در ادامه با بیان اینکه “بسیاری از کاربران اینترنت، شبکه‌های اجتماعی را به وبلاگ نویسی ترجیح می‌دهند” خاطرنشان کرد: شبکه‌های اجتماعی به خاطر حالت آنلاین و تعاملات سریع‌تر، برای کاربران جذاب‌تر است. همچنین جدیتی که در پست وبلاگی وجود دارد، در شبکه‌های اجتماعی دیده نمی‌شود و افراد با وسواس و دقت کمتری می‌توانند مطالب خود را به اشتراک بگذارند. چنین شرایط باعث شده تعداد زیادی از کاربران اینترنت، شبکه‌های اجتماعی را به وبلاگ نویسی ترجیح دهند.

مدیر پارسی بلاگ در پایان با اشاره به اینکه وبلاگ‌ها قابلیت استناد حقوقی و قانونی ندارند و کنترل مناسبی روی آنها نیست، اظهار کرد: اگر وبلاگ‌نویسان در چارچوب قوانین رسمی کشور فعالیت کنند و از سرویس‌های وبلاگ‌نویسی ایرانی استفاده نمایند مانع خاصی سر راه‌شان وجود ندارد اما ارائه افکار و ایده‌های سیاسی و اجتماعی که با قوانین کشور همخوانی نداشته باشد ممکن است موجب فیلتر شدن آنها شود.

انتهای پیام/.

  • اتفاقا من چند روز پیش سر کالاس ، بحث کمرنگ شدن وبلاگها رو با استاد ضیایی پرور داشتم ایشون معتقدبودند که وبلاگها و وبلاگ نویسی بسمت حرفه ای شدن و کیفی کردن مطالب پیش میرن و در عوض “اسپم نویسها” و اونهایی که نیاز به کوتاه نویسی دارند به سمت شبکه های اجتماعی پیش رفتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول