قدرتمندترين کشور وبلاگ‌نويس جهان می‌شويم،اگر دولت حمايت كند

حميد ضيايي‌پرور، كارشناس فضاي مجازي تاكيد كرد: اگر رسانه‌هاي اجتماعي هدايت شوند مي‌توانند تاثير زيادي در پويايي يک جامعه داشته باشند.

به گزارش«وبلاگ نيوز» به نقل از ايسنا، حميد ضيايي‌پرور اظهار كرد: شبکه‌هاي اجتماعي فناوري‌هايي هستند که متناسب با نيازهاي کاربران در جوامع مختلف خودشان را منعطف مي‌کنند و به شکل نيازهاي آن‌ها درمي‌آيند. طبيعتاً کاربردي که اين شبکه‌ها در جوامع ديگر دارند با کاربرد آن‌ها در جامعه ايران متفاوت است و علت جذابيت اين فناور‌ي‌هاي جديد نيز اين است که به سرعت مي‌توانند خودشان را با توجه به شرايط بومي تطبيق بدهند و نيازهاي کاربران خودشان را برآورده کنند.

وي افزود: ضريب نفوذ اينترنت در جهان 2 ميليارد و 280 هزار نفر و در ايران 43 ميليون نفر است و بيشترين مراجعه نيز در اين حوزه به شبکه‌هاي اجتماعي است. اين آمار حاکي از آن است که شبکه‌هاي اجتماعي توانسته‌اند نياز مخاطبان خود را شناسايي کنند و در جهت جذب آنان به خود موفق عمل کنند.

ضيايي‌پرور بيان کرد: شبکه‌هاي اجتماعي مجازي به خودي خود تهديد عيله دولت‌ها محسوب نمي‌شوند ولي، بعضي از دولت‌ها مي‌توانند از اين فضا به عنوان يک فرصت جهت تهديد عليه دولت‌هاي ديگر استفاده کنند.

وي در ادامه افزود: قطعاً دولت‌ها در رده‌هاي سياست‌گذاري و اصول راهبردي کلان جامعه در نوع فعاليت اين شبکه‌ها موثر هستند. ما تجربه وبلاگستان را به صورت قوي در کشور داريم اگر همانگونه که دولت از رسانه‌هاي مکتوب و صوتي و تصويري حمايت مي‌کند، در مورد بلاگ‌نويس‌ها هم اين کار را مي‌کرد، شايد الان ما قدرتمندترين کشور بلاگ‌نويس جهان بوديم و بيش‌ترين نشر اطلاعات و دانش و خبر را مي‌توانستيم مبتني بر بدنه بلاگ‌نويسي در جهان داشته باشيم اما اين کار عملياتي نشد. در موضوع شبکه‌هاي اجتماعي هم دولت نه به عنوان توليدکننده محتوا و نه به عنوان کاربر بلکه به عنوان سياست‌گذار اصلي مي‌تواند خيلي کمک کند.

وي گفت: ماه گذشته ضيافت شامي در کاخ سفيد برگزار شد و اوباما سران آي‌تي کمپاني‌هاي بزرگ آمريکايي را گرد هم آورد که در بين آن‌ها چهره‌هايي مانند «مارک زوکربرگ» مدير فيس‌بوک، «اريک اشميت» از مديران ارشد گوگل و «استيو جابز» مدير مستعفي اپل که در آن زمان مدير عامل بود ديده شدند. اين شخصيت‌ها در رده عالي تجليل مي‌شوند و به عنوان کساني که از تاثيرگذاران فعاليت‌هاي آي‌تي در آمريکا هستند، مورد توجه قرار مي‌گيرند که اين امر نشان‌دهنده درک درست از فعاليت‌هاي مجازي است و بايد در کشور ما نيز با اتخاذ تدابير و سياست‌هاي کلان اين امر صورت پذيرفته و اين توجه عملياتي شود.

ضيايي پرور با بيان اينکه در فضاي مجازي و رفع نياز مخاطبان آگاهانه عمل نکرديم و نتوانستيم همگام با ايجاد شبکه‌هاي اجتماعي اينترنتي خارجي، فعاليت کنيم، بيان کرد: براي مقابله با اين شبکه‌ها نتوانستيم راهکار عملي و درست ارائه بدهيم.

وي افزود: رسانه‌هاي اجتماعي اگر هدايت شوند مي‌توانند تاثير زيادي در پويايي يک جامعه داشته باشند، بويژه اينکه ما که يک کشور فرهنگي هستيم و حامل پيام انقلاب اسلامي و دين مبين اسلام هستيم بايد از اين رسانه‌هاي جهاني استفاده کنيم.

ضيايي‌پرور تأکيد کرد: ما مي‌توانيم شبکه‌هاي اجتماعي جهاني را ايجاد کنيم و کاربران خودمان را تشويق بکنيم که در اين شبکه‌ها فعال بشوند. ما در هيچ عصري از زمان چنين فرصت تاريخي نداشته‌ايم و هيچ وقت رسانه‌ها و صدا و تصوير ما اين برد جهاني را نداشته است.

وي در پايان، خاطرنشان کرد: الان اين فرصت فراهم شده که در سطح جهاني ديده و شنيده بشويم و بهترين فرصت است که بر امواج اين شبکه‌ها سوار شويم و با راه‌اندازي شبکه‌هاي اجتماعي ملي و با سياست‌هاي درست در مورد اين شبکه‌ها، حرفمان را در سطح جهاني مطرح کنيم که البته اين حرف توسط مردم مطرح مي‌شود و به هيچ وجه نياز نيست که دولت خودش در اين زمينه توليد اطلاعات و محتوا بکند و فقط بايد بستر را فراهم بکند

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول