اول نوامبر؛ روزی که «پلاس» گودر را به قتل رساند!

سرویس “گوگل ریدر” که در بین ایرانیان به “گودر” شناخته شده بود، در اولین روز از ماه جدید میلادی (سه‌شنبه 10 آبان) توسط شرکت گوگل تعطیل شد و این سرویس تنها به یک خواننده صرف تبدیل شد که در آن امکان اشتراک‌گذاری لینک‌ها در شبکه اجتماعی “گوگل پلاس” فراهم شده است.

به گزارش «وبلاگ نیوز» وبلاگ رسمی گوگل درباره دلیل این تغییرات که از هفته‌ها پیش آن را به اطلاع کاربران خود رسانده بود نوشت: “ترکیب شدن با Google+‎ باعث می‌شود بتوانیم Reader را کلا روان‌تر کنیم.”

اعتقاد شرکت گوگل این است که امکانات گوگل ریدر به صورت بهتری در شبکه اجتماعی پلاس وجود دارد. شبکه‌ای که مدیران گوگل آن‌را “دوست دارند” و آرزو می‌کنند تا کاربران‌شان هم آن را دوست داشته باشند.

وبلاگ این شرکت در ادامه می‌نویسد: “بازنشسته کردن امکانات به‌اشتراک‌گذاری Reader اصلا تصمیم آسانی نبود، اما در نهایت کمک خواهد کرد تا ما در Google بر موضوعات محدودتری تمرکز کنیم و در نتیجه در سراسر Google بتوانیم خدمات بهتری به شما عرضه کنیم.”

کاربرانی که اعتراض کردند؛ اما…

تغییرات گودر از همان ابتدای مطرح شدن زمزمه‌ها برای ایرانیان خوشایند نبود. “گودر” تنها محل اجتماع ایرانیان بود که امکانات قابل توجهی داشت و به دلیل مسدود نبودن پورت SSL، با اقبال خوبی مواجه شده بود.

بر اساس گزارش سایت App Appeal، ایالات متحده امریکا، جمهوری اسلامی ایران، کره جنوبی، الجزایر و بنگلادش، نخستین تعداد کاربران گوگل ریدر را در جهان دارد.

پس از اعلام قصد گوگل برای تغییرات در این سرویس، سایت Techcrunch هم با بازتاب نارضایتی کاربران ایرانی نوشت: “این امر نه تنها باعث نارضایتی برخی کاربران دیگر کشورها شده است بلکه بیش از همه مشترکان فارسی زبان این سرویس را ناخوشنود کرده است. امری که متاسفانه تاکنون با پاسخی از طرف گوگل روبرو نشده است.”

اما قصد گوگل برای تغییر جدی بود. تغییری که هنوز برای خیلی‌ها محل سئوال است و هدف آن توسط گوگل نیز تشریح نشده است.

گوگل پلاس؛ تلاشی برای نزدیک کردن هویت حقیقی و مجازی

قوانین خاص نامگذاری کاربران شبکه اجتماعی گوگل پلاس و حذف چندباره کاربرانی که نام مستعار داشته‌اند، باعث شده است که وجهه این شبکه تا حدودی در بین ایرانیان خدشه‌دار باشد. وبلاگ رسمی گوگل می‌گوید که از این نگرانی‌ها باخبر است و برای حل این مشکل تلاش می‌کند؛ ولی در حال حاضر اطلاعات بیش‌تری را در این زمینه منتشر نمی‌کند.

این نگرانی برای سایت‌های عمومی نیز وجود دارد. مثلا کاربری‌های عمومی توسط سایت‌ها برای این شبکه با مشکلاتی مواجه است. به‌طوری که شبکه “نصر تی.وی” امروز گزارش داد که کاربری این شبکه در شبکه پلاس برای دومین بار غیر فعال شده است.

با این همه باید پذیرفت که “گودر” دیگر کشته شده است! اتفاقی که شاید سایت‌های مشابه این سرویس را به‌صورت قارچی افزایش دهد و بازار سیاهی برای مشابهان “گودر” ایجاد کند.

انتهای پیام/.

One comment

  • ایرانی

    لطفا لینک سایتهای فیلتر شده را حذف کنید
    این کارارجاع کلیک به این تارنماها و معرفی تارنماهای فیلتر شده محسوب می شود و غیرقانونی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول