كتاب «تحليل محتوای وبلاگ‌های دينی در ايران» منتشر شد

كتاب “تحليل محتوای وبلاگ‌های دينی در ايران” به همت اميدعلی مسعودی در 200 صفحه از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

به گزارش «وبلاگ نیوز» به نقل از پايگاه اينترنتی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، اميدعلی مسعودی، مجری طرح، در مورد ضرورت انتشار اين كتاب گفت: اين پژوهش با توجه به استفاده روزافزون از فن‌آوری‌های جديد ارتباطی و افزايش استفاده از اينترنت و بهره‌برداری از وبلاگ‌ها در تعاملات اجتماعی به ويژه اهميتی كه وبلاگ‌های دينی در جامعه اسلامی ايران دارند، انجام شده است و هدف آن، شناخت نوع مطالبی بود كه در وبلاگ‌های دينی منتشر می‌شوند.

وی درباره شيوه مطالعه و تحليل در اين پژوهش تصريح كرد: تلاش شده است با شناخت محتوای مطالب، ساختار، سبك و شيوه‌های ارائه به اين پرسش‌هايی مانند چه نوع مطالبی در وبلاگ‌های دينی ايرانی منتشر می‌شوند، عمده‌ترين مطالب در كدام عرصه فرهنگی، سياسی، اجتماعی و ادبی هستند و از چه ابزارهايی برای پيوند با مخاطبان بهره می‌برند پاسخ داده شود.

وی افزود: برای بررسی و ارزيابی شخصيت وبلاگ‌نويس‌ها از مدل ارزشی “شوارتز” و “بيليسكی” كه با تكيه بر يافته‌های تجربی و ملاحظات مفهومی و انجام بررسی‌هايی در 24 كشور به 10 گونه ارزشی رسيده‌اند استفاده شد، اين ارزش‌ها عبارتند از قدرت‌گرايی، موفقيت، لذت‌طلبی، برانگيختگی، خوداتكايی، جهان‌گرايی، خيرخواهی، سنت‌گرايی، هم‌نوايی و امنيت‌گرايی؛ اين ده گونه ارزشی كه بنا به نظر “شوارتز” اولويت ارزشی افراد در فرهنگ‌های مختلف را تشكيل می‌دهند با 57 گونه ارزشی خردتر مشخص می‌شوند.

اين استاد دانشگاه و محقق حوزه ارتباطات درباره نحوه انتخاب وبلاگ‌ها برای تحليل خاطرنشان كرد: در حال حاضر به استناد آمار ارائه شده، دو ميليون وبلاگ در كشور ثبت شده است كه فقط حدود 400 هزار آن‌ها فعالند. از اين ميان جامعه آماری حدود 40 هزار وبلاگ دينی هستند. با استفاده از شيوه نمونه‌گيری گلوله برفی تار عنكبوتی (Snowball spidering sampling) تعداد نمونه تقريبی 382 تعيين شد كه به دليل كاهش لينك‌ها وعدم به‌روزرسانی و فيلترينگ وبلاگ‌ها به 278 نمونه رسيديم.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول