«امیدواریم فاصله دولت امریکا با مردم ایران کم شود»+فیلم

“سفارت‌خانه مجازی امریکا آغاز به‌کار کرده است.” این عنوان خبری بود که امروز سایت‌های خبری فارسی زبان داخلی و خارجی آن را مخابره کردند. سفارت‌خانه‌ای که بیش از آن که مشغول خدمات کنسولی و تسهیل صدور ویزا و خدمات دیپلماتیک باشد، دیپلماسی عمومی را در دستور کار خود قرار داده است و سعی دارد در قالب صفحاتی چون “زندگی به سبک آمریکایی”، ایرانیان را با آن‌چه خود بیش‌تر می‌پسندد آشنا کند.

به گزارش «وبلاگ نیوز» وب‌سایت رسمی سفارت‌خانه مجازی ایالات متحده امریکا عصر روز سه شنبه با پیام ویدیویی هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه این کشور فعالیت خود را آغاز کرد.

کلینتون در پیام آغازی خود خطاب به مخاطبان سایت این سفارت گفت: از آن‌جا که ایالات متحده و ایران دارای مناسبات دیپلماتیک نیستند، ما برخی فرصت‌های مهم را برای گفت‌وشنود با شما شهروندان ایرانی از دست داده‌ایم. اما امروز ما می‌توانیم فناوری‌های نوین را برای ایجاد پل و ارتقای تفاهم بهتر بین دو کشور و مردم این دو کشور به‌کار بگیریم و این دلیل راه‌اندازی این سفارت مجازی است.

الن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه امریکا هم در پیام خود در افتتاح این سایت گفت: هر چه باشد، خواهش می‌کنم از ما بپرسید. یا اگر سؤالی ندارید ولی نظری دارید که می‌خواهید آن‌را به گوش دولت آمریکا برسانید، بفرمایید! قصد ما در ایجاد این سفارت مجازی گسترش گفت‌وگو و تبادل نظر بین دولت آمریکا و مردم ایران است.

در مطلب نخستین این سایت هم ضمن ابراز امیدواری از این‌که ایرانیان لحظه‌ای در این پایگاه درنگ کنند، در دلیل افتتاح این پایگاه آمده است: این تارنما یک هیئت رسمی دیپلماتیک نیست. یا یک سفارت واقعی ایالات متحده را که به دولت ایران معرفی شده باشد نمایندگی نمی‌کند. اما در غیبت روابط مستقیم، می‌تواند به عنوان یک پل رابط میان مردم آمریکا و مردم ایران عمل کند.

در انتهای صفحه نخست این پایگاه نیز این‌طور ذکر شده است: “این تارنما با هدف ارتقاء ارتباط و گفت و شنود میان مردم آمریکا و مردم ایران ایجاد شده است.”

این در حالی است که در فرآیند طراحی این پایگاه، مشخص نشده است که پایگاهی که توسط دولت امریکا افتتاح شده و مردم ایران را مورد خطاب خود قرار می‌دهد، چگونه می‌خواهد ارتباط مردم ایران را با مردم امریکا برقرار کند.

سفارت‌خانه مجازی؛ سفارت‌خانه‌ای که سفارت‌خانه نیست!

بیش از آن‌که پایگاه افتتاح شده توسط دولت امریکا به یک سفارت‌خانه شبیه باشد، به یک وب سایت اطلاع‌رسانی شباهت دارد. چرا که هیچ خدماتی از سوی دولت امریکا برای کاربران لحاظ نشده است و صرفا این پایگاه حجم قابل توجهی از متن را به مخاطب ارائه می‌کند. البته الن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه امریکا در پیام تصویری خود از مخاطبان خواهش کرد تا ارتباط خود را با این سایت حفظ کنند و نظرات خود را برای آن‌ها ارسال کنند.

اطلاعاتی درباره صدور روادید، اطلاعاتی درباره چگونگی دریافت خدمات توسط شهروندان امریکایی در ایران، پوشش خبری اظهارات رسمی دولت‌مردان امریکا، اطلاع‌رسانی درباره شیوه تحصیل در این کشور و اطلاعاتی درباره “جوامع باز” موضوعاتی است که شاکله اصلی “سفارت‌خانه مجازی ایالات متحده امریکا” را شکل می‌دهند.

علاوه بر این نزدیک به 40 عنوان ویژه نامه الکترونیکی با زبان فارسی با عناوینی چون “تجلیل 60ساله از حقوق بشر”، “راه‌های مسالمت آمیز تغییرات اجتماعی”، “رسانه‌های تغییر آفرین”، “اصول و مبانی دموکراسی” و “جامعه مدنی2.0” در این پایگاه به زبان فارسی منتشر شده‌اند.

در صفحه اصلی این سفارت‌خانه هم پس از اطلاعیه‌های رسمی، می‌توانید به گزیده‌ای از اخبار پایگاه خبری فارسی “صدای آمریکا” (VOA) دسترسی داشته باشید. موضوعی که کمی سفارت‌خانه مجازی این کشور را سیاست‌زده می‌کند.

واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران

علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرگزاری نسیم، با اشاره به این‌که در عرصه بین‌الملل چیزی با عنوان سفارت‌خانه مجازی وجود ندارد گفت: آمریکا با توجه به قرار گرفتن ایران در انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی، از تمامی امکانات و وسایل در اختیار خود بهره می‌گیرد تا به ایران ضربه وارد کند. به همین دلیل در آستانه انتخابات مجلس درکشورمان شاهد برپایی سفارت‌خانه مجازی آمریکا با هدف تقویت مخالفان هستیم.

اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران هم در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: افتتاح این سفارت‌خانه ممكن است در كوتاه مدت هم آن‌ها را به نتيجه مورد نظرشان برساند، اما در بلند مدت تا زماني كه تصميم‌گيرندگان آمريكا رفتار و سياست‌هايشان را اصلاح نكنند و بخواهند به جاي برخورد صادقانه، با مردم دو پهلو رفتار كنند اين سبك كارها هم به نتيجه نمي‌رسد.

کوثری ادامه داد: مسوولان آمريكايي بدانند كه آن‌قدر انتقادها به آن‌ها افزايش مي‌يابد كه به زودي از كرده خودشان پشيمان مي‌شوند و اين سايت مجازي را هم تعطيل مي‌كنند و من پيش‌بيني مي‌كنم كه اين سايت حداكثر 6 ماه تا يكسال فعاليت خواهد كرد.

هم‌چنین عوض حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این زمینه گفت: به نظر می رسد آمریکا در پشت پرده این اقدام، هدفی بر ضد مصالح ملت و دولت ایران دارد که می‌طلبد دستگاه‌های امنیتی به صورت جدی پشت صحنه این اقدام را رصد کنند.

حسن غفوری‌فرد هم در واکنش به این موضوع گفت: ملت ایران علاقه‌ای به برقراری ارتباط حتی در سطح سفارت‌خانه مجازی نخواهند داشت. آمریکا می‌خواهد به اسم ملت ایران بین دولت و ملت فاصله ایجاد کند و در بازگشایی این سفارت خانه مجازی نیز هدف دیگری را مدنظر ندارد.

حشمت‌الله فلاحت پیشه هم این اقدام را در راستای قرار دادن ایران در فشار سیاسی عنوان کرد و افزود: این کشور از مدت‌ها قبل از هر مسیری برای رسیدن به اهداف خود استفاده کرده است و معتقدم تأسیس سفارت‌خانه مجازی در ایران نوعی اعلام عمومی برای جذب جاسوس توسط آمریکا است.

محمد دهقان، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه گفت: اقدام آمریکا حرکتی منافقانه است که تلاش دارند از طریق این سفارتخانه مجازی ضمن ارتباط گیری با بخشی از ایرانیان که تمایل به آمریکا دارند به تقویت مخالفان نظام جمهوری اسلامی پرداخته و آنها را منسجم کند.

حجت الاسلام حسن ابراهیمی، نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم با اشاره به راه‌اندازي سفارت مجازي از سوي دولت آمريكا گفت: طبيعي است كه آمريكايي‌ها با اين اقدام خود، قصد جاسوسي دارند و مي‌خواهند با افرادي در كشور ارتباط داشته باشند.

سیدحسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم در گفت‌وگو با شفاف تصریح کرد: تاسیس سایت سفارت مجازی آمریکا به منظور ایجاد بحران در انتخابات آتی است و این سایت یک سایت ابزاری برای پیشبرد اهداف مداخله گرایانه،تفرقه افکنانه و ایجاد بحران و فتنه در داخل کشور است.

محمد کرمی راد، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، راه‌اندازي سفارتخانه مجازي از سوي دولت آمريكا را در راستاي جنگ رواني عليه ايران توصيف كرد و گفت كه با عدم استقبال مردم از اين سايت، آنها نااميد و مايوس خواهند شد.

هم‌چنین عفت شریعتی، نماینده مردم مشهد و کلات تاسیس سفارت مجازی آمریکا را بی‌تاثیر در جلب افکار عمومی مردم ایران خواند و گفت: ملت ایران آمریکا را مسبب تمام جنایات در ایران و منطقه می‌داند.

علاوه بر این فاطمه آلیا، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: امریکایی ها با ایجاد سفارت خانه مجازی هدفشان جاسوسی است اما در ظاهر می خواهند القا کنند که کارشان بشردوستانه است. ملت ما نه از وعده های آمریکا شاد می شود و نه از  تهدیداشان  نگران می شود و این رفتار برای ملت ما خنثی است.

پرويز سروري، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم معتقد است كه كمرنگ شدن حضور متحدين آمريكا در ايران باعث شده دولتمردان آمريكايي براي پر كردن خلاء حضورشان در ايران تلاش كنند و اين اقدام نشان مي‌دهد كه آمريكايي‌ها به اين نتيجه رسيده‌اند كه در مواجهه مستقيم با جمهوري اسلامي به موفقيت چنداني دست پيدا نكرده‌اند.

امیرحسین قاضی زاده، نماینده مردم مشهد در مجلس هم با اشاره به تاسیس سفارت مجازی به عنوان اهرم فشار برای ترغیب ایران به مذاکره با آمریکا افزود: آمریکا تنها راه برای حل مشکلات خود در منطقه را مذاکره با ایران می‌داند.

سیدمحمدکاظم حجازی، نماینده مردم همدان و فامنین درمجلس شورای اسلامی هم راه اندازی سفارت خانه مجازی را بیانگر سردرگمی سیاست خارجی آمریکا دانست.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول