جای خالی انديشه «شهيد آوينی» در فضای مجازی كاملا محسوس است

به اعتقاد مدير وبلاگ نگارستان، در عرصه فضای مجازی جالی خالی انديشه‌های افرادی همچون سيدمرتضی آوينی كه فلسفه و مبانی نظری دنيای سايبر را بشناسند، كاملاً مشهود است.

به گزارش «وبلاگ نیوز»، مصطفی آجرلو، روزنامه‌نگار و مدير وبلاگ نگارستان، در گفت‌وگو با ايكنا با بيان اين مطلب افزود: از شهيد بزرگوار سيدمرتضی آوينی در حوزه مبانی نظری هنر، از جمله سينما و موسيقی مكتوبات گران‌قدری به‌جا مانده است و اين نشان از يك دغدغه عميق فلسفی در ذهن ايشان دارد ولی متأسفانه جای خالی انديشه‌های افرادی مثل ايشان در حوزه اينترنت و فضای مجازی هنوز پر نشده است.

وی بيان كرد: منظورم از اين جمله اين نيست كه اگر ما وبلاگ‌ها يا شبكه‌های اجتماعی درست كنيم و گوشه اين وبلاگ عكس شهيد آوينی يا شهيدی مانند زين‌الدين را بگذاريم و نهايتاً يك جمله يا صوت ايشان را در آن قرار دهيم آنگاه مشكل حل می شود، بلكه به نظر می‌رسد، مسئله اصلی نبود بينش فلسفی در شناخت ماهيت اجزای فضای مجازی اعم از وبلاگ، وب سايت خبری، لينكستان‌ها، شبكه‌های اجتماعی، چت روم‌ها و … با توجه به مبانی انديشه‌ای انقلاب اسلامی است.

اين كارشناس رسانه ادامه داد: اين‌كه در مقابل فيس‌بوك و يوتويوب و شبكه‌های دست چندم ضد انقلاب، ما نيز سايت‌هايی درست كنيم كه تفاوت آن‌ها در نام‌گذاری آن‌ها باشد، هيچ دردی از ما را دوا نمی‌كند، بلكه بايد در انديشه انقلاب اسلامی، محصولات و مشهورات دنيای مجازی بازتعريف و به نوعی بازشناسی شوند.

مدير وبلاگ نگارستان گفت: آنچه در دنيای غرب به‌عنوان شبكه‌های اجتماعی شناخته می‌شود، محصول نوع زندگی و تمدن غربی‌ها و نتيجه فراگير شدن آن نيز، تحقق اهداف پيامبران اجتماعی آن‌ها است.

آجرلو اظهار كرد: مشغول‌سازی افراد به وبگردی و حضور در اينترنت برای مدت طولانی بدون هيچ‌گونه نتيجه فرهنگی و آموزشی با استفاده از تحريك تمايلات اعم از حس كنجكاوی و ساير مواردی كه در روانشناسی كابردی رسانه منجر به فشار انگشت سبابه روی «دكمه سمت چپ موس» برای ادامه حضور در اينترنت شود از جمله رموز مديريت اينترنت در دنيای غرب است، در صورتی كه در ديدگاه انقلاب اسلامی، تمركز بر بيداری و هشياری ملت‌ها است و اساساً هيچ سنخيتی با خواب‌آلوده كردن جوانان و مشغول‌سازی آن‌ها به سرگرمی‌های بلندمدت، لهوی و صدمه‌زننده ندارد.

وی بيان كرد: مرتضی آوينی در مقاله ماندگار و ارزشمند انفجار اطلاعات می‌نويسد: «غرب ذاتی پارادوكسيكال دارد و اين پارادوكس‌های پايانه‌ای، سرنوشت محتومی هستند كه تمدن امروز به سوی آن راه می‌سپرده است…»

انفجار اطلاعات از همين ترمينال‌هايی است كه تناقض نهفته در باطن تمدن امروز را آشكار خواهد كرد. وقتی حصارهای اطلاعاتی فرو بريزد مردم جهان خواهند ديد كه اين دژ ظاهراً مستحكم بنيان‌هايی بسيار پوسيده دارد كه به تلنگری فرو خواهد ريخت. قدرت غرب، قدرتی بنيان گرفته بر جهل است و آگاهی‌های جمعی كه انقلاب زا هستند به يك‌باره روی می‌آورند.

آجرلو تأكيد كرد: از همين تمدن بنيان گرفته بر جهل نيز می‌توان در مسير آگاهی‌بخشی و هشيارسازی و تقويت ايمان قلبی مردم استفاده كرد كه همه اين‌ها نيازمند حصول يك شناخت دقيق و نياز تسلط بر تكنيك‌های مديريت بر عرصه رسانه است.

اين كارشناس امور رسانه، شكل‌گيری هزاران وبلاگ و حضور صدها هزار بسيجی در دنيای اينترنت برای پاسداری از انقلاب اسلامی در سال‌های اخير را از بركات فتنه 88 برشمرد و گفت: برای اجزای اين‌گونه فعاليت‌ها نيز بايد تعريف فلسفی دقيق متناسب با فرهنگ انقلاب اسلامی داشته باشيم و از اين ظرفيت بالای ايجاد شده را با بهره‌گيری از مديريت قوی برای تحقق اهداف متعالی انقلاب اسلامی استفاده كنيم.

وی با اشاره به رهنمود اخير رهبر معظم انقلاب گفت: حضرت امام خامنه‌ای تأكيد دارند كه در مواردی اين‌چنينی جنبه‌های شعاری غلبه پيدا نكند و نيز به عمق شعارهای انقلابی كه حرف اصلی مردم ايران است، توجه شود كه به طور قطع توجه به اين نكته همچنين در فضای مجازی می‌تواند كار را به سمت توليد محتوای ارزشمند و تأثير گذارد جهت‌دهی كند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول