دومین نشست «پژوهشگران رسانه‌های اجتماعی» برگزار شد

نشست آذرماه “پژوهشگران رسانه های اجتماعی ایران” با بررسی “روش هاي تحقيق در شبكه هاي اجتماعي مجازي” سه شنبه 22 آذرماه جاری با حضور اساتيد، كارشناسان و پ‍ژوهشگران اين حوزه در باشگاه وب ایران برگزار شد.

به گزارش «وبلاگ نیوز»، وبلاگ “رسانه های اجتماعی” نوشت: علی اكبر اکبری تبار دانشجوی دکترای رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در این نشست سخنرانی با عنوان “روش هاي تحقيق در شبكه هاي اجتماعي مجازي” ارایه کرد.

به گفته وی چهار رویکرد اصلی به شبکه های اجتماعی مجازی به شرح ذیل وجود دارد:

1- شبکه ها، ادامه ارتباطات دنیای واقعی

2- یک رسانه خاص برای ارتباط و یا انتقال محتوا

3- محمل بروز و ظهور فضای عمومی و…

4- فقط محلی برای گذران وقت یا اینکه محلی برای نوعی زندگی

اکبری تبار معتقد است، عبارت “شبکه اجتماعی” به مجموعه‌ای از کنشگران و ارتباطات و گره‌های ارتباطی میان آنها اشاره دارد. تحلیل‌گر شبکه تلاش خواهد کرد با طراحی مدلی برای این روابط، ساختار گروه را به تصویر بکشد. در آینده فردی دیگر می‌تواند تاثیر این ساختار بر کارکرد گروه و یا تاثیر این ساختار بر افراد درون گروه را مطالعه کند.

وی درباره ملاحظات مطالعات شبکه های اجماعی گفت: قابلیت تعمیم نتایج فقط به افراد استفاده کننده اینترنت (کاربران حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای)، بحث حریم شخصی (Privacy) افراد مورد مطالعه و تفاوت های عدیده رفتار افراد و شرایط مطالعه از شبکه‌ای به شبکه دیگر (مثال: دوره، یو 24، گوگل باز، گوگل ریدر، فلیکر، فیس بوک، توییتر) از جمله ملاحظات است.

این پژوهشگر درباره شرایط خاص ایران در مطالعات شبکه اجتماعی نیز افزود: عدم آگاهی کافی از تنظیمات پروفایل و پرایوسی (و اینکه کدام بخشها قابل مشاهده است See Your Profile As) و تنظیمات مشاهده مطالب در گروه دوستان، اعتماد نسبتا متفاوت به شبکه‌های اجتماعی خارجی در مقایسه با شبکه‌های داخلی (هویت واقعی‌تر در فیس بوک) و رفتار محتاطانه و گهگاه خودسانسوری افراد در شبکه‌های مجازی (معمولا داخلی) و ملاحظات تعمیم نتایج از جمله ملاحظات این مطالعات در ایران است.

فایل ارایه سخنرانی روش های تحقیق در شبکه های اجتماعی را می توانید از این‌جا دانلود کنید.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول