کاش کلینتون قبل از تأسیس سفارت مجازی «تفألی» به دیوان حافظ می‌زد

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه آمریکایی‌ها از طریق سفارت مجازی به دنبال تقویت دیپلماسی عمومی خود می‌گردند، گفت: بهتر بود خانم کلینتون قبل از تأسیس این سفارتخانه تفالی به دیوان حافظ می‌زد.

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از فارس، حسن قشقاوی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه کشورمان سه‌شنبه به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی و در میزگرد گرامی‌داشت روز دانشجو، در پاسخ به سؤالی درباره اقدام آمریکا در ایجاد سفارت مجازی در ایران، گفت: کاربرد کلمه “سفارت” در این پایگاه مجازی مغایرت آشکار با کنوانسیون ۱۹۶۱ و ۱۹۶۳ وین دارد، زیرا به لحاظ حقوق بین‌الملل واژه سفارت ناظر بر روابط سیاسی بین دو کشور بوده و همواره عنصر “موافقت دولت پذیرنده” به عنوان مهم‌ترین رکن ایجابی باید در تأسیس آن لحاظ شود.

قشقاوی ادامه داد: بنابر تصریح ماده دوم همین کنوانسیون مهم‌ترین شرط ضروری فعالیت هر سفارت رضایت متقابل جهت استقرار روابط سیاسی و اعزام هیئت‌های سیاسی است که در دو چارچوب سفارت‌های مقیم و یا سفرای آکردیته و غیر مقیم تعریف می‌شود. بنابراین بدیهی‌ترین تخلف مشهود آمریکا، آغاز تحمیل یکجانبه روابط سیاسی با کشورمان می‌باشد که مغایر با مقاصد و اصول منشور ملل متحد در تساوی مطلق دولت‌هاست.

معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: علاوه بر این مطلب باید توجه داشت که دولت ایالات متحده در ماده یک بیانیه الجزایر رسما متعهد شده است که هرگز به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، سیاسی یا نظامی در امور داخلی ایران مداخله نکند. ناگفته پیداست که استفاده مکرر از تعبیر “سفارت” مجازی به نمایندگی نزد مردم ایران یعنی نقض حاکمیت ملی و دخالت آشکار در امور داخلی ایران تلقی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه طرفین علی‌رغم عدم ارتباط سیاسی با پذیرش دفتر حفاظت منافع یکدیگر در پایتخت‌های دو کشور، ضمن پذیرش رسمیت و مشروعیت دولت حاکم، عملاً عدم دارا بودن هرگونه سفارت را پذیرفته‌اند. بنابراین معلوم نیست تضاد وجود سفارت مجازی همزمان با وجود دفتر حفاظت منافع چگونه تفسیر و تبیین می‌شود؟

قشقاوی گفت: البته مقامات آمریکایی از طریق سفارت مجازی به دنبال تقویت دیپلماسی عمومی خود می‌گردند. ولی واضح است که آنها در این مسیر نیز شکست سختی خواهند خورد، چون نمی‌توان در عالم حقیقت با اعمال زور و تحریم حقوق اساسی یک ملت زنده و پویا را نادیده گرفت ولی در عالم مجاز و رسانه به دنبال جلب و توجیه افکار عمومی همان ملت مظلوم بود.

معاون وزیر خارجه در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد:‌ به عنوان مثال نزد همه ملل از جمله آمریکایی‌ها “کهنه سربازها” که زمانی برای کشور خود جنگیدند طبعا ارج و قرب فراوانی دارند این قاعده عمومی در ایران نیز کاملاً صدق می‌کند. بنابراین افرادی که این روزها در لیست تحریم غربی‌ها قرار می‌گیرند عموما کهنه سربازان و فرماندهان محبوب و جان بر کف در حوزه‌های جنگ سخت و نرم هستند. نمی‌توان از یک سو این قهرمانان ملی را در لیست تحریم‌ها قرار داد و از سوی دیگر از طریق تبلیغات رسانه‌ای یا سفارت مجازی اقدام به جلب افکار عمومی ایرانیان کرد.

وی گفت: من حدس می‌زنم که اگر خانم هیلاری کلینتون قبل از تأسیس سفارت مجازی تفالی به دیوان حافظ می‌زد، حضرت حافظ در پاسخ به وی می‌گفت: جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه / چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند.

 انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول