از سفارت مجازی آمريكا استقبال می‌كنيم!

در سه دهه گذشته آنچه كه باعث عدم توجه افكار عمومي مردم ايران به پيام هاي ارسال شده از سوي آمريكا شده به عنوان بخش مهمي از اقتدار ايران بروز يافته است. اطلاعات مهمل، فريبنده و آراسته شده به مباني سكولاري و ضد ديني يكي از فرصت هايي است كه باعث شده است كه رمزگشايي خبر براي مردم زياد دشوار به نظر نرسد و به راحتي پيام هاي آمريكايي شناسايي و از چرخه فكري و رفتاري حذف شود.

با اين حال وزارت امورخارجه آمريكا سايتي را با عنوان سفارت مجازي براي برقراري ارتباط با مردم ايران راه اندازي كرده است كه در اين زمينه بيان چند نكته ضروري به نظر مي رسد.

۱- سابقه راه اندازي سايتهاي وزارت خارجه آمريكا عليه ايران كه در صدد بوده است از فضاي مجازي به عنوان يك فضاي تعاملي با ايرانيان استفاده كند به دوران بوش پسر برمي گردد؛ در زماني كه كالين پاول و رايس وزير امورخارجه بودند سايت هاي بسيار پر سر و صدا با عنوان «پل ارتباطي ايران و آمريكا» در آدرس www.persian.usinfo.state.gov و همچنين آدرس www.america.gov/persian فعاليت خود را عليه ايران آغاز كردند.

در آن سايتها، هدف، كمك به دومينوي سقوط از طريق مجازي بود، اكنون كساني كه آن زمان پرالتهاب را به ياد دارند، صفحه و لوگوي ضعيف و ابتدايي سايت جديد “سفارت مجازي” كه همزمان با روز دانشجو در ايران راه اندازي شد، همان سايت هاي گذشته را براي شان تداعي مي كند.

۲-در فضاي مجازي يك نوع تعامل و دو محوري و حتي چند محوري ديده مي شود و رسانه هاي تحت حمايت وزارت خارجه، سازمان سيا و شوراي پخش برنامه هاي دولتي آمريكا در ايجاد تعامل و شنيدن حرف مخالفان، اندكي مهارت و زيركي ندارند؛ آنها مي پندارند كه پرداخت دلار وظيفه شنيدن و پاسخگو بودن آنها را كم كرده است.

در اين فضا وزارت خارجه در تلاش است كه به شيوه هاي ديگر اين وظيفه را به انجام برساند. آنچه در ساليان گذشته از اينگونه ابتكارات از وزارت خارجه ديده ايم حمايت هاي علني مبتني بر دلار آمريكا به مخالفان و جريان هاي ضدانقلاب داخلي و يا شيوه هاي براندازي بوده است كه پيش از آنكه بتواند سيستم سياسي و جاسوسي آمريكا را كمك كند مردم ما را هوشيارتر كرده است. از اين رو، سايت وزارت خارجه يك فرصت است كه آمريكا طرح هاي براندازانه خود و پادوهاي سياسي خود را بهتر معرفي مي كند.

۳-آنچه كه در سايت وزارت خارجه آمريكا ديده مي شود، آرشيو بزرگي است از سخنان هيلاري كلينتون كه در ۵۰ مطلبي كه در آن يافت شد، بيش از ۲۰ تاي آن مربوط به سخنراني هاي كلينتون است و يك سخنراني اوباما كه مربوط به عيد نوروز سال۹۰ است كه بر سينه اين سايت نقش بسته است تا ايران دوستي آمريكائيان را به ما نشان دهد، غافل از آنكه مسئولان آمريكا بارها اعلام كرده اند: «ايراني خوب كسي است كه مرده باشد»!

در اين سايت براي ايجاد حس مشترك و همنوايي از ضد انقلابيون تابلودار و جريان هاي برانداز داخلي به عنوان نمادهايي از يك ايران مجازي و البته غير واقعي استفاده مي شود و منبع خوبي براي نشان دادن تفاوت يك ايران انقلابي و مستقل با يك عنصر تجديدنظرطلب است. اين پايگاه كه با پرچم آمريكا در حال فعاليت است منبع خوبي براي معرفي كساني است كه عنوان ايراني بودن را با خود مي كشند، اما از منافع آمريكا حمايت مي كنند.

در روزهاي آينده به صراحت حمايت هاي اين پايگاه از عناصر فتنه نشان داده مي شود و همانطور كه كلينتون گفته بود، مدارك آن كمك ها در وزارت خارجه آمريكا موجود است و ايران نيز بي صبرانه منتظر انتشار آن كمك ها است.

۴- طبق بررسي هاي انجام شده در نهادهاي اطلاعاتي، آمريكا در ايران داراي ۳۰ سفارتخانه رسمي در مراكز ديپلماتيك برخي كشورهاي عربي و اروپايي در تهران است. سفارت انگليس كوچك ترين آن سفارت ها بود كه بخش هاي زيادي از اطلاعات دريافتي را براي خود صرف مي كرد. همچنين آمريكا براي حمايت از مخالفان پنج مركز شبيه طرح «ريگا» كه براي براندازي شوروي سابق ايجاد شده بود را براي ايران راه اندازي كرده است.

اين مراكز در كشورهاي امارات، تركيه، آذربايجان، تركمنستان و ارمنستان راه اندازي شده اند و هدف از راه اندازي آنها، ارتباط نزديك با اشخاص و گروه هايي است كه تحت آموزش مستقيم براندازي قرار مي گيرند.

در سال هاي گذشته گروه هايي از روزنامه نگاران حامي فتنه، گروه هاي بهايي و گروه هاي سلفي در اين مراكز تحت آموزش هاي كوتاه مدت و فشرده قرار گرفته اند. اين سايت از آن جهت كه باعث لينك شدن برخي از فعالان براندازي كه تاكنون ناشناخته مانده اند،مي شود اين امكان را فراهم مي كند كه مورد استفاده مراكز اطلاعاتي قرار بگيرد.

هرچند كه سازمان سيا در ارديبهشت گذشته بيش از ۳۰ نفر از جاسوس هاي خود كه عمدتاً عليه ايران و لبنان فعاليت مي كردند از طريق سايت هاي مخفي و پوششي خود از دست داد. اين پايگاه ويژه مي تواند بسياري از ابرپيوندها را بشناساند.

۵- كنگره از سال مالي ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۱مبلغ ۵۰ ميليون دلار به برنامه آزادي اينترنت به وزارت خارجه اختصاص داده است، اما ۲۰ ميليون آن صرف نرم افزارهايي شد كه منافع ايران را به دنبال داشت.

بهمن سال گذشته كميته روابط خارجي مجلس سنا گزارشي از ناكارآمدي وزارت خارجه در صرف اين هزينه منتشر كرد و از عملكرد ضعيف وزارت خارجه در هزينه كردن بودجه اي كه كنگره به گروه تكنولوژي ضدسانسور اينترنتي اختصاص داده است به شدت انتقاد كرد. در گزارش منتشر شده توسط سنا از برنامه «هي استيك» بسيار انتقاد شد و آن را «مديريت نابخردانه يك تكنولوژي ناميد كه امتحان خود را خوب پس نداده است.»

در سپتامبر ۲۰۱۰، بلافاصله پس از توزيع نسخه بتاي اين نرم افزار، يك تيم مستقل توانست ظرف مدت شش ساعت رمز آن را بشكند و بعدها اعتراف كردند نيروهاي زبده اطلاعاتي ايران به رمز اين نرم افزار دست يافته و بسياري از مخالفان حكومت را شناسايي كرده اند.

۶-موضع گيري شتاب زده وزارت امورخارجه ايران در انتقاد از وزارت امور خارجه آمريكا مبني بر راه اندازي اين سايت اگرچه از سويي باعث شد كه خانم كلينتون در راه اندازي آن به خود ببالد و احساس كند تا چه اندازه توانسته است پايه هاي حكومت تهران را بلرزاند! اما از سوي ديگر واكنش هاي ديگري را در بين فعالان سايبري به دنبال داشت كه فرصتي براي تسخير جاسوسخانه جديد آمريكا فراهم شده است.

انتهای پیام/.

فرهاد مهدوی؛ جامعه خبری الف

» اگر می‌خواهید به خواندن درباره سفارت مجازی امریکا ادامه بدهید، پرونده ویژه این موضوع را در این‌جا ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول