«بيداري اسلامي» محور چهارمين سوگواره بين‌المللي وبلاگ‌نويسان عاشورايي

رييس چهارمين سوگواره بين‌المللي وبلاگ‌نويسان عاشورايي از برگزاري اين سوگواره به‌صورت بين‌المللي و به سه‌زبان انگليسي، عربي و فارسي خبر داد و گفت: بيداري اسلامي و الهام آن از قيام امام حسين(ع) محور برنامه امسال است.

به گزارش «وبلاگ نیوز» حجت‌الاسلام محمدتقي محمديان در نشست رسانه‌اي سوگواره كه در نمايشگاه خيمه خورشيد برپا شد اظهار كرد: از جمله حوادث و رويدادهايي كه نه‌تنها جوامع اسلامي و تاريخ اسلام، بلكه تاريخ بشريت را وامدار خود كرده، قيام عاشورا و نهضت كربلاست. اين واقعه به تنهايي يك فرهنگ و ايدئولوژي را ايجاد كرده كه همه حوادث تاريخ را تحت تاثير قرار داده است.

محمديان ادامه داد: امتداد اين تاثير، امروزه فرهنگ پايداري، مقاومت، زيستن شرافتمندانه و مرگ با عزت را تبليغ مي‌كند و مانند خون در رگ حيات طيبه بشري حركت دارد.

رييس فرهنگسراي ولا گفت: سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران نيز با پيروي از اين فرهنگ، سلسله برنامه‌هايي را براي ايام محرم سال 1433 هجري قمري تدارك ديده كه در قالب برنامه‌هاي «دريا عطش گرفت» اجرا مي‌شوند و از جمله آن‌ها مي‌توان به نمايشگاه «خيمه خورشيد» كه هم‌اكنون برپاست و «عطر سيب» كه در ابتداي ماه محرم برگزار شد اشاره كرد.

مدير فرهنگي هنري منطقه 20 افزود: سوگواره بين‌المللي وبلاگ‌نويسان عاشورايي از ديگر برنامه‌هاي مجموعه «دريا عطش گرفت» است و برنامه‌هاي ديگر اين مجموعه نيز در مقاطع پيش رو برگزار مي‌شود.

وي اظهار كرد: فضاي مجازي عرصه‌ جديد و مناسبي براي فعاليت‌هاي فرهنگي است و از حيث آفندي و پدافندي ضرورت دارد نهادها در اين حوزه فعاليت كنند. فرهنگسراي ولا نيز با نگاه ترويج مفاهيم حسيني بر آن شد سوگواره وبلاگ‌نويسان عاشورايي را برگزار كند كه تاكنون سه دوره از آن برگزار شده و از سال گذشته به صورت بين‌المللي به فعاليت پرداخته است.

وي درباره وجه تمايز اين سوگواره با برنامه‌هاي مشابه گفت: از اولويت‌هاي جدي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران شبكه‌سازي بين مخاطبان و توليد محصولات و برنامه‌هاي اثرگذار براي آن‌هاست. ما از مجموعه كساني كه در دوره‌هاي پيشين اين سوگواره شركت كرده‌اند، يك شبكه مفيد از فعالان سايبري در حوزه عاشورايي ايجاد كرده‌ايم تا بتوانيم امكان فعاليت و اداي دين را در اين حوزه براي مخاطبانمان فراهم كنيم.

رييس فرهنگسراي ولا ادامه داد: در سال گذشته بيش از 1700 وبلاگ‌نويس در اين شبكه گردآمدند كه با 2500 اثر در سوگواره‌ شركت كردند. از اين ميان 140 اثر شايسته تقدير بود كه به 48 نفر جايزه تعلق گرفت.

محمديان توضيح داد: ثبت نام در دوره چهارم اين سوگواره از عاشورا آغاز شد و تا اربعين حسيني ادامه خواهد داشت و در روزهاي آخر ماه صفر نيز از برگزيدگان سوگواره تقدير به عمل خواهد آمد.

وي افزود: اين سوگواره در دو بخش اصلي «وبلاگ‌ محور» و «پست محور» با موضوعات مرتبط با عاشورا و يك بخش ويژه با عنوان «قيام حسين، بيداري اسلامي» برگزار مي‌شود.

وي همچنين درباره نقش نهادهاي شركت‌كننده در برگزاري اين سوگواره گفت: سازمان بسيج دانشجويي كشور، دانشگاه جامعة المصطفي در قم، مركز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال وزارت ارشاد، موسسه فرهنگي تبيان و اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان در برپايي سوگواره مشاركت دارند.

به گفته رييس چهارمين سوگواره بين‌المللي وبلاگ‌نويسان عاشورايي، در بخش «وبلاگ محور» اين سوگواره ويژگي‌هاي عمومي و پست‌هاي موجود در وبلاگ، با توجه به شاخصه‌هاي معين ارزيابي و بهترين‌ها انتخاب مي‌شوند. همچنين در بخش «پست محور» پست‌هاي ثبت‌شده وبلاگ‌نويساني كه وبلاگ آن‌ها شرايط عمومي را داشته باشد، ارزيابي و انتخاب مي‌شوند. جوايز اين سوگواره نيز 50 سفر زيارتي به مشهد مقدس و كربلاي معلي خواهد بود.

اين سوگواره در بخش آزاد، شامل موضوعات مرتبط با محرم و در بخش تخصصي شامل موضوعاتي چون «شيعه و عاشورا»، «عبرت‌هاي عاشورا»، «وقايع‌نگاري و برش‌هاي تاريخي»،‌ «عاشورا و انتظار» و «مناسك آييني»‌ است.

چهارمين سوگواره بين‌المللي وبلاگ‌نويسان عاشورايي در شش قالب شعر، يادداشت وبلاگي، نماهنگ، صوت و پادكست، عكس، طرح گرافيكي و فتوبلاگ برگزار مي‌شود. همچنين شاخص‌هاي اصلي در داوري وبلاگ‌هاي برگزيده عبارت است از تعداد مطالب مرتبط با موضوعات سوگواره، غناي مضمون و عمق محتوا، استناد تاريخي، اثرگذاري عمومي وبلاگ بر اساس تعداد بازديدهاي صورت‌گرفته، قالب متناسب و زيبايي‌هاي بصري، استمرار به‌روزرساني و نوآوري و خلاقيت.

داوري آثار وبلاگي برتر نيز در دو مرحله انجام مي‌شود. در مرحله اول شرايط عمومي وبلاگ به‌عنوان شرط لازم بررسي مي‌شود و آثار بر اساس امتياز به مرحله دوم داوري راه‌ مي‌يابند. قالب متناسب و زيبايي ةاي بصري، نوآوري و خلاقيت و وجود حداقل 5 پست مرتبط با موضوعات از ويژگي‌هاي عمومي وبلاگ‌ها است.

داوري آثار در بخش ويژه با موضوع «قيام حسيني، بيداري اسلامي» نيز بر اساس مشخصاتي چون فعاليت‌هاي مستر در موضوعات مرتبط با بيداري اسلامي، غناي مضمون و عمق محتوا،‌ مرجعيت و تعداد بازديدها و همچنين اثرگذاري و مخاطب‌پسندي ارزيابي مي‌شوند.

علاقمندان براي شركت در سوگواره مي توانند به سايت این فرهنگسرا مراجعه كنند.

انتهاي پيام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول