عملکرد یک ساله پلیس فتای اصفهان از زبان سرهنگ خسروی

فرماندهی انتظامی استان اصفهان با بیان این که فضای مجازی یا سایبری که در کشور ما “فضای تولید و تبادل اطلاعات” نامیده می شود در کنار تمام محاسن و فرصت های سودمندی که دارد، دربرگیرنده تهدیدات و چالش های امنیتی و غیرامنیتی می باشد، خاطرنشان کرد: تسهیل در ارتکاب جرایم و به کار گیری ابزار نوین در جرم، توسعه حجم و میزان خسارات مادی و معنوی ناشی از آن، ایجاد جرایم جدید، تخریب مبانی اخلاقی و اجتماعی، اهداف پیچیده دشمنان در بهره گیری از این فضا، جهانی شدن تهدیدات و چالش های امنیتی، سرمایه گذاری بر روی نسل جوان با تزریق خوراک فرهنگی آلوده و فاسد، تهدیدات فراوانی است که فضای مجازی برای کاربران آن به دنبال دارد.

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از جوان آنلاین، خسروی ادامه داد: توسعه روز افزون زیرساخت فناوری های اطلاعات و ارتباطات در کشور، توسعه و نفوذ اینترنت و تهدیدات و آسیب های آن، توسعه خدمات الکترونیکی و سرویس های جدید، توسعه شبکه های اجتماعی مجازی و شکل گیری جماعت های مجازی، ایجاد زیرساخت های حقوقی، قضایی و پلیسی در کشور و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و مبارزه با جرایم در این فضا را ضرورتی اجتناب ناپذیر نمود.

وی با بیان این که پلیس فتا با کارکنانی مردمی، قانون مدار، زیرک و باهوش، خلاق و دانش محور در استان اصفهان عملکرد بسیار مناسبی را تا کنون ارائه داده است، گفت: در این مسیر به خوبی توانسته ایم اعتماد مردم را جلب نماییم.

خسروی در ادامه تامین امنیت در راستای فراهم کردن اعتماد و آسودگی خاطر شهروندان و صیانت از حاکمیت و اقتدار ملی و ارزش های اسلامی جامعه را چشم انداز پلیس فتا عنوان کرد. وی به جرایم حوزه فتا اشاره کرد و بیان داشت: دسترسی غیرمجاز به داده ها، شنود غیرمجاز، جاسوسی رایانه ای، سرقت اطلاعات، نقض حریم خصوصی کاربران، جعل داده ها، تخریب و اختلال در داده ها، کلاهبرداری اینترنتی، جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی، توهین و افتراء و هتک حیثیت و نشر اخاذی، تسهیل در ارتکاب جرایم رایانه ای، جرایم اجتماعی از طریق اینترنت مثل توزیع مواد مخدر یا قاچاق انسان، جرایم تجارت الکترونیک، جرایم علیه آسایش و امنیت عمومی، توهین به مقدسات و مسوولین و نقض حقوق پدید آورندگان نرم افزارهای رایانه ای از جمله این جرایم هستند.

وی در ادامه به عملکرد یک سال گذشته پلیس فتا استان اشاره کرد و بیان داشت: طی سال گذشته ۱۳۰ فقره پرونده داشته‌ایم که از این میزان ۷۳ درصد آنها را کشف نموده ایم.

خسروی از رشد ۱۸۰ درصدی ارتکاب جرایم سایبری نسبت به سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: طی مدت یک سال ۴۰ نفر در این راستا دستگیر که ۳۶ نفر آنها مرد و ۴نفر دیگر زن بودند.

وی با بیان این که ۷۰ درصد مجرمین در گروه سنی ۱۸ تا ۲۷ سال قرار داشته اند، اعلام کرد: گروه سنی ۲۷ تا ۳۵ سال، ۲۰ درصد و گروه سنی بالای ۳۵ سال، ۱۰درصد مجرمین را به خود اختصاص داده اند.

خسروی یادآور شد: بیش از ۶۰ درصد مجرمان اینترنتی، جوانان و با تحصیلات لیسانس هستند.

رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان اصفهان در ادامه به تفاوت جرایم اینترنتی و سنتی اشاره کرد و اظهار داشت: در جرایم سنتی مجرمین عمدتا معتاد، بی سواد و در سطح فرهنگی پایین هستند در حالی که مجرمین جرایم اینترنتی اکثرا باهوش، زرنگ، جوان و تحصیل کرده (بیکار) هستند.

خسروی گفت: ۳ درصد مجرمین اینترنتی از روی سرگرمی دچار جرم می شوند ولی متاسفانه ۹۷ درصد باقیمانده آگاهانه به سمت این جرایم می روند.

به گفته خسروی ۸۱ درصد انگیزه مجرمین اینترنتی؛ اقتصادی و مالی، ۱۳ درصد؛ غیراخلاقی، ۳درصد؛ انتقام جویانه و ۳ درصد دیگر هم انگیزه سرگرمی و تفریح دارند.

وی با بیان این که یکی از فعالیت های مهم پلیس فتا، رصد و پایش مستمر شبکه های اطلاع رسانی فضاهای سایبری به خصوص شبکه سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی است، تصریح کرد: این کار در راستای جلوگیری از ایجاد حفره و حملات اینترنتی صورت می گیرد و اخیرا با وجود حفره در سیستم های اطلاع رسانی دو ارگان دولتی نیز روبرو شده ایم.

خسروی همچنین حملات اینترنتی به حریم خصوصی کاربران عادی را یادآور شد و ادامه داد: در این راستا ۲۳ نفر را در فضای سایبر و در هنگام اعمال مجرمانه شناسایی و دستگیر نمودیم.

وی با بیان این که تعدادی گروه های هکری در استان شناسایی و تحت کنترل پلیس سایبری می باشند، گفت: هکرها عمدتا افراد نخبه هستند لذا برای جلوگیری از این که به طور ناآگاهانه جرمی را انجام ندهند تحت نظر پلیس قرار گرفته اند.

خسروی با بیان این که هکرها کمتر دچار جرم می شوند، اعلام کرد: خوشبختانه میزان وقوع جرم توسط هکرها در استان اصفهان کمتر از ۵ درصد است.

وی آموزش عموم مردم را یکی از مهمترین فعالیت پلیس فتا که تا کنون بیش از ۲۳ مرکز آموزشی و اداری را تحت پوشش قرار داده است، عنوان کرد و اذعان داشت: تاکنون بیش از ۸۰ درصد مخاطبین خود را با جرایم اینترنتی و سایبری آشنا کرده ایم.

خسروی با بیان این که متاسفانه در زیر پوست شهر اتفاقات چالش برانگیزی در حال جریان و آینده جوانان و نوجوانان ما را با خطرات جدی روبرو کرده است، اظهار داشت: رسانه ها نقش مهمی در آگاهی بخشی به جامعه و انعکاس حوادث ناگوار این گونه جرایم به منظور بازدارندگی دارند.

خسروی به سوء استفاده در شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و … اشاره کرد و تاکید نمود: برخی مجرمین با راه اندازی صفحات به نام چهره های مطرح ورزشی، هنری و سینمایی در فضای مجازی و با درخواست کمک های مالی از مردم تحت عنوان کمک به بیماران و نیازمندان، قصد اخاذی از مردم را دارند.

وی به جرایم اخلاقی و منافیات عفت در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: در این راستا، زنان و دختران جوان بیشترین گروه های آسیب پذیر هستند.

ییس پلیس فتا استان اصفهان بیشترین کاربران اینترنت را زنان دانست و گفت: متاسفانه شاهد آن هستیم که این گروه به سرعت عکسها و اطلاعات شخصی خود را در فضای سایبری در اختیار افراد سودجو قرار می دهند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول