نظر آیت‌الله صافی گلپایگانی درباره عضویت در «فیس‌بوک»

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی در پاسخ به سئوالی پیرامون جواز عضویت در شبکه‌های اجتماعی مجازی مانند “فیس بوک”، فعالیت در این نوع شبکه‌ها را برای ترویج معارف دینی “مطلوب” عنوان کرد.

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حضرت آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی، این مرجع تقلید در پاسخ به سئوال یک کاربر اینترنتی مبنی بر این‌که “عضويت در شبكه‌هاي مجازي، مثل فيس بوك چه حكمي دارد؟” گفت: به‌طور كلي استفاده از فضاهاي مجازي براي جهات مشروع و صحيح كه موجب فساد عقيده و اخلاق نشود بلكه بتوان از آن در جهت تبليغ و ترويج معارف ديني استفاده كرد، ‌مانعي ندارد؛ بلكه مطلوب است. اما رفتن در سايت‌هايي كه باعث سست‌شدن عقيده و فساد اخلاق و يا ترويج باطل باشد، حرام است.

آیت‌الله صافی در ادامه پاسخ این استفتاء نوشته است: مؤمنين بايد در چنين فضاهايي كه افراد با اهداف متعددي فعاليت مي‌كنند و انديشه‌هاي گمراه‌كننده خود را تبليغ و ترويج مي‌نمايند، با همين وسائل و همين فضا، به شبهات آن‌ها پاسخ دهند و احكام اسلام و معارف اهل بيت عليهم‌ السلام را به همگان، ابلاغ نمايند و در اين خصوص از علماء ‌اعلام و اهل تخصص در كلام كمك بگيرند.

دسترسی به “فیس بوک” جرم است

شبکه اجتماعی “فیس بوک” در ایران مسدود بوده و دسترسی به آن نیاز به نرم‌افزارهای فیلترشکن دارد که به گفته مسئولان، استفاده از این نوع نرم‌افزارها جرم محسوب می‌شود.

سروان علی نیک‌نفس، سرپرست معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با هشدار نسبت به استفاده از فیلترشکن و VPN تاکید کرد: استفاده کنندگان از فیلتر شکن توجه کنند که اطلاعات آن‌ها بر روی سرورها ثبت می شود و افراد ارائه دهنده این فیلتر شکن ها به اطلاعات آن‌ها دسترسی دارند. ضمن اینکه استفاده از فیلترشکن طبق قانون ممنوع است.

هم‌چنین در بند هـ موضوع ماده 21 قانون جرایم رایانه‌ای تأکید شده است که “انتشار فيلترشكن‌ها و آموزش روش‌هاي عبور از سامانه‌هاي فيلترينگ” جرم محسوب می‌شود.

بر اساس فتوای امام خمینی(ره) هم عمل خلاف قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران خلاف شرع بوده و حرام تلقی می‌شود.

نظر دیگر علما درباره “فیس بوک”

به نظر می‌رسد ذکر مسدود بودن برخی از شبکه‌های اجتماعی خارجی در سئوال پرسش‌گر، تغییر قابل توجهی در پاسخ مراجع عظام داشته است.

آیت‌الله سیدصادق روحانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر فعالیت در “فیس بوک” و “توییتر” می‌‌گوید: عضویت در این قبیل سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی اگر موجب اعمال خلاف شرع و دین نگردد، بلامانع است.

البته آیت‌الله روحانی استفاده از فیلترشکن را مشروط به موارد استفاده می‌داند و می‌گوید: چنان‌چه بخواهید از فیلتر شکن در جهت مشاهده سایت‌های غیر اخلاقی و سایت‌هایی که مطالبی خلاف دین و مذهب در آن‌ها وجود دارد استفاده کنید، قطعا جایز نیست. اما اگر برای مشاهده سایت‌های غیر مبتذل باشد، جایز است.

اما آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در پاسخ به سئوالی مبنی بر فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مانند “فیس بوک”، مسدود بودن این شبکه را لحاظ می‌کند و می‌گوید: چنان‌چه این موارد برخلاف قوانین و مقررات باشد و مفسده داشته باشد جایز نیست.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران هم در پاسخ به سئوال کاربری مبنی بر فعالیت در این شبکه اجتماعی، تشخیص مصداق فعالیت را به عهده فرد می‌گذارد و می‌گوید: به‌طور کلی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود، جایز نیست و الا مانعى ندارد.

انتهای پیام/.

  • در مورد اینکه دسترسی به فیس بوک جرم هست!
    قانون رو چه کسانی تصویب می کنند؟ خوب معلومه قانون گزار و نمایندگانی که با هم در 12 اسفند انتخاب خواهیم کرد و آنها که قبلا انتخاب کرده ایم!
    حالا اگه من اسم 100 تا از نمایندگانی رو که شخصا تو فیسبوک عضو هستند رو اینجا بیارم حلال بودنش از دید امام راحل (ره) حل می شه؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول