استفاده از فضای مجازی، راهکار دور زدن «تحریم»هاست

دکتر “شهیندخت خوارزمی”،  استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک، فضای مجازی را راهکار مناسبی برای دور زدن تحریم‌های علیه ایران عنوان کرد و شرایط تحقق این هدف را تهدید ندانستن فضای مجازی و فرصت دانستن آن برای توسعه ملی بیان کرد.

به گزارش «وبلاگ نیوز»، دکتر شهیندخت خوارزمی درگفت‌وگویی با ماهنامه “مدیریت ارتباطات” گفت: هر پرچمی را در حوزه فضای مجازی می‌خواهیم بلند کنیم، اول باید زیرساخت پیشرفته ICT داشته باشیم و یک زیرساخت تکنولوژیک توانمند که بتواند آن را پشتیبانی کند. با این فرض که تکنولوژی‌های این حوزه مدام در حال نو شدن است.

وی در ادامه این گفت‌وگو گفت: وقتی این دو را نداریم، چگونه می‌خواهید آرمان‌های خود را محقق سازید؟ دیگر شکی نمانده که ICT می‌تواند اهرم فقرزدایی، بهبود کیفیت زندگی مردم، رفع چالش‌های آموزشی، توسعه اقتصادی، دسترسی تجارت الکترونیک، بانکداری الکترونیک و… باشد.

خوارزمی با ارائه چند آمار ادامه داد: در گزارش سال 2011 بانک جهانی که آمار آن مربوط به سال 2010 است، آمده که در ایران تعداد کاربران اینترنت به ازای هر 100 نفر 13 نفر است. ضریب نفوذ PC نیز 10.6 درصد است، یعنی 10.6 درصد از مردم ایران دسترسی به PC داشته‌اند که البته آمار PCها مربوط به سال 2009 بوده است. ضریب نفوذ موبایل در همان سال 72 درصد بوده است. آیا این وضعیت، وضعیت مطلوبی برای ایران است؟ ایرانی که با وجود این همه چالش‌های داخلی و بین‌المللی باید امیدش به فضای مجازی باشد؟

این استاد دانشگاه افزود: فضای مجازی می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند. فضای مجازی را که نمی‌توانند تحریم کنند. فضای مجازی می‌تواند در شرایط تحریم‌ها به کمک ایران بیاید و راهکارهای زیادی برای دور زدن تحریم‌ها و ارتباطات بین‌الملل حداقل در حوزه تجارت و صنعت و به‌طور کلی اقتصاد و نیز حوزه‌های فرهنگی ارائه دهد.

نایب‌رییس انجمن ایرانی “مطالعات جامعه اطلاعاتی” درباره شرایط تحقق این هدف گفت: این موضوع زمانی محقق می‌شود که فضای مجازی را یک تهدید تلقی نکنیم، بلکه آن را یک فرصت برای توسعه ملی بدانیم. آیا با عملکردی که همان چند آمار نشان می‌دهد می‌توانید از فضای مجازی به عنوان یک فرصت استفاده کنید؟ با کدام سرعت و کدام پهنای باند؟

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول