سیر تحولات فضای سایبر وضعیت آینده را غیرقابل پیش بینی كرده است

رییس دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: سیر تحولات فضای سایبری وضعیت آینده را در طی 10 و حتی پنج سال آینده غیرقابل پیش بینی كرده است.

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از ایرنا، ابراهیم حسن بیگی در همایش دفاع سایبری كه با حضور جمعی از كارشناسان، متخصصین، مدیران و مسوولان حوزه های لشكری و كشوری برگزار شد ضمن تبیین تحولات مربوط به مفاهیم قدرت، امنیت و جنگ در حوزه فضای سایبر، افزود: جنگ نرم بدون اتكا به فناوری های فضای سایبر قابلیت پیاده سازی ندارد.

حسن بیگی خاطرنشان كرد: در ابعاد رسانه ای در جنگ نرم، به دلیل وجه ترغیبی و درونی آن، رسانه ها سرباز خط مقدم هستند.

وی اضافه كرد: از سوی دیگر به دلیل غیرخطی بودن سیر تحولات در عصر اطلاعات، این فناوری به دلیل ویژگی سینرژیك خود در پیوند دوبه دو با هر موضوع، سنتزی غیرقابل باور را می سازد و این قدرت هم افزایی شده در تركیب های سه تایی خارق العاده و شگفتی ساز شده است.

رییس دانشگاه عالی دفاع ملی تصریح كرد: بر این اساس سیر تحولات فضای سایبر به نحوی است كه وضعیت آن در مقطع زمانی 10 سال آینده و حتی پنج سال آینده غیر قابل پیش بینی شده و این بدان معنا است كه قدرت و ظرفیت تحول آفرینی و تاثیر گذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات به حدی گسسته است كه امكان برون یابی ندارد.

حسن بیگی در این همایش هم چنین مساله شكاف آسیب پذیری بین رشد فناوری ها از یك سو و آسیب پذیری ها و تهدیدات از سوی دیگر تشریح و مفهوم تهدید و تهدیدكنندگان فضای سایبر را مشخص كرد.

وی با اشاره به چالش های عمده فضای سایبر در ابعاد سیاسی، مدیریتی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و فناوری، راهكارهای به تفكیك مربوط به هر حوزه را ارایه نمود.

حسن بیگی تهدیدات فضای سایبر را به چهار حوزه نرم، نیمه سخت، سخت و جرایم سایبری تقسیم كرد و ویژگیهای هر اقدامی اعم از داخلی و یا خارجی متناسب با هر دسته را بیان كرد.

رییس دانشگاه عالی دفاع ملی در ادامه با اشاره به تلاش های صورت گرفته از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران در حوزه امنیت فضای سایبر را سازنده و اقدامات انجام شده در این زمینه را قابل تحسین دانست.

حسن بیگی در خاتمه بر ضرورت و نحوه دستیابی كشور به دكترین، راهبردها و ساختار مورد نیاز كشور در حوزه دفاع سایبری تاكید كرد.

انتهای پیام/.

  • امید

    با سلام
    آقا جان شما رو با سواد کردن! که این پیش بینی ها رو انجام بدین.
    جنگ نرم،سیر تحولات فضای سایبر،غیر قابل پیش بینی،چالش ها و…همش شده حرف و سمینار و کنفرانس و جشنواره…
    البته خطابم تنها شما نیستید.
    هیچ راه حلی نمی دن… !!!
    فقط حضرت آقا یه خط می دن کارشناسیا شروع می شه…بعد هم در حد حرف همه چی فراموش تا توطئه و فتنه بعدی.
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول