شبکه «پاف و داف» در فیس‌بوک شناسایی و منهدم شد

“سردار سیدکمال هادیانفر” رئيس پليس فتا صبح دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: مأموران پلیس فتا موفق شدند شبکه اجتماعی “پاف و داف” با 27 هزار عضو را که ترویج دهنده فحشاء و فساد در فیس بوک بود شناسایی کنند. این شبکه که در طول فعالیتش توانسته بود 27 هزار نفر را جذب کند با تلاش بی وقفه پلیس فتا منهدم شد و چهار سرکرده آن از جمله دو مرد و دو زن با کار شبانه روزی شناسایی و دستگیر شدند.

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از مهر، “سیدکمال هادیانفر” پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: در سال 95، 16 میلیون کاربر اینترنت در دنیا وجود داشتند که این آمار امسال به دو میلیارد نفر رسیده است، این در حالی است که 216 میلیون کاربر تنها در حوزه خاورمیانه فعال هستند. بر اساس آمارها میزان کاربران اینترنت در ایران در بین سالهای 2000 تا 2011 از 250 هزار نفر به 26 میلیون و 500 هزار نفر افزایش یافت.

22 درصد از کاربران اینترنت از کافی نت استفاده می کنند

رئیس پلیس فتا با اعلام اینکه 26 میلیون و 280 هزار کاربر اینترنت در ایران جوان هستند، تأکید کرد: 42 درصد کاربران اینترنت از محل سکونت،22 درصد از کافی نت، 14درصد از محل کار و 13 درصد از محل تحصیل، 4.3 درصد با تلفن همراه، و 3.5 درصد از شیوه های دیگر به اینترنت وصل می شوند. این درحالیست که از این پس 75 درصد مشاغل وابسته به اینترنت خواهد شد، ضمن اینکه این میزان 22 میلیون فرصت شغلی و 18 میلیون شغل مستقیم ایجاد می کند. در حالیکه پیش بینی می شود برای 7 میلیون و 300 هزار فرصت شغلی ایجاد شده نیروی متخصص وجود نداشته باشد.

حفظ حریم خصوصی توسط پلیس فتا

هادیانفر یکی از اهداف مهم پلیس فتا را حفظ حریم خصوصی دانست و گفت: این پلیس دیانت از هویت دینی و ملی، اصرار و اقتدار ملی و سرمایه عمومی و خصوصی را دنبال می کند، فتا یک پلیس عملیاتی است که با رویکرد جلوگیری از جرائم اینترنتی و فضای سایبر، تشکیل شده است.

راه اندازی آزمایشگاه فتا در 10 استان

وی از راه اندازی 10 آزمایشگاه معین عدله دیجیتال خبر داد و افزود: پلیس فتا در 32 استان کشور فعال است اما در 10 استان آزمایشگاه معین به منظور بازیابی اطلاعات، سخت افزار، نرم افزار، رمز شکنی، مخابرات، تلفن همراه و مولتی مدیا راه اندازی شده است. این آزمایشگاه جزء موارد نادر فعال در حوزه سایبر است.

گشت زنی شبانه روزی در اینترنت

رئیس پلیس فتا با بیان گشت زنی شبانه روزی پلیس برای شناسایی حفره و جرائم حوزه سایبر تصریح کرد: به منظور دشوار کردن ارتکاب جرائم علاوه بر گشت زنی شبانه روزی برای شناسایی حفره ها و جرائم سایبری، عملکرد ارائه دهندگان اطلاعات بی نام در کافی نت ها، فروشندگان باگ های امنیتی و اطلاع رسانی را دنبال می کنیم.

وقوع 1 میلیون و 200 هزار جرم اینترنتی در آمریکا

هادیانفر با اعلام اینکه سالانه بیش از 8 میلیون و 200 هزار جرم اینترنتی در دنیا رخ می دهد، تأکید کرد: در آمریکا سالانه 1 میلیون و 200 هزار جرم رخ می دهد، این درحالیست که در چین این آمار به 740 هزار جرم می رسد، ضمن اینکه کره جنوبی در رتبه چهاردهم وقوع جرائم رایانه ای قرار دارد، البته 30 درصد جرائم رخ داده در کشور به پلیس گزارش می شود که آنها نیز 10 تا 15 درصد جرائم را کشف می کنند.

کشف 47.7 درصد پرونده های تشکیل شده در پلیس فتا

وی از کشف 47.7 درصد پرونده های تشکیل شده خبر داد و گفت: 20 درصد جرایم زیر 10 روز، 23 درصد زیریک ماه، 51 درصد، 6 ماه و 5.4 درصد بالای 6 ماه کشف شده است.

72 درصد پرونده ها جرائم مالی است

رئیس پلیس فتا 72 درصد پرونده های تشکیل شده را با جرائم مالی و برداشت غیر مجاز از حساب مرتبط دانست و گفت: 14 درصد پرونده ها در زمینه موضوعات ضد اخلاقی، 11 درصد کنجکاوی و 3 درصد نیز انتقام شغلی است. ضمن اینکه 46 درصد از این پرونده ها به برداشت های غیر مجاز از حساب، 55 درصد سوء استفاده از رمز، 24 درصد نصب نرم افزار جاسوسی، 9 درصد سرقت کارت و 8 درصد فشینگ آف، در موضوع هتک حیثیت نیز 32 درصد از جرایم در شبکه های اجتماعی، 23 درصد وبلاگ، 22 درصد سایت ها، 21 درصد ارسال ایمیل و 2 درصد نیز چت اختصاص داد.

وی ادامه داد: 61 درصد از پرونده های تهدیدات را ارسال ایمیل، 13 درصد پیامک، 10 درصد وبلاگ و 8 درصد را نیز شبکه های اجتماعی تشکیل می دهند. در موضوع کلاهبرداری نیز 47 درصد جرایم به صورت رایانه ای، 33 درصد از طریق ایمیل و 20 درصد از طریق تبلیغ رخ می دهد.

دستگیری هکر 14 ساله

وی با اعلام دستگیری یک هکر 14 ساله در کشور در مورد تفکیک سنی مجرمان جرایم اینترنتی گفت: 64 درصد مجرمان بین 17 تا 25 سال، 32 درصد بالای 25 سال و 4 درصد نیز زیر 17 سال سن دارند. این در حالیست که 89 درصد مجرمان اینترنتی را مردان و 11 درصد را زنان تشکیل می دهند.

وی در پایان در مورد اینترنت ملی نیز گفت: ما نیز به اینترنت پاک و ملی اعتقاد داریم و امیدواریم با اهتمام جدی که وجود دارد بتوانیم فضای سایبر را امن کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول