فیس‌بوک در انقلاب مصر نقش «جدی» نداشت

یک روزنامه‌نگار مصری گفت: فیس‌بوک در انقلاب مصر نقش جدی نداشت و عامل اصلی نبود. شبکه‌های اجتماعی ابزار انقلاب بودند، اما محتوای آن را تأمین نمی‌کردند.

به گزارش «وبلاگ نیوز»، علی الواحد علی، از روزنامه‌نگاران و فعالان انقلاب مصر در حاشیه اجلاس جهانی جوانان و بیداری اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر خاطرنشان کرد: روزنامه‌نگاران آتش انقلاب در بین مردم را روز به روز برافروخته‌تر می‌کردند. خود من و دوستان روزنامه‌نگارم چه از روزنامه “الیوم السابع” و چه از روزنامه‌های دیگر به مدت 14 روز در میدان التحریر و در چادری که برپا کرده بودیم در کنار مردم حاضر بودیم. البته فشارهای زیادی روی ما می‌آمد، ولی ما رسالت و وظیفه‌ای بر گردنمان بود که نمی‌گذاشت آرمانی که مردم به دنبالش بودند را نادیده بگیریم.

این روزنامه‌نگار مصری در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره آنچه تأثیر شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک بر روند انقلاب این کشور خوانده می‌شود، گفت: فیس‌بوک در انقلاب مصر نقش جدی نداشت و عامل اصلی نبود. شبکه‌های اجتماعی ابزار انقلاب بودند، اما محتوای آن را تأمین نمی‌کردند.

عضو تحریریه روزنامه “الیوم السابع” ادامه داد: دو عامل اصلی در بروز انقلاب نقش داشتند؛ اول، خشونت ماموران امنیتی با مردم و به خصوص کشته شدن “خالد سعید” اولین شهید انقلاب به دست نیروهای امنیتی و دیگری تقلب بارز در انتخابات سال 2010 مصر. اساساً ما برای براندازی حکومت وارد میدان نشده بودیم. مردم برای اعتراض به تقلب صورت گرفته در انتخابات وارد صحنه شدند، ولی خشونت ماموران رژیم مبارک باعث شد سطح مطالبات مردم بالا برود و همین عامل مسیر انقلاب مصر را شکل داد و آن را تسریع کرد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول