فیلترینگ «بی‌ضابطه» برای مردم آزاردهنده است

احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش های مجلس با هشدار نسبت به هزینه های “فیلترینگ مردم آزار” برای نظام تاکید کرد: اتفاقات اخیر حتی اگر توجیه امنیتی داشته باشد، باید توسط مسئولان برای مردم توضیح داده شود، چرا که به افزایش اعتماد مردم نسبت به حاکمیت می انجامد و مردم حق جو نیز اقدامات قابل توضیح و منطقی را خواهند پذیرفت.

به گزارش «وبلاگ نیوز»، احمد توکلی در گفت‌وگو با مهر افزود: شیوه فیلترینگ اخیر و قطع بدون اطلاع بسیاری از سرویس های مورد مراجعه اکثر قریب به اتفاق مردم، بدون اینکه قبلا گزینه جایگزین در داخل ایجاد شده باشد و بدون اینکه مسئولان مربوطه قبلا توضیح قانع کننده به مردم داده باشند، گلایه اقشار تحصیلکرده را به دنبال دارد و چنین فیلترینگ مردم آزاری برای نظام بسیار هزینه زاست.

توکلی ادامه داد: این روش فیلترینگ ضررهای دیگری هم دارد. از یک طرف مردم را به قانون شکنی و استفاده از سازوکارهای ضدفیلتر تحریک می کند و قبح قانون شکنی را می ریزد و از طرف دیگر فیلترینگ را از حالت ابزار کنترل مؤثر فضای مجازی خارج می کند، چرا که در وضعیتی که اکثر کاربران اینترنت به سمت استفاده از نرم افزارهای فیلترشکن سوق داده می شوند، فیلترینگ تاثیر خود را از دست می دهد.

وی افزود: مسئولان مربوطه باید به صورت صریح و شفاف دلایل این مساله را برای مردم توضیح دهند و بدون فراهم کردن امکانات سهل الاستفاده و مشابه جایگزین در داخل، بیش از این مردم آزاری و برای نظام هزینه تراشی نکنند.

رئیس مرکز پژوهش ها ادامه داد: مسئولان مربوطه باید توجه داشته باشند که سازوکار فیلترینگ، قبل از اتفاقات اخیر نیز از برخی مشکلات، همانند فیلترینگ بسیاری از سایت های مفید کاربردی و تخصصی رنج می برده که باید نسبت به رفع آن همت شود.

توکلی افزود: اتفاقات اخیر حتی اگر توجیه امنیتی داشته باشد، باید توسط مسئولان برای مردم توضیح داده شود، چرا که به افزایش اعتماد مردم نسبت به حاکمیت می انجامد و مردم حق جو نیز اقدامات قابل توضیح منطقی را خواهند پذیرفت.

به گفته رئیس مرکز پژوهش ها رفتارهای تصمیم سازان در وضعیتی که آثار تصمیمات آنها بر اقشار وسیعی از مردم تاثیر می گذارد باید قابل توضیح و قابل پیش بینی باشد.

گفتنی است در چند روز گذشته اختلالات جدی در شبکه اینترنت باعث شده بود دسترسی به برخی از سایت‌های مرجع مانند GMAIL و یاهو با مشکلاتی همراه باشد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول