عدم «اطلاع‌رسانی» درباره اختلال‌های اینترنت یکی از ایرادهای ماست

معاون وزیر ارتباطات در اظهار نظری جدید درباره ارتباطات رمز شده گفت: وزارت ارتباطات متولی امنیت و فیلترینگ در کشور نیست. این مسئول شرکت زیرساخت همچنین خبر داد که VPNها ساماندهی خواهند شد.

به گزارش «وبلاگ نیوز» به نقل از هفته‌نامه عصر ارتباط، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد کمیته تعیین مصادیق جرائم رایانه ای موضوع ساماندهی VPNها در کشور را بررسی می کند.

ساماندهی VPNها در حالی در دستور کار کمیته تعیین مصادیق جرائم رایانه‌ای قرار گرفته است که تاکنون استفاده از آن برای کاربردهای مختلف بدون اعلام قبلی با محدودیت یا مسدودیت مواجه شده است.

محمدعلی فرقانی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه اینترنت حریم خصوصی نیست و یک فضای عمومی است که در همه کشورها نیز بدین گونه است، گفت: بر اساس قانون هم رمزگذاری و رمز کردن در اینترنت باید با مجوز باشد و این‌طور نیست که در یک فضای عمومی کسی بخواهد کار رمزنگاری انجام دهد. VPNهم یک نوع رمزنگاری است و ساماندهی آن هم وظیفه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست.

او درباره اختلالاتی که اخیرا در دسترسی به اینترنت و به ویژه آدرس‌های پست الکترونیکی ایجاد شده، گفت: فناوری اطلاعات با مباحث اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی همه گره خورده است و کسی نمی‌تواند منکر آن شود. مثلا وقتی ما از اینترنت یا فناوری اطلاعات صحبت می‌کنیم، این موضوع با امنیت اقتصادی، اجتماعی، امنیت ملی و فرهنگی ما گره خورده است.

در هفته‌های گذشته استفاده از جی‌میل و یاهو طی روزهایی بدون اطلاع قبلی از دسترس کاربران ایرانی خارج شده بود.

به گفته فرقانی، امنیت اقتصادی، ملی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور در فضای مجازی بیشتر تهدید می‌شود و چون سرعت تغییرات تکنولوژی زیاد است، خیلی ضوابط و مقررات شفاف و روشنی در این باره وجود ندارد و خیلی هم ملموس نیست. چون بخش عمده جامعه یا درگیر این موضوع نیستند یا تخصص این موضوع را ندارند، بنابراین امنیت در این محورها برایشان ملموس نیست و دشمن بیشترین سرمایه‌گذاری را در این حوزه کرده و تمام توانش را گذاشته که از این حوزه وارد شود.

او با تایید ضمنی از محدودیت‌هایی که در دسترسی‌ها ایجاد شده، گفت: ما نمی‌توانیم بدون توجه به این فضا و حوزه و تهدیدی که در این حوزه وجود دارد، باشیم.

رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به کمترین دخالت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مباحث و بیشترین هجمه مواجهی گفت: ما متولی امنیت و فیلترینگ در کشور نیستیم. ابزار آن هم در اختیار ما نیست اما هجمه به سمت این وزارتخانه است.

او افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات متولی تامین شبکه است و طبیعتا شبکه و استفاده از شبکه سیاست‌های خاص خود را دارد که آن سیاست‌ها را ما تعیین نمی‌کنیم.

فرقانی با اشاره به اینکه نگاه ما به این موضوع باید نگاه مسوولانه باشد، گفت: ما نمی‌توانیم بدون توجه به بحث امنیت در ابعاد مختلف و فارغ از تهدیداتی که در این حوزه داریم، انتقاد کنیم که چرا ایمیل قطع شد یا نشد.

او در پاسخ به اینکه حق کاربران اینترنت است که از وجود اختلالات در دسترسی‌ها مطلع باشند، پاسخ داد: عدم اطلاع‌رسانی یکی از ایرادات ماست. هماهنگ می‌کنیم که بتوانیم و به سطحی برسیم که قبل از اعمال این سیاست‌ها یا قبل از اینکه اقداماتی انجام شود، بتوانیم به موقع اطلاع‌رسانی کنیم و این مشکلاتی را که این روزها وجود دارد کاهش دهیم.

فرقانی با اشاره به اینکه باید بسترها فراهم شود تا بتوانیم بگوییم از آنها به عنوان جایگزین شبکه‌های ناامن استفاده کنند، گفت: شبکه ملی اطلاعات در همین جهت برنامه‌ریزی شده و کارهای آن به سرعت پیگیری و عملیاتی می‌شود اما تا قبل از آن هم وقتی تهدیدی متوجه کشور می‌شود، نمی‌توان جلوی آن را نگرفت و در برابر آن سکوت کرد و جلوی تهدید را نگرفت.

معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به اینکه این شائبه وجود دارد که با ایجاد شبکه ملی اطلاعات دسترسی به شبکه جهانی اینترنت قطع خواهد شد و تنها دسترسی به سایت‌های داخلی از بستر اینترانت داخلی فراهم خواهد بود، توضیح داد: با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات سرویس اینترنت قطع نخواهد شد اما به این مفهوم نیست که اینترنت بدون کنترل و بدون محدودیت عرضه شود.

او درباره سیاست‌های فیلترینگ در کشور گفت: سیستم فیلترینگ کشور هر روز ارتقا می‌یابد. اکنون سیستم فیلترینگ ممکن است بهینه نباشد اما در نهایت همه محدودیت‌های دسترسی ناشی از فیلترینگ کشور نیست بلکه بعضی سایت‌ها هستند که کشور ایران را تحریم کرده‌اند و ربطی به سیستم فیلترینگ داخلی ندارد بلکه با توجه به محدودیت خدمات‌دهی آنها به کاربران ایرانی، نمی‌توان روی آدرس‌های IP ایران به آنها دسترسی داشت و در کل دسترسی کاربران ایرانی را قطع کرده‌اند.

فرقانی افزود: برخی محدودیت‌ها که اتفاقا کاربران ایرانی همه آنها را با چشم فیلترینگ داخلی می‌بینند، محدودیت‌های داخلی نیست و محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی سرویس‌دهندگان خارجی هم هست.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول