جریان انتخابات در فضای مجازی «گرم‌تر» است

محمد سلطانی‌فر با اشاره به اینکه در فضای مجازی جریان انتخابات گرم‌تر است، بیان کرد: در نزدیکی انتخابات عمده فضای مجازی در اختیار رهبران فکری احزاب و گروه‌ها است و خوشبختانه آنها توانسته‌اند به خوبی از این فضا استفاده کنند.

به گزارش «وبلاگ نیوز»، محمد سلطانی‌فر، مدیر گروه ارتباطات اجتماعی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با مهر درباره روند تاثیر رسانه‌ها بر مشارکت در انتخابات، گفت: در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی نکته قابل توجه نقش فضای مجازی در گرمای انتخابات است.

وی با اشاره به اینکه در فضای مجازی جریان انتخابات گرم‌تر است، افزود: به عقیده من گستردگی جریان انتخابات در فضای مجازی یک مزیت است و نشان می‌دهد که ما می‌توانیم از این فضا برای گسترش فضای انتخابات در کشور استفاده کنیم.

این کارشناس رسانه با تأکید بر اینکه باید این خصوصیت فضای مجازی در جریان انتخابات را درک و از تخریب آن جلوگیری کنیم، ادامه داد: عمده فضای مجازی در اختیار رهبران فکری احزاب و گروه‌ها است و خوشبختانه آنها توانسته‌اند به خوبی از این فضا استفاده کنند.

وی افزود: از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که این فضا هزینه بسیار اندکی را برای کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، دارد و می‌تواند جبران‌کننده مشکلاتی باشد که معمولا در ایام انتخابات در فضای عمومی جامعه شکل می‌گیرد.

این استاد ارتباطات با تأکید بر این امر که فضای مجازی را نباید تنها در شبکه‌هایی مانند “فیس بوک” و “توییتر” ببینیم، تصریح کرد: سایت‌ها و شبکه‌های خبری و همین‌طور وبلاگ‌ها در شبکه‌های مجازی با ایجاد فضای خبری مناسب جو انتخابات را به سمت و سوی مشارکت و گرم شدن حضور مردم سوق می‌دهند.

وی درباره سایت‌هایی که تنها در زمان انتخابات در فضای مجازی گسترش می‌یابند، گفت: از نظر من هیچ اشکالی در گسترش این سایت‌ها وجود ندارد. آنها جایگزین رسانه‌هایی می‎شوند که هم پرهزینه هستند و هم اینکه حاضر نیستند به دلیل وجهه خبری، خود را به قیمت‌های پایین فروخته و در اختیار یک حزب یا گروه خاص قرار دهند.

سلطانی‌فر ضمن استقبال از گسترش فعالیت انتخاباتی در فضای مجازی تصریح کرد: در حال حاضر یک سایت می‌تواند با پرداخت 11 هزار تومان، هزار نفر را تحت پوشش پیامک قرار دهد و اخبار مورد نظر را به آنها انتقال دهد، اما در صورتیکه بنا باشد این اطلاعات تبلیغاتی از طریق کارت و پوستر در اختیار همین تعداد قرار گیرد، بیش از 500 هزار تومان هزینه در برخواهد داشت.

این کارشناس رسانه افزود: از سوی دیگر در تبلغات سنتی فضاهای شهری به شدت کثیف می‌شوند، همچنین با توجه به تحریم‌ها و قیمت بالای کاغذ اسراف بی‌اندازه‌ای صورت می‌گیرد که در استفاده از سایت‌های مجازی هیچ‌یک ازاین عوامل وجود ندارد.

وی با اشاره به ضریب نفوذ بالای تلفن و اینترنت در کشور، گفت: فضای مجازی این امکان را فراهم می‌کند که با استفاده از این ضریب نفوذ در مدت زمان کوتاهی، میلیون‌ها نفر را در جریان اطلاعات قرار دهیم و ناخودآگاه آنها را وارد فضای انتخابات کنیم.

سلطانی‌فر تأکید کرد: البته این نکته نیز حائز اهمیت است که جامعه ما هنوز سنتی است و خیلی زود است که یک چنین روندی به آسانی مورد پذیرش قرار گیرد، اما می‌توانیم در مرحله اول از تخطئه کردن سایت‌ها در فضای مجازی خودداری کنیم و همان عکس‌العمل تندی را که زمان ورود اینترنت به کشور شکل گرفت، نداشته باشیم. به هرحال در مورد اینترنت نیز زمان زیادی نگذشت که همه به مزایای آن پی بردند و به عنوان یک وسیله ارتباطی و کاری مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

مدیر گروه ارتباطات اجتماعی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در این‌باره که برخی سایت‌های مجازی به ویژه در زمان انتخابات متهم به شایعه‌پراکنی و اختلاف‌افکنی می‌شوند نیز گفت: البته استفاده از هر وسیله‌ای عوارض خاص خود را دارد. اگر از آب نیز که پاک‌ترین نوشیدنی است بیش از اندازه بنوشیم، خطر خواهد داشت.

وی تصریح کرد: اعتقاد داریم که استفاده از فضای مجازی نیازمند سواد رسانه است، اما در دنیا نیز این‌طور نبود که استفاده از این فضا را محدود به سواد رسانه‌ای افراد کنند. آنها این فضا را در اختیار مردم قرار دادند و به مرور فرهنگ و نوع استفاده شکل گرفت. مردم باید رسانه را بشناسند و در این مسیر حتما ضایعاتی مانند ایجاد شایعه و تبعات دیگر نیز وجود دارد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول