عضویت جشنواره وب ایران در «کنسرسیوم وب»؛ فرصتی برای توسعه وب فارسی

“شایان شلیله”، دبیر سایت خبری “وبنا”، یکی از چند نفری است که چندین سال است جشنواره وب ایران را برگزار می‎کند. جشنواره‌ای که امسال با شاکله‌ای متفاوت و به صورت جدی‌تر، با برند شرکت “خاورزمین سیستم” برگزار شد و به‌دلیل برگزاری همایش آموزشی یک‌روزه، بازتاب‌های متفاوتی در فضای مجازی داشت.

همین موضوع بهانه مناسبی بود تا با مدیر سایت “وبنا” به عنوان یک فعال رسانه‌ای و وب گفت‌وگوی کوتاهی داشته باشیم.

وبلاگ نیوز: کاستی‌ها و مشکلات جشنواره امسال را چه مسائلی می‌دانید؟

کاستی و مشکل همه جا هست. اول این را بگویم که به نظر شخصی من، جشنواره همان قدر که قابل دفاع هست، می تواند مشکلاتی داشته باشد. اما نکته مهم این جاست که این کاستی ها توی سال های گذشته و با رشد جشنواره، رفع شده یا خیر. این هم نه فقط برای جشنواره وب، بلکه کلا در تمام فعالیت های اجتماعی مصداق پیدا می کند.

وبلاگ نیوز: به طور مشخص و خاص درباره جشنواره وب ایران نظرتان چیست؟

به طور خاص در مورد جشنواره وب٬ شخصا کاستی را مشکل برنامه ریزی در برخی از بخش ها دیدم. نه اینکه بخوام دفاع کنم، اما واقعیت این است که متاسفانه در ایران نمی شود مثل خارج از یک سال قبل برنامه ریزی کرد. چون ساختار برنامه ریزی کار در بازه های زمانی بلند مدت وجود ندارد. اما می شود گفت مشکل برنامه ریزی وجود داشت.

کمی هم به دلیل محدودیت های زمانی، برخی از بخش ها اطلاع رسانی درستی نشد. درست که می گویم یعنی به صورت گسترده اطلاع رسانی نشد. نه این که شفاف نبود. اطلاع رسانی فقط در سایت بود، یا شاید حتی زیاد پر رنگ نبود.

وبلاگ نیوز: با لحاظ تمام این کاستی هایی که گفتید، فکر می کنید جشنواره91 چه تفاوتی با جشنواره 90 باید داشته باشد؟

جشنواره سال91 خیلی با امسال اختلاف خواهد داشت. هم در بخش های مدیریتی و هم بخش های اجرایی. ولی جزئیات تغییرات باید کم کم اعلام شود که جذابیت های خودش را در آن بازه زمانی داشته باشد.

وبلاگ نیوز: در بازه زمانی برگزاری جشنواره، در خیلی از خبرها داشتیم که جشنواره عضو کنسرسیوم وب شده است. می شود به زبان غیر تخصصی بگویید که عضویت جشنواره در این کنسرسیوم چه سودی به حال فضای مجازی فارسی دارد؟

وجود میهمان های ویژه در مراسم از خارج از کشور٬ حضور مخترع CSS در مراسم و همین طور کارگاه های آموزشی که برگزار شد، به این عضویت مربوط می شود.

نکته دیگر هم دسترسی جشنواره به استانداردهای وب و استفاده از این استاندارد در برگزاری جشنواره سال های آینده را می توان مربوط به این عضویت دانست.

عضویت در کنسریوم می توانست به نام یک شرکت تجاری باشد. اما عضویت جشنواره، برای وب فارسی این امکان را ایجاد کرده است که این دانش بین تمام افراد پخش شود و برای رشد و توسعه وب فارسی از آن استفاده شود.

وبلاگ نیوز: پوشش رسانه‌ای این جشنواره را به عنوان یک فعال رسانه ای چطور ارزیابی می کنید؟

به عنوان یک فعال رسانه ای، به نظر من خیلی خوب بود. یک پوشش زنده به معنای واقعی. پوشش صوتی ۱۲ ساعته مراسم از طریق رادیو آنلاین، از قبل از شروع مراسم تا آخر آن و پوشش تصویری مراسم توسط شرکت ردکس و پخش زنده تمام سخنرانی ها و کارگاه ها و مراسم به صورت زنده روی بیش از ده پلتفرم جداگانه از طریق اینترنت، و در نهایت پوشش زنده متنی و گزارش زنده به همراه عکس از لحظه به لحظه رویدادهای جشنواره با کمک وبلاگ آی‌کلاب خیلی به بازتاب های مختلف کمک کرد.

واقعا این پوشش زنده مراسم توی مراسم های ایرانی را خودم شاهد نبودم.

وبلاگ نیوز: چنین جشنواره هایی در دیگر کشورها حتما برگزار می شود. چه قدر این جشنواره ها معتبر هستند و چه معیاری وجود دارد که مثلا جشنواره وب ایران را با آن ها مقایسه کنیم؟

مقایسه از نظر اجرایی که به جرأت می گویم قابل مقایسه نیست. البته اگر امکانات رو نسبت بگیریم، واقعا جشنواره توی ایران در شکلی برگزار شد که حداقل میهمان های خارجی ما کم و کاستی ها را ندیدند و خیلی وقت ها گفتند که واقعا خیلی فراتر از انتظارشان بود.

اما در کل با “وبی” و برخی جوایز بین المللی نمی شود مقایسه کرد.

وبلاگ نیوز: از نظر علمی هم قابل مقایسه نیست؟

از نظر علمی هم کم و کاستی هایی بود. ولی امسال خیلی شبیه به استانداردهای جهانی شده بود. البته راه زیادی در پیش هست ولی مهم این است که جشنواره در چهار سال گذشته نشان داده که دارد خودش را کامل می کند و به جلو پیش می رود. جشنواره صرفا یک جشنواره تجاری نشده و ساکن هم نیست.

وبلاگ نیوز: حالا یک سئوال خارج از بحث جشنواره! جلسات فعالان وب همچنان برگزار می شود؟

بله. برنامه های باشگاه کماکان سرجایش هست. فقط بعد از جشنواره به آخر سال رسیدیم و برنامه ریزی نشست سخت شده است. ولی برنامه های فعالان وب کم و بیش دارد جلو می رود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول