وزارت ارشاد به‌صورت مستقیم هیچ مسئولیتی در زمینه فیلترینگ ندارد

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مسئولیت فیلترینگ بر عهده کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است، گفت: وزارت ارشاد هیچ مسئولیتی به ‌صورت مستقیم و بدون هماهنگی در زمینه فیلترینگ ندارد.

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از فارس، حسن علیزاده امروز در نشست خبری با اشاره به تشکیل شورای عالی فضای مجازی با دستور مقام معظم رهبری اظهار داشت: در سطح کشور اقدامات و فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه‌های مدیریت و سیاست‌گذاری فضای مجازی در حال انجام بوده که البته تشتت و موازی‌کاری‌هایی نیز در این فضا وجود داشته و دارد.

وی خاطرنشان کرد:‌ با تدبیر مقام معظم رهبری که همواره در تمام حوزه‌ها به خصوص در حوزه‌های فرهنگ طلایه‌دار بوده‌اند، ‌طرح تشکیل شورای عالی فضای مجازی ابلاغ شد که با تشکیل این شورا فعالیت‌های حوزه فضای مجازی به صورت منسجم مدیریت و امور تسهیل خواهد شد.

تدوین نظام جامع حمایت از تولید‌کنندگان رسانه‌های دیجیتال

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حوزه فعالیت‌های این مرکز از تولید‌کنندگان حوزه رسانه‌های دیجیتال تصریح کرد: نظام جامعی از حمایت‌هایی که این مرکز می‌تواند از فعالان حوزه رسانه‌های دیجیتال داشته باشد تعریف شده و با تدوین یک نظام‌نامه که به صورت رسمی در ابتدای سال آینده منتشر می‌شود، حمایت‌های این مرکز عملیاتی خواهد شد.

ارائه 2.6 میلیارد تومان تسهیلات به تولید‌کنندگان

علیزاده با اشاره به اعطای تسهیلات بانکی به فعالان و تولید‌کنندگان حوزه رسانه‌های دیجیتال یادآور شد: در سال ۹۰ به ۴۰ شرکت و موسسه مختلف 2 میلیارد و ۶۴۵ میلیون تومان در قالب تفاهم‌نامه‌ای که با بانک ملی منعقد کرده‌ایم، تسهیلات بانکی ارائه شد.

وی افزود:‌ در پنجمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال که در سال جاری برگزار شد بیش از ۶۰۰ میلیون بن‌کارت در بین بازدیدکنندگان از این نمایشگاه توزیع شد و ۴۵۰ میلیون تومان بن‌کارت نیز در بین بازدیدکنندگان از نمایشگاه‌های استانی رسانه‌های دیجیتال توزیع شده است البته برای نحوه توزیع بن‌کارت ها نیز یک نظام‌نامه تدوین شده است.

برگزاری 50 نمایشگاه در سال 91

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در سال آینده، برگزاری ۵۰ نمایشگاه استانی رسانه‌های دیجیتال در سطح کشور را در دستور کار داریم، اظهار داشت: خرید حمایتی از محصولات فاخر حوزه دیجیتال نیز از دیگر سیاست‌های این مرکز در سال ۹۰ بوده است و بیش از ۳۰۰ عنوان محصولات فاخر با تیراژ ۷۷ هزار نسخه خریداری شده است.

علیزاده با بیان اینکه سقف تسهیلات ارائه شده به شرکت‌های فعال در حوزه تولیدات دیجیتال 100 میلیون تومان است، یادآور شد: همچنین مرکز رسانه‌های دیجیتال به ۹۰ شرکت فعال در حوزه تولیدات رسانه‌های دیجیتال نیز برای بهره‌‌مندی از تسهیلات “صندوق توسعه صنایع الکترونیک” نیز معرفی‌نامه ارائه کرده است.

ممانعت از موازی‌کاری با تشکیل شورای عالی فضای مجازی

وی در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره نحوه تعامل و همکاری مرکز رسانه‌های دیجیتال با شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: شورای عالی فضای مجازی یک نهاد تازه متولد شده است و تا تشکیل دبیرخانه این شورا و تدوین آیین‌نامه‌های آن به زمان نیاز است اما بزرگترین کار شورای عالی فضای مجازی این خواهد بود که این شورا نهادها و دستگاه‌های مختلف فعال در حوزه فضای مجازی را منسجم و ارتباط آنها را بایکدیگر برقرار خواهد کرد و از انجام موازی‌کاری ممانعت خواهد شد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز عضو حقوقی این شوراست و مرکز رسانه‌های دیجیتال نیز به عنوان زیرمجموعه این وزارتخانه در شورای عالی فضای مجازی همکاری‌های لازم را خواهد داشت.

فرهنگ‌سازی در حوزه رسانه‌های دیجیتال

وی یکی از دغدغه‌های مرکز رسانه‌های دیجیتال را فرهنگ‌سازی در حوزه فضای مجازی و دیجیتال دانست و گفت:‌ برای این منظور با صدا و سیما یک تفاهم‌نامه همکاری به امضا رسیده و تلاش داریم تا در قالب برنامه‌های مختلف آموزشی مردم را با نحوه استفاده صحیح از محصولات این حوزه آشنا کنیم و در این راستا سایتی را نیز برای معرفی محصولات و تولیدات مفید در حوزه رسانه‌های دیجیتال در دست راه‌اندازی داریم.

علیزاده با اشاره به کیفیت بالای محصولات تولیدی توسط بخش‌های فعال در حوزه رسانه‌های دیجیتال در سطح کشورمان اظهار داشت:‌ این مرکز در فرایند صدور مجوزها به تولید‌کنندگان توصیه اکید دارد که در تولیدات خود به جز زبان فارسی زبان انگلیسی و عربی را نیز داشته باشند که البته این مسئله اجباری نیست اما رویکردهای حمایتی ما با لحاظ کردن چنین مواردی انجام می‌شود.

وزارت ارشاد مسئولیت مستقم در فیلترینگ ندارد

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا فیلترینگ به صورت مستقیم توسط مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود یا خیر اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ مسئولیتی به‌صورت مستقیم و بدون هماهنگی در زمینه فیلترینگ ندارد.

وی در خاتمه متذکر شد:‌ مسئولیت فیلترینگ بر عهده کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است که این کارگروه ۱۴ عضو از نهادها و دستگاه‌های مختلف دارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز صرفا یک نماینده در این کارگروه دارد وکارگروه تعیین مصادیق مجرمانه زیر نظر دادستان کل کشور فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول