آیا صدا و سیما در فکر «انحصار» پخش صوت و تصویر در فضای مجازی است؟+تکمیلی

گفته می‌شود معاونت حقوقی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران از 18سایت منتشر کننده صوت یا تصویر شکایت کرده است.

به گزارش «وبلاگ نیوز» در پی انتشار خبر شکایت معاونت حقوقی سازمان صداوسیما از شبکه تلویزیونی “نصر تی.وی”، میثم محمدحسنی، نویسنده وبلاگ “دوئل” و مدیر این شبکه تلویزیونی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: صدا و سیما علاوه بر تلویزیون اینترنتی “نصر تی‌.وی” از “رادیو میقات” و شبکه اینترنتی “فارس تی.وی” شکایت کرده است که هفته آینده به این پرونده رسیدگی خواهد شد.

وی در ادامه افزوده است: روز گذشته برای رسیدگی به شکایت صدا و سیما از شبکه “نصر تی.وی” به دادسرای فرهنگ و رسانه رفتم اما آقای “محمدی”، قاضی این پرونده به دلیل مرخصی در دادگاه حضور نداشتند و ادامه بررسی این پرونده به هفته آینده موکول شد.

این در حالی است که برخی منابع آگاه، از شکایت معاونت حقوقی سازمان صداوسیما از 18سایت و شبکه منتشر کننده صوت یا تصویر خبر می‌دهند.

دلیل اصلی شکایت صدا و سیما چیست؟

به نظر می‌رسد که معاونت حقوقی صداوسیما، با استناد به ماده هفتم اساسنامه این سازمان، علیه پایگاه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و غیر اجتماعی منتشر کننده صوت و تصویر اعلام جرم کرده است.

در این ماده از اساسنامه که در 27 مهرماه 1362 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، آمده است:

تأسیس فرستنده و پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در هر نقطه کشور در انحصار این سازمان بوده و چنانچه اشخاص حقیقی یا‌حقوقی اقدام به تأسیس یا بهره‌برداری از چنین رسانه‌هایی کنند از ادامه کار آنان جلوگیری به عمل آمده و تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت.

انحصاری که قرار است ادامه داشته باشد

37نفر از نمایندگان مجلس هشتم شورای اسلامی در 26 مهر 1390، طرح “اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران” را تقدیم مجلس کردند. (دریافت سند)

در ماده دوم فصل اول این طرح، مجددا انحصار سازمان صداوسیما در پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، تأسیس فرستنده و استفاده از امکانات ماهواره‌ای برای پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی تصریح شده است.

در ماده ششم فصل سوم این طرح نیز به صورت اختصاصی، انحصار فعالیت رادیویی و تلویزیونی به صورت واقعی و مجازی به صداوسیما داده شده است.

در این ماده، ایجاد هرگونه شبکه ارتباطی تحت پروتکل‌های مختلف اینترنت جهانی و اینترنت ملی و محلی منوط به کسب مجوز از این سازمان است.

بر اساس مستندات مندرج در سایت مجلس شورای اسلامی، یک فوریت این طرح با شماره ثبت 595 تصویب شده و آماده طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است.

مخالفت دولت و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار اظهارنظر کارشناسی پیرامون این موضوع در تاریخ 2 آبان 1390، مخالفت قانونی خود را با این انحصار اعلام کرد. (دریافت سند)

در متن این گزارش آمده است:

روند انحصار زدای گسترش اینترنت و ورود آن به فعالیت‌های خبری در قالب سایت‌ها و خبرگزاری‌های مجازی با ایجاد تغییر در تلقی قانون‌گذار در خصوص مفهوم مطبوعه و کار مطبوعاتی، نهایتا در اصلاحیه ماده1 قانون مطبوعات مصوب 8 آذر 1388 به توسعه مفهوم کار مطبوعاتی از نوشتار صرف به پخش صوت و تصویر  نیز انجامید.

این قانون که به تصویب شورای محترم نگهبان نیز رسیده است نشان می‌دهد که پخش برنامه‌های صوتی و تصویری در فضای مجازی، مصداق پخش رادیو و تلویزیونی نیست و مفهوم پخش رادیو-تلویزیونی را باید در همان محدوده ارسال و دریافت از طرف فرستنده‌ها گیرنده‌های موسوم به رادیو-تلویزیونی خلاصه کرد. بنابراین افزایش حوزه انحصارات سازمان مغایر با قانون فوق الذکر است.

با انتشار این نظر کارشناسی، مرکز پژوهش‌های مجلس خواسته است تا پخش برنامه‌های صوتی و تصویری در فضای مجازی مصداق پخش برنامه‌های رادیو-تلویزیونی مندرج در این ماده محسوب نشود.

علاوه بر این، بهروز جعفری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از اختلاف نظر وزارت‌خانه های “ارتباطات و فناوری اطلاعات” و “فرهنگ و ارشاد اسلامی” بر سر تعیین انحصار صدا و سیما در پخش صوت و تصویر به‌ویژه در فضای مجازی خبر داد.

با این تفاسیر، باید صبر کرد و دید با مطرح شدن این طرح در صحن علنی مجلس، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی چه تصمیمی درباره این قانون می‌گیرند.

قانونی که به نظر می‌رسد تصمیمی سرنوشت‌ساز برای کاربران فضای مجازی و صاحبان شبکه‌های اجتماعی ویدئویی و وبلاگ‌نویسان باشد.

تکمیلی: مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما خبر شکایت این سازمان از 18 سایت منتشر کننده صوت یا تصویر را تکذیب کرد و گفت: صدا و سیما در 8سال گذشته حتی یک شکایت از فرد حقوقی و حقیقی نداشته است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول