امیدواریم با راه‌اندازی «شبکه اینترنت پاک ملی»، مشکل سرعت اینترنت در کشور حل شود

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گفت: فضای مجازی قابلیت‌های فراوانی داشته و یکی از آن‌ها، هوشمندسازی نظام تصمیم‌گیری در کشور با استفاده از امکانات این حوزه است.

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از فارس، حجت الاسلام حمید شهریاری در مراسم رونمایی از نرم افزارهای حج و زیارت که در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی قم برگزار شد اظهار کرد: مقام معظم رهبری تاکید فراوانی بر تشکیل هر‌چه سریع‌تر شورای عالی فضای مجازی دارند و از همه دستگاه‌ها خواسته‌اند که همکاری اساسی با این مرکز داشته باشند.

وی افزود: شوراهای متعددی در کشور وجود داشته و این مسئله مانع از اتخاذ تصمیمات یکپارچه و اساسی در سطح ملی می‌شد اما تشکیل شورای عالی فضای مجازی با حکم رهبری این مشکل را برطرف خواهد کرد.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با بیان اینکه با وجود فناوری‌های برتر و استفاده از اینترنت، ارتباطات گسترده‌ای در سطج جهانی ایجاد شده است، گفت: این امر فرصتی عظیم برای مسلمانان ایجاد می‌کند تا در جهان غرب حضور داشته باشند.

وی عنوان داشت: در حال حاضر رسانه‌ها تغییر ماهیت داده و امروز، هر فرد می‌تواند تولیدکننده محتوا باشد و با کمترین هزینه این امکان را برای خود فراهم می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با اشاره به امکان هوشمندسازی نظام تصمیم‌گیری در کشور با استفاده از فضای مجازی بیان داشت: انباشتگی اطلاعات در این فضا بسیار زیاد بوده و با جستجویی کوتاه در اینترنت، می‌توان به حجم عظیمی از اطلاعات دست یافت بنابراین سامان دهی و طبقه بندی دانش‌ها امری ضروری به نظر می‌رسد.

شهریاری خواستار توجه به تهدیدات موجود در فضای مجازی شد و تصریح کرد: وارد شدن به این عرصه بدون سرمایه گذاری در حوزه امنیتی امری خطرناک محسوب می‌شود زیرا ایجاد تهدید و عصیان مدنی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری خطرناک در این فضا وجود دارد.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با بیان اینکه امکان اختلال در شبکه‌های خدمت رسانی در فضای مجازی وجود دارد گفت: جاسوسی از اطلاعات فردی و هویتی افراد با استفاده از حملات سایبری می‌تواند مورد استفاده دشمنان قرار گیرد.

وی ادامه داد: فراهم شدن فرصت‌های گسترده برای دشمن به منظور عملیات روانی و جنگ نرم از دیگر خطرات فضای مجازی است ضمن اینکه هکرها می‌توانند اطلاعات شخصی و مالی افراد را سرقت کرده و با سوء استفاده از این موارد به هتک حرمت و نقض حریم خصوصی افراد بپردازند.

شهریاری تضییع وقت مدیران، کارمندان و جوانان از طریق هرزنامه‌ها و مطالب مخرب و نیز شتاب زدگی در تحقیقات را از دیگر خطرات اینترنت دانست و افزود: همه این موارد نشان دهنده ضرورت وجود شورای عالی فضای مجازی در کشور است.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی عنوان کرد: ورود هم زمان رسانه‌های ارتباطی جدید و صنعت نشر به کشورمان موجب اختلال در کتابخوانی شده و هم اکنون میزان مطالعه مردم ایران بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه شبکه اینترنت بر همه ابعاد زندگی انسان تاثیر می‌گذارد افزود: این تاثیرات در عین گستردگی، قابلیت کنترل را دارند و بعد فرهنگی آن بر جنبه امنیتی برتری دارد.

شهریاری با تاکید بر گسترش فرهنگی اسلامی در سطح جامعه گفت: توسعه فضای مجازی تنها با حضور همه آحاد جامعه امکانپذیر خواهد بود ضمن اینکه سرعت کم اینترنت در کشور یکی از معضلات کنونی بوده و امیدواریم با راه‌اندازی شبکه اینترنت پاک ملی، این مشکل رفع شود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول