از ضعف‌های تبلیغ دین، عدم تطبیق پیام با ابزار اینترنتی است

به گزارش«وبلاگ نیوز» به نقل از ایسنا، سعید کسرایی‌نیا درباره اين كه آیا فضای مجازی عرصه مناسبی برای تلبیغ دین و باورهای ارزشی است گفت: فضای مجازی و اینترنت فضای چند رسانه‌ای بوده و بستری مناسب برای بیان دین و ارزش‌های جامعه دینی به حساب می‌آید، اینترنت در دهه اخیر به رسانه محبوب نسل جوان تبدیل شده است. ما برای ساختن پایه ها و اصول جامعه آینده نیاز به فعالیت و تقویت اندیشه های دینی جوانان امروز داریم.

وي با بيان اينكه برای تاثیرگذار بودن بر روی قشر جوان باید از رسانه هایی استفاده کرد که از مقبولیت کافی در بین آن‌ها برخوردار باشد، گفت: از دلایل محبوبیت اینترنت بین نسل جوان می‌توان به ارزان بودن، دردسترس بودن و شخصی بودن آن اشاره کرد. جوانان امروز به دنبال یافتن جواب پرسش های ذهنی خود بوده تا هویت خود را بسازند، در بسیاری از موارد دیده می شود جوانان با هویتی پنهان و شخصیتی مجازی وارد عرصه اینترنت شده و از این فضا برای یافتن هویت خود استفاده می کنند.

دبیر مرکز توسعه وبلاگ نویسی دینی خراسان جنوبی افزود: بر دوش هر مسلمان و فرهیخته دینی است که با فعالیت در فضای مجازی، فضای مناسب برای پاسخگویی به این عطش جوانان را پاسخ دهد. اینترنت نيز از منظر جهان گستر بودن در مقوله ترویج معارف دینی قابل بحث و بررسی است؛ اینترنت این فرصت را در اختیار مسلمانان قرار داده تا اندیشه‌های اسلامی را به آن طرف مرزها ارسال و بتوانند تشنگان حقیقیت را از چشمه جوشان اسلام سیراب کنند.

کسرائی‌نیا درباره مدل ارتباطی مثبت در فضای مجازی گفت: برای برقراری ارتباط با مخاطب باید به چند سوال اساسی قبل از برقراری ارتباط پاسخ دهیم تا بتوانیم یک مدل جامع و تاثیر گذار ترسیم کنیم. اولین سوال این که “مخاطب من چی کسی است؟”. باید مخاطب را شناخت و او را مورد بررسی قرار داد و سپس برای انتقال محتوی مناسب به او تصمیم گرفت.

وي ادامه داد: دومین سوال اینکه “مخاطب من کجاست؟ “. در برقراری ارتباط باید به فرهنگ های منطقه‌ای و بومی توجه شود، هر منطقه، فرهنگ مخصوص خود را داشته و اگر برای برقراری ارتباط از آن فرهنگ استفاده کنیم می توانیم بیش از هر زمان دیگر به مخاطب خود نزدیک شویم، زبان و لهجه مخاطب را در این میان گنجانده و با او با ادبیات خودش ارتباط برقرار کنیم و سوال سوم اینکه “چه پیامی را باید به مخاطب انتقال داد ؟”.

دبیر مرکز توسعه وبلاگ نویسی دینی خراسان جنوبی اظهار داشت: قطعا انتخاب محور و عنوان مشخص برای برقراری ارتباط میزان تاثیرگذاری مبلغ بر مخاطب را افزایش داده و از ابهام و سردرگمی مخاطب جلوگیری می کند. اگر مبلغ، منابع و هجمه‌ای از اطلاعات و پیام‌ها را به مخاطب انتقال دهد مخاطب در پردازش و نتیجه گیری از بحث خود عاجز شده و این به معنی شکست در برقراری ارتباط است. سوال چهارم این است که “چرا باید این پیام را انتقال داد؟”. هدف و انگیزه یکی از اصلی ترین و تاثیرگذارترین شاخصه های برقراری ارتباط توسط مبلغ است. اگر مبلغ برای برقراری ارتباط هدف و انگیزه ای را دنبال نکنند و نداند به دنبال تحقق چه شاخصه ها و چه ویژگی در مخاطبش است نمی تواند از ارتباط خود بهره وری مناسب را داشته باشد.

کسرائی‌نیا افزود: سوال پنجم اینکه “چه رسانه ای برای انتقال پیام من مناسب است؟” اینترنت ابزار و روش های مختلفی برای برقراری ارتباط و انتقال پیام دارد، گنجینه ای که از مهم ترین آن ها می توان به وب سایت، وبلاگ، چت، اتاق گفت و گو ، نشریات الکترونیکی، پست الکترونیکی، شبکه های اجتماعی و ابزارهای کاربر محور اشاره کرد. این توانمندی مبلغ است که بتواند ابزار مناسب را در راستای تحقق هدف خود به خدمت گرفته و پیام را متناسب با آن ابزار تنظیم و ارسال کند.

دبیر مرکز توسعه وبلاگ نویسی دینی خراسان جنوبی تصريح كرد: متاسفانه یکی از ضعف‌های تبلیغ دین عدم تطبیق پیام با ابزار اینترنتی است، که رفع این ضعف نیاز به شناخت کافی از اینترنت و محتوی پیام دارد. سوال ششم اینکه “چه وقت باید ارتباط برقرار کنیم؟” موقعیت شناسی و انتخاب زمان مناسب در برقراری ارتباط بسیار مهم است، اگر مبلغ بتواند زمان مناسب را که مخاطبش از لحاظ روانی و شرایط بیرونی در موقعیت مناسب قرار دارد انتخاب کند در برقراری ارتباط می تواند گام بزرگی بردارد.

وي گفت:اگر مبلغ می خواهد تبلیغی سازنده و مثبت برای دین در فضای مجازی داشته باشد باید به این سوال پاسخ و مدل ارتباطی خود را ترسیم کند و بر اساس این مدل ارتباطی که جزء گام های نخست مراحل تبلیغ است گام های بعدی را طراحی و با تحقق اهداف با پشتکار و جدیدت حرکت کند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول