همه حاشیه‌های مجمع «فرا»+اظهارات مدیرعامل

به گزارش «وبلاگ نیوز»، “مجمع فعالان فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال انقلاب اسلامي” به عنوان یک نهاد غیر دولتی با برگزاری یک همایش عمومی موجودیت خود را اعلام کرد.

قرار است این مجمع در نخستین همایش خود که قرار است در روز سه شنبه 26 اردیبهشت 1391 از ساعت 17 در محل تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در خیابان حافظ برگزار شود، برنامه‌های خود را اعلام کند.

مدیریت این مجمع به عهده “مهدی صرامی”، معاون سابق مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. مرکزی که اعلام کرده است این مجمع غیرقانونی بوده و اقدام به راه‌اندازی آن مصداق “کلاهبرداری” است.

حاشیه‌هایی برای دعوت‌نامه‌های ارسالی

این‌طور که پیداست، مجمع فعالان فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال انقلاب اسلامي که به نام اختصاری “فرا” خوانده می‌شود، برای دعوت از میهمانان خود از اطلاعات محرمانه ثبت شده در سایت “ساماندهی” استفاده کرده است. سایتی که پیش از این تحت مدیریت مهدی صرامی، مدیرعامل فعلی “فرا” بوده است.

بر اساس اطلاعات دریافتی توسط خبرنگار «وبلاگ نیوز»، برای برخی از میهمانان دعوت‌نامه حضوری به نشانی ثبت شده در سایت “ساماندهی” و برای برخی دیگر، دعوتنامه به‌صورت پیامک و ایمیل‌های ثبت شده در این سایت ارسال شده است.

این موضوع باعث شده است که برخی از صاحبان اطلاعات در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌‎های اجتماعی نسبت به انتشار این اطلاعات اعتراض کنند.

سایتی که هک شد!

نزدیک به چند ساعت از راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی این مجمع، سایت مجمع “فرا” توسط یک هکر هک شد. البته بر اساس مطالب درج شده توسط هکر، می‌توان متوجه شد که مدیران فنی این پایگاه برای ورود به محیط مدیریت این پایگاه فرآیند ورود امن را تعریف نکرده بودند.

برای مشاهده عکس در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید

ادامه فعالیت این مجمع مصداق “کلاهبرداری” است

در پی انتشار این خبر، روابط عمومی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که هیچگونه مجوزی در این رابطه صادر نشده و این مجمع فاقد وجاهت قانونی است.

مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این مجمع، فاقد وجاهت قانونی بوده و به هیچ وجه مورد تائید این مرکز نیست.

در این اطلاعیه آمده است:

به آگاهی عموم هموطنان عزیز و فعالان عرصه رسانه‌های دیجیتال می‍‌رساند علیرغم تشابه فراوان در عنوان مجمع مذکور با عنوان رسمی و اداری “مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال” وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هیچگونه ارتباطی بین این مرکز و مجمع مورد ادعا وجود ندارد.

بر این اساس، به تصریح بند 17 ماده 2 قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (مصوبه مجلس شورای اسلامی)، تأسیس و فعالیت هر مجمع و انجمنی به منظور انجام فعالیت‌های فرهنگی، مستلزم اخذ مجوز قانونی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که این وظیفه به موجب بند 9 قانون وظایف و اختیارات مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌‎های دیجیتال، به این مرکز محول شده است. بر همین اساس هرگونه اقدام و دخالت سایر مراجع و دستگاههای اجرایی در این خصوص، فاقد وجاهت قانونی است.

از این رو، مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، ضمن استقبال از تشکیل مجامع و انجمن‌های فعال در حوزه رسانه‌های دیجیتال- به شرط طی فرآیندهای قانونی مربوطه- تأکید می‌نماید تا کنون هیچ مجوزی برای تأسیس انجمن‌ها و مجامع صنفی رسانه‌های دیجیتال از قبیل نشر دیجیتال و رسانه‌های برخط اینترنتی (وب‌سایت‌ها) از سوی این مرکز صادر نشده است.

بر این اساس، تأسیس و فعالیت چنین تشکیلاتی، غیرقانونی بوده و ادامه فعالیت آنها به موجب “قانون‌ تعطیل‌ مؤسسات‌ و واحدهای‌ آموزشی‌ و تحقیقاتی‌ و فرهنگی‌ بدون‌ مجوز قانونی” مصوب مجلس شورای اسلامی، در حکم “کلاهبرداری” است.

شایان ذکر است ضرورت اخذ مجوز قانونی برای تأسیس و فعالیت انجمن‌ها و مجامع فرهنگی به دلیل صیانت و حراست از منافع جمعی اصحاب فرهنگ و هنر است تا از مشارکت و موافقت آن‌ها در مجامع یا انجمن‌هایی که داعیه نمایندگی جمعی را دارند، اطمینان حاصل شود و اجازه فعالیت و نمایندگی غیرقانونی اقلیتی با اتکاء به نفوذ و اعتبار سیاسی، اجتماعی یا اقتصادی به نام اکثریت دست‌اندرکار این بخش، داده نشود.

در عین حال، مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آمادگی خود را برای پذیرش و بررسی هرگونه درخواستی به منظور تأسیس انجمن‌ها و مجامع مرتبط در حوزه یک یا چند قلمرو از اشکال رسانه‌های دیجیتال در محدوده جغرافیایی مشخص از قبیل کشوری یا استانی اعلام می‌دارد.

لازم به ذکر است بر اساس ماده‌واحده الحاقی به ضوابط و مقررات تأسیس مراکز، مؤسسات، کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آن‌ها مصوب 10/4/1382 شورای عالی انقلاب فرهنگی، درخواست صدور مجوز فعالیت در قلمرو و حوزه جغرافیایی مشخص، می‌بایست توسط حداقل یک پنجم از دارندگان مجوز فعالیت در قلمرو و حوزه جغرافیایی مورد نظر متقاضیان، ارائه شود، تا در دستور کار بررسی و در نهایت صدور مجوز قرار گیرد.

صرامی: همه مسائل را به‌زودی بیان می‌کنم

مهدی صرامی، مدیرعامل “مجمع فعالان فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی” در گفت‌وگو با زهرا باقری، خبرنگار «وبلاگ نیوز»، درباره استفاده از اطلاعات شخصی ثبت شده در سایت “ساماندهی” گفت: هر کسی که در فضای مجازی و در عرصه فناوری‌های دیجیتال فعال باشد، اطلاعات شخصی‌اش در دسترس بقیه هست، زیرا منطق فضای مجازی شبکه‌ای بودن اطلاعات است. اما این که ما این اطلاعات را از جایی به‌دست آورده‌ایم را نه تایید می کنیم و نه رد.

او هک شدن سایت مجمع “فرا” را هم تکذیب کرد و گفت: سایت مجمع “فرا” به هیچ وجه هک نشده است.

صرامی در ادامه این گفت‌وگو، با اشاره به انتشار اطلاعیه مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر غیر قانونی بودن فعالیت این مجمع، افزود: مجوزهای قانونی را در صورت لازم و در زمان مقتضی ارائه خواهیم کرد و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مدیرعامل مجمع “فرا” به زمان انتشار این گفت‌وگو اشاره‌ای نکرد و ادامه داد: همایش روز سه شنبه هم با قوت تمام برگزار می‌شود و تمامی فعالان این حوزه می‌توانند در این همایش، سئوالات خود را بپرسند و مطمئن باشند پاسخ‌های قانع کننده‌ای برای این سئوالات دریافت خواهند کرد.

تکمیلی: در پی انتشار اطلاعیه وزارت ارشاد درباره غیرقانونی بودن مجمع “فرا”، روابط عمومی این مجمع جوابیه‌ای را منتشر کرد و اعلام کرد که در صورت لزوم مجوزهای لازم مجمع را ارائه می‌کند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول