مسخ‌شدگان دنياي مجازي

باورش نمي‌شود كه ساعت‌ها گذشته، اما هنوز در حال ورق زدن صفحات الكترونيكي فيس‌بوک است. انگار بي‌آن كه خواسته باشد وابسته اين دنياي مجازي شده و اگر قبل از خواب سري به آن نزند حس نگراني و كاستي دارد. اين دانشجوي علوم ارتباطات مي‌گويد، انگار فيس‌بوك در خونش نفوذ كرده، اما در عين حال ادامه اين روند را نيز دوست ندارد؛ چرا كه معتقد است گاهي براحتي امكان تمركز روي كارها را از او مي‌گيرد و ترس از ادامه اين وضعيت منجر مي‌شود تا ورود به اين سايت را از سوي خودش تحريم كند.

اما دوباره به هر بهانه‌اي از اين دنياي بي‌انتهاي مجازي سر درمي‌آورد. او مي‌داند اگر به هر دليلي مدتي از اين دنياي مجازي دور باشد بي‌شك اتفاقي نخواهد افتاد، اما وسوسه باز كردن صفحات اين سايت و خواندن نظرات، مطالب دوستان و در جريان قرارگرفتن برخي اخبار، آنقدر حس كنجكاوي را بالا مي‌برد كه تحريم‌هاي شخصي نيز غالبا براي او بي‌اثر است.

گاهي تصور مي‌شود فيس‌بوك، جادويي دارد كه نمي‌توان از آن رهايي يافت و اين مشكل ‌تنها براي اين دانشجو نيست، بلكه حس مشتركي ميان هزاران كاربر اين شبكه اجتماعي مجازي است.

تحقيقات و آمار‌ها نشان داده است، فيس‌بوك به عنوان بزرگ‌ترين و محبوب‌ترين شبكه اجتماعي مجازي اين روزها روي ديگري از سكه را نشان داده است و مانند يك گوي پيشگو مي‌تواند شما را بهتر از خودتان بشناسد و چيزهايي از شما بداند كه افشا نكرده‌ايد.

فيس‌بوك مي‌داند كه تابستان گذشته را چگونه سپري كرده‌ايد و تابستان آينده را چگونه خواهيد گذراند؟ و اين مي‌تواند آغاز نگراني‌هاي تازه‌اي براي كاربران باشد.

فيس‌بوك به عنوان محبوب‌ترين شبكه اجتماعي مجازي بر مبناي به اشتراك گذاشتن داده‌ها شكل گرفته است، اما برخي از كاربران علاقه‌اي به اشتراك گذاشتن اطلاعات خصوصي خود ندارند و صفحه اطلاعات شخصي آنها مانند علايق، محل تحصيل، فعاليت‌هاي ورزشي و سياسي سفيد است.

اين سكوت و رازداري خصوصيت اجتماعي برخي افراد است كه تنها به زماني كه آنها از فيس‌بوك استفاده مي‌كنند محدود نمي‌شود. اين افراد حتي اگر عضو ديگر سايت‌هاي مشابه مانند توييتر هم باشند، اطلاعات زيادي به اشتراك نمي‌گذارند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد، بيش از نيمي از مردم دنيا از شبكه‌هاي اجتماعي مجازي استفاده مي‌كنند، اما مي‌خواهند اطلاعاتشان را كنترل كنند و با پرنكردن فرم‌ها و انجام تنظيمات خصوصي تلاش مي‌كنند اين وضعيت را تحت‌كنترل قرار دهند.

كارشناسان معتقدند، دسترسي به اطلاعات شخصي افراد ممكن است هم‌اكنون براي فرد بي‌اهميت جلوه كند، ولي ارزش اين اطلاعات در 20 سال آينده براي افراد مختلف متفاوت است، زماني كه موقعيتي مهم از نظر سياسي، اجتماعي، اقتصادي براي فرد به وجود مي‌آيد، يك جمله يا يك عكس در جواني مي‌تواند اعتبار او را از بين ببرد.

يا به زماني فكر كنيد كه در يك معامله سياسي كه معمولا مردم در آن ضرر مي‌بينند، اكانت‌هاي كاربران مخالف يك دولت به آن دولت فروخته شود و بروز ديگر موارد مشابهي كه حتي تصور آن نيز نگران‌كننده است.

البته در مقابل از دست دادن برخي حريم‌هاي خصوصي و بروز برخي مشكلات گاهي مزايايي نيز براي كاربران وجود دارد كه آنها را مجاز به استفاده از اين سيستم و ارائه داده‌ها مي‌كند.

به عنوان مثال قرار دادن آدرس برخي وب‌سايت‌ها براي اطلاع‌رساني عمومي، تبادل اطلاعات يا درج اطلاعاتي مبني بر تماس و ارتباط با ديگر افراد همفكر و آنهايي كه در مواقع ضروري بتوانند كمكي به فرد كنند از جمله برخي از اين مزايا شمرده مي‌شود.

از سوي ديگر اين روزها الگوريتم‌ها و محاسبات جديدي براي خواندن ذهن و كسب اطلاعات از حريم خصوصي افراد در حال توسعه است. امروزه دنياي مجازي از شبيه‌سازي‌هاي مبتني بر رياضيات براي يادگيري رفتارها و تئوري‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي براي برقراري ارتباط بين شبكه‌ها و افراد درون آنها استفاده مي‌كند.

تئوري شبكه با مطالعه ساختار و پويايي شبكه‌ها، اعم از سيستم‌هاي نظارتي اينترنت مي‌تواند روابط نهان بين گروه‌هاي مختلف را فاش كند.

فيس‌بوك اگر حتي طبق نظريه ر‌ايجي به عنوان يك ماشين جاسوسي شروع به كار نكرده باشد، در حال حاضر به دليل موقعيت منحصر به فرد آن و اشرافش بر ساير شبكه‌هاي اجتماعي موقعيت خود را به خوبي درك كرده و درصدد استفاده از اين پتانسيل عظيم به نفع خود است.

كارشناسان احتمال مي‌دهند كه فيس‌بوك بيشتر از آنچه شما در صفحه خود قرار مي‌دهيد شما را مي‌شناسد، از اين‌رو عضويت در سايت‌هايي همچون فيس‌بوك، توييتر، فليكر و لينك براي كاربران مي‌تواند تاثيرات متفاوتي به همراه داشته باشد.

رديابي افراد در دنياي مجازي

براساس الگوريتم‌هاي حاكم بر دنياي مجازي به خوبي مي‌توان پيش‌بيني كرد، اگر حتي فردي لينك كاملي از دوستان خود در دسترس همگان نگذاشته باشد، اما به عنوان مثال با فردي دوست باشد و او دوست مشتركي با فرد ديگري باشد، در اين مثلث ارتباطي، احتمال دوستي فرد اول با فرد سوم بسيار بالاست.

به اين ترتيب فيس‌بوك پيشنهاد دوستي او را براي فرد سوم ارسال مي‌كند و اگرچه فرد مي‌تواند اين ارتباط را تاييد يا رد كند اما به هر حال سايت از آن خبر دارد.

اين روابط پيچيده براي مسائل ديگر نيز صدق مي‌كند؛ مانند اطلاعات فرد از محل تحصيل و دانشگاه كه براي آن هم الگوريتم و محاسباتي خاص وجود دارد. براي كشف پاسخ، روشي براساس ويژگي خاص انسان‌ها وجود دارد، به طوري كه افراد عموما علاقه‌مندند با انسان‌هايي ارتباط برقرار كنند كه در گروه سني و علايق مشابهي وجود دارند.

اگر گروهي از دوستان فرد نام دانشگاهشان را منتشر كرده و در يك تاريخ فارغ‌التحصيل شده‌اند، به احتمال 80 درصد همان دانشگاه براي فرد موردنظر قابل تاييد است و به اين ترتيب در مورد گرايشات جنسي نيز محاسباتي با دقت 80 درصد وجود دارد.

اين اطلاعات بيشتر در مود دوستان، خانواده و همكاران نوعي اطلاعات عمومي است، شما مي‌توانيد آدرس خود را از روي اين سايت برداريد يا اگر بخواهيد آدرس خود را روي فيس‌بوك بگذاريد، احتمالا آن را در اختيار همه قرار نمي‌دهيد و با همه به اشتراك نمي‌گذاريد. اما ممكن است 6 درصد از افراد مشخصات خود را در اختيار عموم قرار دهند و اين احتمال وجود دارد كه اين درصد از افراد شامل دوستان شما هم بشوند.

از آنجا كه اين احتمال و تمايل وجود دارد كه شما در نزديكي آنها زندگي كنيد، گوي پيشگويي اينترنت مي‌تواند به محل زندگي شما نزديك شود. در سال 2010 لارس يك محقق فيس‌بوك نشان داد كه مي‌توان محل زندگي دو سوم از كاربران اين سايت را از طريق محل زندگي دوستانشان و در محدوده 40 كيلومتري از محل اصلي زندگي‌اشان تشخيص داد.

يكي ديگر از ويژگي‌هاي فيس‌بوك آن است كه با توانايي شناخت محل زندگي فرد، اين امكان براي فيس‌بوك به وجود ‌آيد كه نه‌تنها دوستان كنوني شما را پيش‌بيني كند، بلكه مي‌تواند دوستان آينده شما را نيز حدس بزند.

دانشمندان با انجام تحقيقات بيشتر روي 300 هزار كاربري كه از شبكه اجتماعي گوالا Gowalla استفاده مي‌كردند، مراكزي كه آنها رفت و آمد داشتند، رتبه‌بندي كرده و با مطالعه و بررسي اين كاربران توانستند دو سوم از روابط و دوستي‌هاي جديدي را كه قبلا وجود نداشت، پيش‌بيني كنند.

اين معادلات تنها در مورد پيشگويي دوستي‌هاي آينده صدق نمي‌كند و مي‌تواند بسياري از ديگر زمينه‌ها را نيز تحت‌پوشش قرار دهد.

شما كنترل مي‌شويد!

پيش‌بيني مي‌شود فيس‌بوك بزودي رويدادهاي پيشنهادي را جاي لينك‌هاي دوستان در ستون سمت چپ صفحه جايگزين كند و به شما مهماني‌ها، ملاقات‌ها و وقايعي را كه دلتان بخواهد به صورت سرزده و بدون دعوت در آن حاضر شويد، نشان ‌دهد.

طبيعي است كه اين سايت تنها مهماني‌هايي را به شما نشان ‌دهد كه به آنها دعوت شده‌ايد، اما ويژگي رويدادهاي پيشنهادي اين است كه اطلاعات شما و دوستانتان و حتي سليقه موسيقي شما را مورد كندوكاو قرار مي‌دهد. در مرحله بعد از داده‌هاي حاصل به عنوان ورودي الگوريتمي كه مي‌تواند تشخيص دهد شما دوست داريد اوقات فراغت خود را چگونه بگذرانيد، مورد استفاده قرار مي‌دهد.

فيس‌بوك هم‌اكنون در حال بررسي اين ويژگي است، اما آن را براي ميليون‌ها كاربر خود فعال خواهد كرد. افراد خوش‌بين، اين ويژگي فيس‌بوك را عامل افزايش تعاملات اجتماعي افراد مي‌دانند، اما كارشناسان معتقدند، بخش رويدادهاي پيشنهادي يكي ديگر از بازي‌هاي ذهن عجيب و غريب فيس‌بوك است كه نشان مي‌دهد، فيس‌بوك چقدر شما و زندگي‌تان را خوب مي‌شناسد؛ بازي‌هايي كه كاربران فيس‌بوك بايد بسيار مراقب باشند كه فريبشان را نخورند و بازنده اين بازي پيچيده نشوند.

اين اقدام فيس‌بوك را بيشتر در محوريت رويدادهاي تبليغاتي قرار خواهد داد. اين ويژگي، يكي ديگر از نشانه‌هاي رسوخ فيس‌بوك به عمق حريم خصوصي افراد و خطرات متعاقب آن است؛ خطراتي كه ناديده گرفتن آن‌ قطعا نشانه خوبي نيست. اغلب كاربران فيس‌بوك تاكنون با چنين خطراتي مواجه شده‌اند و مستندات موجود در اين زمينه غيرقابل انكار يا ناديده گرفتن است.

همه ما احساسات بسيار متفاوتي در مورد حفظ حريم خصوصي خود داريم. برخي از ما بيش از حد اشتراك‌گذاري را دوست داريم، برخي ديگر مخالف بوده و مسائل خصوصي خود را بروز نمي‌دهيم، اما تقريبا همه ما مسوول تصميم‌گيري‌هاي خود هستيم و بايد از عواقب كارهايمان مطلع باشيم.

تنش ميان ابزار و حفظ حريم خصوصي يك مشكل واقعا جدي است، هنوز مشخص نيست كه چگونه بايد به توازن درستي دست يافت. افراد، دولت‌ها و شركت‌ها رويكردهاي متفاوتي نسبت به اين مشكل دارند.

بعضي از آنها با ايجاد ابزارهايي به كمك مردم آمده‌اند؛ به عنوان مثال براي كنترل كردن تنظيمات خصوصي برنامه‌نويسي نرم‌افزاري را ساخته است كه ردياب GPS را كه به طور خودكار به عكس‌هاي گوشي‌هاي هوشمند اضافه مي‌شود، حذف مي‌كند يا برخي دولت‌ها با آموزش كاربران مي‌توانند با استفاده از الگوريتم‌هاي جديد اطلاعات شخصي را بدون افشاي اطلاعات خصوصي تجزيه و تحليل كنند.

به هر حال چه دوست داشته باشيم يا نه در دنياي امروز افراد كم يا زياد با اين شركت‌ها و سايت‌ها در دنياي مجازي سر و كار دارند و اين همان مجموعه قراردادهاي اجتماعي اينترنت است. اگر شما مي‌خواهيد از سرويسي رايگان استفاده كنيد بايد شرايط آن را نيز بپذيريد و از آن آگاه باشيد؛ چرا كه شركت‌ها مي‌توانند حركت‌ها، فعاليت‌ها، ارتباطات و شايد مراحل حسي شما را رديابي كنند.

انتهای پیام/.

  • پس کاربران باید دقت کند ک اطلاعات شخصی خودشان دست این مزدوران ندهند ک یه روزی برأشان بدبیاری ب همراه داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول