با طراحي سايت «پيوندها»، نوعي پدافند غيرعامل ايجاد كرديم

به گزارش «وبلاگ نیوز» مدير عامل فرا در گفتگو با ایسنا، به ذكر توضيحاتي درباره روند شكل‌گيري سايت پيوندها كه ويژه صفحه‌ سايت‌هاي فيلتر شده است، پرداخت و با تاكيد بر اين كه به طور مستقيم مسئوليتي در زمينه فيلترينگ سايت‌ها برعهده ندارد و صحبت‌هايش برگرفته از تجارب مديريتي و صحبت‌هاي انتقال داده شده به واسطه فعالان فضاي مجازي است، اطلاعات جالبي درباره اين سايت ارايه كرد.

صفحه پيوندها و جريانات پس از انتخابات

وي در ابتداي صحبت‌هاي خود به زمان راه‌اندازي پيوندها اشاره و اظهار كرد: تا دو و نيم سال پيش شاهد بوديم زماني كه يك سايت فيلتر مي‌شد، صفحه‌اي خالي با عبارت اين سايت در دسترس نيست به كار بر ارائه مي‌شد اما در مواجهه با اين حالت فرد احساس مي‌كرد كه به دري بسته خورده است و به همين دليل احساس خوبي نداشت. از سوي ديگر دشمن هر روزه سايت‌هاي زيادي را طراحي كرده و سعي داشته كه از طريق اين سايت‌ها به نظام ضربه وارد كند.

وي ادامه داد: در مواجه با اين سايت‌ها همواره به فيلتر كردن آن‌ها پرداخته مي‌شد اما نكته مهم اين بود كه فيلترينگ حداقل كاري بود كه در اين زمينه انجام داده شده و به همين دليل از برهه‌اي تصميم گرفته شد اقداماتي جهت بازدارندگي در دستور كار قرار بگيرد و صفحه پيوندها يكي از اين موارد بود.

صرامي با بيان اين‌كه شايد در زمان اوج جريانات پس از انتخابات، روزانه صدها سايت از سوي دشمنان و در راستاي ضربه زدن به نظام طراحي مي‌شدند گفت: اكنون كه سه سال از آن زمان مي‌گذرد، تازه مسوولان آمريكايي درصحبت‌هاي خود اشاره مي‌كنند كه در آن دوره سايت‌هاي مختلفي طراحي كرده بودند. سايت‌هايي كه در بسياري از موارد حتي نظرات تندي را به اسم نظرات مردمي جا مي‌زدند.

وي در عين حال عنوان كرد: در آن زمان رصدگرهاي مختلف سايت‌هاي مختلف را بررسي مي‌كردند اما گاه شاهد بوديم كه برخي از اين سايت‌ها با چند روز تاخير مورد بررسي رصدگرها قرار مي‌گرفتند.

مدير عامل مجمع فرا ادامه داد: در همان زمان ايده‌ي جالبي شكل گرفت و اين گونه عنوان شد كه بايد ادامه كار به گونه‌اي باشد كه برخي ضعف‌هاي ممكن از بين برود و به سمت نوعي فيلترينگ هوشمند گام برداريم در همين راستا صفحه پيوندها كه صفحه‌‌اي چند منظوره بود، شكل گرفت.

ورود ناخواسته مردم به سايت‌هاي مجرمانه

صرامي ادامه داد: در زمان طراحي اين سايت يكي از اهداف اين بود كه اگر دشمنان سايت مجرمانه‌اي را طراحي كردند، مردم به جاي آن سايت با سايت‌هاي مناسب مواجه شوند چراكه در بسياري از موارد كاربران اينترنت كشور نمي‌دانستند چگونه سايت‌هاي خوبي كه نياز دارند را پيدا كنند و به همين دليل به طور ناخواسته بعضا وارد سايت‌هاي مجرمانه مي‌شدند. اما با راه‌اندازي سايت پيوندها عملا امكاني بوجود آمد كه مردم با سايت‌هاي خوب آشنا شوند.

وي در عين حال عنوان كرد: پس از راه‌اندازي اين سايت دشمن متوجه شد كه هر سايتي كه راه مي‌اندازد نه تنها فيلتر مي‌شود بلكه به وسيله فيلتر شدن آن و نمايش سايت پيوندها، صدها سايت مناسب نيز تبليغ مي‌شوند. به عبارت ديگر با طراحي سايت پيوندها نوعي پدافند غيرعامل ايجاد كرديم و اين اقدام باعث شد كه هزينه‌ي فعاليت‌هاي خصمانه بر عليه ايران به مراتب بالاتر از قبل برود.

مدير عامل فرا همچنين اظهار كرد: به هر حال مردم ما مردمي هستند كه دفاع از انقلاب و ارزش‌هاي اسلامي براي آن‌ها اهميت بسيار بالايي دارد و در بسياري موارد اگر سايتي محتواي نامناسبي داشته باشد، اين خود مردم هستند كه نسبت به آن اعتراض مي‌كنند. به همين دليل با طراحي صفحه پيوندها شرايطي ايجاد شد كه مردم اگر سايتي با محتواي غيرمناسب و مجرمانه ديدند، بتوانند آن را به مرجعي معرفي كنند تا اقدامات لازم در زمينه آن صورت بگيرد.

صرامي ادامه داد: پس از اين اقدام سرعت برخورد با سايت‌هاي مجرمانه تا چندين برابر افزايش يافت چرا كه مردم بهترين رصدكننده اينترنت هستند و مي‌توانند در كوتاه‌ترين زمان ممكن محتواي مجرمانه سايت‌ها را گزارش دهند.

فيلترينگ سايت‌ها بر اساس نظرات مردمي

وي در پاسخ به اين كه چند درصد از سايت‌ها به واسطه درخواست مردم فيلتر شده‌اند ادامه داد: درصد بسيار بالايي از سايت‌ها به واسطه درخواست مردم فيلتر شده‌اند كه شايد آمار آن‌ها به 90 درصد برسد.

او در عين حال عنوان كرد: حتي زماني كه موجي از حملات به كتاب مقدس قرآن در سطح اينترنت صورت گرفت با وجود اين كه حملات به زبان‌هاي مختلف طراحي شده بود، در همان ابتدا مردم اين موضوع را رصد كرده و اطلاع مي دادند به گونه‌اي كه شايد هيچ رصدگري نمي‌توانست به اين سرعت اين حجم سايت‌هاي متخلف با زبان‌هاي گوناگون را شناسايي كند.

وي در عين حال عنوان كرد: در برهه‌اي از زمان روزانه دو تا سه هزار گزارش از طرف مردم داشتيم كه سايت‌هاي متخلف و داراي محتواي مجرمانه را معرفي مي‌كردند.

اما صرامي در ادامه درباره اين كه آيا مي‌توان گفت كه در برهه‌اي از تاريخ دو ساله گذشته روزانه دو تا سه هزار سايت فيلتر مي‌شده، خاطرنشان كرد: فيلترينگ تنها روش برخورد با سايت‌هاي متخلف نيست و همه اشتباهات منجر به فيلتر كردن يك سايت نمي‌شود.

مدير عامل فرا همچنين عنوان كرد: در مواجهه با سايت‌هاي متخلف گاه از امر به معروف و نهي از منكر كار شروع شده و در مراحل بعدي به تذكر مي‌رسد اما اگر مشكل برطرف نشود در نهايت طبيعتا سايت مي تواند فيلتر مي‌شود.

پيوندها تنها به دنبال مطرح كردن خود نبود

صرامي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود خاطرنشان كرد: سايت پيوندها از زماني كه طراحي شد، تنها به دنبال مطرح كردن خود نبود و همواره تلاش كرد كه سايت‌هاي ديگري را هم به مردم معرفي كند. در واقع پيوندها چيزي نبود مگر مجموعه‌اي از سايت‌هايي كه احساس مي‌شد مفيد هستند، حتي در ابتدا هم صحبت شده بود كه نام اين صفحه‌ صفحه پيوندهاي مفيد باشد كه براي كوتاه تر شدن نام به ذكر عنوان پيوندها بسنده شد.

مبناي انتخاب سايت براي پيوندها چيست؟

وي در ادامه درباره اين كه چه سايت‌هايي به واسطه صفحه پيوندها به مخاطبان معرفي مي‌شوند، اظهار كرد: سايت‌هايي كه در قالب صفحه پيوندها معرفي مي‌شوند، حلقه بسته‌اي نيستند و در اين سايت بخش‌هاي مختلفي وجود دارد كه علاقه‌مندان مي‌توانند از طريق آن‌ها سايت‌هاي خود را نيز معرفي كنند تا اين سايت‌ها برروي صفحه پيوندها قرار بگيرند. درواقع از طريق راه‌اندازي پيوندها شاهد يك جنبش عمومي بوديم كه در آن مردم به معرفي لينك‌هاي مناسب مي‌پرداختند.

صرامي در پاسخ به اين سوال كه چگونه برخي سايت‌ها كه ممكن است عملكرد مشابهي داشته باشند در معرفي در صفحه پيوندها شرايط متفاوتي را تجربه مي‌كنند، توضيح داد: 130 پارامتر مختلف از جمله به روز بودن، صحت مطالب، جذابيت، بهره مندي از رابط خبري مناسب، ارتباط مناسب با مخاطب و غيره جزو پارامترهاي پيوندها در نظر گرفته شده و براساس آن‌ها سايت‌هاي مختلف بررسي و براي قرار گرفتن برروي اين صفحه انتخاب مي‌شود. اگر كسي بخواهد به طور كامل با اين موضوعات آشنا شود، مي‌تواند برروي بخش خط مشي پيوندها كه برروي صفحه پيوندها قرار گرفته از اين موارد اطلاع كامل پيدا كند.

وي در پايان توضيح داد: علاوه بر اين صفحاتي كه در پيوندها ارائه مي‌شوند به معناي اين نيستند كه به قطع و يقين بهترين سايت‌ها هستند، بلكه ممكن است براساس تقسيم بندي موضوعي يا شكلي انتخاب شده باشند كه البته همين سايت‌ها هم در فواصل زماني مختلف به طور رندوم بر روي صفحه اصلي سايت و مابقي آن‌ها بر روي صفحات ديگر قرار مي‌گيرند و در كل تلاش مي‌شود تا در حق هيچ سايتي اجحاف نشود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول