هیچ‌یک از اعضای كارگروه فیلترینگ نمی‌توانند برای فیلتر كردن «شخصا» اقدام كنند

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از جام جم، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فعالیت مرکز تحت مدیریت خود گفت: بتازگی تیمی را به نام گروه رصد تعریف كردیم تا 38 هزار سایت ثبت شده را بررسی كند. زیرا بسیاری از صاحبان این سایت‌ها ادعا می‌كنند كه مجوز دارند و مردم به خیال آن‌كه این سایت‌ها در سامانه به ثبت رسیده‌اند به آنها اطمینان می‌كنند و اگر نظارتی بر این ها نباشد، مردم از این سایت‌ها به دلیل اطمینانشان لطمه بیشتری می‌خورند تا سایت‌هایی كه به ثبت نرسیده‌اند.

حسن علیزاده در مورد شبكه‌های اجتماعی هم گفت: این شبكه‌ها مانند تالار گفت‌وگو، بلاگرها و… باید دو ویژگی داشته باشند؛ اول این‌كه در سامانه ساماندهی ثبت شوند و دوم آن‌كه برای فعالیت از مركز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال مجوز فعالیت فرهنگی دریافت كنند تا مشخصات آنها احراز شده و دچار مشكلات قضایی و حقوقی نشوند.

وی با اشاره به این‌كه تاكنون نظارت بر شبكه‌های اجتماعی آن‌طور كه باید جدی نبوده، گفت: اخیرا گروه رسانه‌های برخط در مركز توسعه فناوری‌های دیجیتال ایجاد كرده‌ایم تا علاوه بر نظارت ایجابی بر فضای فرهنگی دیجیتال با تشكیل جلسات، مشكلات فعالان این بخش نیز حل شود.

فیلترینگ هوشمند می‌شود

علیزاده در پاسخ به این سوال كه آیا برای بهبود وضع فیلترینگ سایت‌ها اقدامی صورت می‌گیرد یا خیر، هم گفت: وزارت ارشاد در كارگروه دوازده نفره فیلترینگ یك نماینده دارد و این كارگروه بر اساس قانون، مصادیق مجرمانه را تعریف كرده، تصمیم می‌گیرد.

وی افزود: سایت‌ها و وب‌سایت‌هایی كه حاوی خشونت، سوء استفاده از كودكان، تصاویر غیراخلاقی و… باشد، توسط مردم گزارش می‌شود. همچنین وزارت ارشاد بتازگی گروه رصدی تشكیل داده كه فضای مجازی را رصد و مواردی از مشكلات اخلاقی، امنیتی و سیاسی را پیگیری می‌كند و رصد سایت‌ها توسط دیگر نهادهای عضو كارگروه فیلترینگ نیز صورت می‌گیرد.

علیزاده تاكید كرد كه هیچ یك از نهاد‌های عضو كارگروه فیلترینگ نمی‌توانند برای فیلتر كردن سایتی شخصا و به طور انفرادی اقدام كنند، در واقع گروه كارشناسی كارگروه تعیین مصادیق مجرمانه موارد را به كارگروه اصلی كه تحت ریاست دادستانی كل است، ارسال می‌كند و كار قضایی در مورد آن صورت می‌گیرد.

رییس مركز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال اظهار كرد: فضای مجازی حوزه مهمی است كه باید از آن مراقبت شود و در همه جای دنیا نیز از فیلترینگ استفاده می‌شود بنابراین بر لزوم فیلترینگ شكی نیست اما روش فیلترینگ ما به گونه‌ای است كه برخی از سایت‌های مفید نیز همراه دامنه فیلتر، فیلتر می‌شود كه اعتقاد داریم باید فیلترینگ هوشمند شود.

وی ضمن اظهار امیدواری برای استفاده از فیلترینگ هوشمند، افزود: شورای عالی مجازی یكی از وظایفش ساماندهی قوانین در حوزه زیرساخت و در زمینه محتوا خواهد بود و امید می‌رود ظرف چند ماه آینده شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه باشیم.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول