فرمایشات رهبری را نصب العین خود قرار دهیم

در پی حاشیه‌های ایجاد شده در برنامه اخیر “گفت‌وگوی روز” شبکه رادیویی گفت‌وگو، محمدصادق افراسیابی، کارشناس فضای مجازی و استاد دانشگاه که یکی از میهمانان این برنامه رادیویی بود، در گفت‌وگو با خبرنگار «وبلاگ نیوز» درباره مطالب برخی رسانه‌ها که در حاشیه این برنامه منتشر و از برخی افراد نام برده شده است، گفت: چه افرادی که مطالبی را به هم نسبت می‌دهند و چه رسانه‌هایی که مطالبی را به افراد نسبت می‌دهند، باید دقت کنند که در چارچوب منویات مقام معظم رهبری حرکت کنند.

افراسیابی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در نخستین روز از سال91 در میان زائران و مجاوران حرم رضوی و گلایه ایشان از رسانه‌های اینترنتی که باعث شده‌اند افراد بی‌محابا نسبت به هم حرف بزنند ادامه داد: ما باید در هر عرصه، فرمایشات رهبر معظم انقلاب را نصب العین خود قرار دهیم و خودمان را مقید کنیم که به این فرمایشات عمل کنیم.

وی افزود: هم مدیران پایگاه‌های اینترنتی و هم کسانی که در معرض گفت‌وگو و مصاحبه هستند باید تقوای کلام را رعایت کنند و مطلبی که مطمئن نیستند را به زبان نیاورند. ما در آیات قرآن داریم که باید درباره صحت و سقم اخباری که به دستمان می‌رسد تحقیق کنیم، پس نباید این طور باشد که بر اساس شنیده های دیگران در مورد یکدیگر قضاوت کنیم و برادران دینی خود را مورد آماج حمله قرار دهیم.

افراسیابی با اشاره به آیه 9 سوره حجرات خاطر نشان ساخت: بر اساس آیه 9 سوره حجرات همه اعضای جامعه دینی موظف شده اند در صورتی که بین گروهی از مومنین اختلافی ایجاد شد برای اصلاح این رابطه تلاش کنند اما متاسفانه شاهد هستیم برخی افراد و برخی رسانه ها به گونه ای صحبت می کنند که روز به روز اختلافات میان اعضای جامعه دینی بیشتر شود و این امر به صلاح ملت ایران نیست.

این مدرس دانشگاه در پاسخ به اینکه چرا با عنوان مدرس دانشگاه و کارشناس فضای مجازی در برنامه حاضر شده و از حضور به عنوان معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال خودداری کرده است گفت: بنده به عنوان فردی که از سال 79 در فضای سایبر حضور داشتم همیشه نسبت به مسائل فضای مجازی دغدغه هایی داشتم که بسیاری از آنها را در مقالات، یادداشتها و گفت و گوها منعکس کرده ام. اما اخیرا با پذیرش مسئولیت در مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با محدودیتهایی مواجه شدم که البته طبیعی است و هر مسئولیت حقوقی محدودیتهایی را برای افراد ایجاد می کند.

معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال افزود: در برخی موارد میان آنچه اعتقاد شخصی بنده است و قبلا هم در مقالات و یادداشتهام منعکس شده است با آنچه در عمل اتفاق می افتد تفاوتهایی وجود دارد که مهمترین آنها تفاوت نگاه بنده با نوع نگاهی است که بر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه حاکم شده است.

وی افزود: در برنامه رادیو گفت و گو قصد داشتم به عنوان یک فعال فضای مجازی برخی انتقادهایم را نسبت به سیاستهای حاکم بر فیلترینگ بیان کنم که البته بخشی از مطالبی که در این برنامه گفته بودم از برنامه حذف شد و بنده هم اعتراضی ندارم چرا که تهیه کننده برنامه هم قطعا با محدودیتهایی مواجه است که برایم قابل درک است.

افراسیابی تاکید کرد: هر چند بنده مدتی است که دیگر عضو هیات کارشناسی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نیستم اما احساس کردم شاید اگر به عنوان معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال نقدهایم را نسبت به کارگروه بیان کنم این موضوع تبعاتی را برای مرکز به دنبال داشته باشد.

معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال ادامه داد: برنامه ای که از رادیو گفت و گو پخش شد برنامه مناسبی بود و تهیه کننده برنامه علیرغم حاشیه هایی که میان برخی میهمانان در استدیو پیش آمد و با وجود برخی حاشیه سازیهای قبل و بعد از برنامه به خوبی تمامی بحرانها را مدیریت کرد، اما متاسفانه برخی دوستان در اظهار نظرهای خود در میان سایر فعالان فضای مجازی و اصحاب رسانه های جمعی دقت نکردند و باعث شدند تا این حواشی پررنگ شود.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: همان طور که تهیه کننده برنامه از پخش بخشهایی از برنامه که شاید پخش آن به صلاح نبود از جمله انتقاد بنده نسبت به فیلترینگ گسترده پایگاه های اینترنتی که هیچ جرم سیاسی و امنیتی مرتکب نشده اند و صرفا به دلیل عدم شناخت مقررات کار در فضای مجازی فیلتر می شوند جلوگیر کرد، آروز می کردم ایکاش دیگر دوستان هم مصالح نظام را رعایت میکردند و از گفتن مطالبی که در میان مردم شبهه ایجاد می کند خودداری میکردند.

وی افزود: توصیه حقیر به همه برادران و خواهران دینی این است که با سعه صدر بیشتری با یکدیگر برخورد کنیم و کاری نکنیم که رسانه های بیگانه از اظهارات ما سوء استفاده کنند و طوری نشان دهند که گویا در میان مسئولین فضای مجازی کشور اختلافات ریشه ای و اساسی وجود دارد.

افراسیابی گفت: اختلافاتی که اکنون میان برخی مسئولین وجود دارد اختلاف روشها است والا هدف همه ما یکی است و همه معتقد به ولایت مطلقه فقیه هستیم و نمیگذاریم برخی افراد مغرض طوری وانمود کنند که انگار در میان فعالان رسانه ای کشور درگیریهای عمیق و بنیادی وجود دارد.

وی ادامه داد: زمانی که ما به اتفاق جمعی از دوستان فعالیت خود را در عرصه رسانه های دیجیتال شروع کردیم مصادف با زمانی بود که روزنامه های زنجیره ای توسط دولت اصلاحات مدیریت می شد و مردم اعتماد خود را نسبت به صدا و سیما از دست داده بودند، اما در همان زمان به اتفاق جمعی از فعالان فضای مجازی بدون هیچ چشم داشتی از مسئولین کار خود را شروع کردیم و موفق شدیم جبهه ای را در این فضا شکل دهیم که دستاوردها و برکات آن تا امروز باقی است و آرزوی بنده این است که با پایان مسئولیتم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجددا به همان جبهه برگردم و در کنار دوستان با اخلاصم فارغ از هر دغدغه و مسئولیت دولتی با انگیزه الهی مبارزه خود را در خط امام و مقام معظم رهبری ادامه دهیم.

این کارشناس ارشد معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)، توکل به خدا و صبر و استقامت را لازمه ی هر حرکت دینی دانست و گفت: قطعا هر فردی که کار مقدسی را شروع می کند با مشکلاتی مواجه می شود که باید با توکل به خدا و صبر و استقامت در انتظار نصرت الهی باشد و نباید در مسیر خود از برخی کم لطفیها و آزار و اذیتها ناراحت شویم بلکه باید اخلاصمان را بیشتر کنیم و به یاد داشته باشیم که ما امروز میراث دار خون شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی هستیم و باید از تمامی فرصتها برای ادامه ی راه امام راحل و شهدای گرانقدر استفاده کنیم و البته در این میان اگر سهوا مرتکب اشتباهی شدیم نباید از رحمت الهی ناامید شویم که بزرگترین گناه ناامیدی است بلکه باید فورا در صدد جبران اشتباه خود برآییم و به یاد داشته باشیم که بر اساس احادیث شیعه کسی که بتواند اشتباهات گذشته خود را جبران کند این فرد از جایگاه خاصی برخوردار است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول